(on)regelmatig zie ik teksten voorbij komen waarin allerhande karakters staan die worden weergegeven als ™, &#8209 en soortgelijken (zie bijv. deze advertentie).
Denkend dat dat aan mijn voorkeur voor de legacy-layout ligt heb ik kort omgeschakeld naar de nieuwe layout, maar daar zie ik hetzelfde (alleen in een veel groter font).

Heb ik soms ergens een instelling of vinkje gemist danwel fout staan?
Ik gebruik Firefox 151.0.4 (64-bit) onder Linux Mint 21.3...

Dat zijn html tekenentiteitreferenties. Dat gebeurd als de advertentie gekopieerd word van een andere website.
Ik zie dezelfde bagger, in zowel linux als windows.

Van mij mogen die advertenties gewoon verwijderd worden. Dit is gewoon even gemakzuchtig een advertentie hier dumpen, zonder enige aandacht of het allemaal wel klopt en te beroerd om even e.e.a. te corrigeren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (40%)]

Is er een oplossing voor?

Zoals is na de edit aangaf: die hele advertentie verwijderen :-)

Edit:
het ligt wat genuanceerder:
de advertentie in jouw voorbeeld zit wel heel erg vol bagger.
Maar in een van je eigen advertenties komt het ook voor bij een 5¼ inch floppy
word zo weergegeven

5¼

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]

Aha!
Dan is het dus het onvermogen van de advertentie-sectie om dit soort karakters correct weer te geven...
Ik heb de advertentie aangepast...

5¼

zal waarschijnlijk wel werken? ( 5 1/4 werkt zeker... ;) )

Ik vraag me bij zulke advertenties altijd af of iemand na het plaatsen zijn eigen werk (al is het copy/paste) wel eens terugleest.
Ik zou het namelijk dan meteen aanpassen, want inderdaad onleesbaar.

Ik heb menen te begrijpen dat dit soort ellende vaak afkomstig is van Mac-OS gebruikers, wellicht gebruiken die voor het encoderen iets anders dan het gangbare UTF-8.

Ik merk dat AI vaak dit soort tekens gebruikt. Als men dus met AI een advertentie maakt en dit kopieert werkt het dus niet in dit forum.

Nou snap ik het kopieren en plakken wel, waarom zou je per website een andere text gaan schrijven. Verder maakt dat ook niet zo uit toch, het gaat om de inhoud.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (38%)]

Dit krijg je als je UTF-8 karakters kopieert, omdat CO nog geen UTF-8 ondersteunt. Dit staat al langer op de todo, maar omdat het overal in doorwerkt is het nogal een klus.

Op maandag 15 juni 2026 11:58:56 schreef Arco:

5¼

zal waarschijnlijk wel werken?

In een forumbericht kun je dat gebruiken maar in een advertentietekst niet.

"gedult is zoo een schoone saeck"...

Ik moet toch nog boodschappen doen en zal een XXL-verpakking meenemen. ;)

Dit zit niet alleen in de advertenties maar ook in posts heb ik regelmatig gezien (of 'zat' als ik de post van Jeroen lees).

Moet denk ik een probleem zijn in de "html-forms" waar iets mee gepost wordt.
Normaal gesproken doet de backend code van de site de data in een form parsen en opschonen om te voorkomen dat er code injectie plaats vind (bekende shell en SQL injections).

Die parser lijkt nu de letterlijke html entiteit als characters te zien ipv dat die de het bijbehorende character opslaat (formeel gezien het codepoint) als het unicode is.

Het is en blijft lastig om dat correct te doen in een website form en is behoorlijk tricky.

Ik erger me in die advertentie trouwens meer aan de foto's die ondersteboven staan. Nauwelijks een betere manier om aan het grote publiek je ongeïnteresseerdheid te laten zien....

Op maandag 15 juni 2026 14:10:27 schreef nonius:
Ik erger me in die advertentie trouwens meer aan de foto's die ondersteboven staan. Nauwelijks een betere manier om aan het grote publiek je ongeïnteresseerdheid te laten zien....

Orientatie komt via de EXIF data mee met het fotobestand.

Wilko

Ik kan me niet voorstellen dat het forum ook maar iets met de EXIF-data doet. Het ligt dus gewoon aan het apparaat die de foto maakt die 'm juist toont aan de gebruiker, terwijl het er op een computer anders uit gaat zien. Dat is de reden dat ik dat dus ook uit heb gezet in m'n fotocamera en fotobewerker, ik wil de foto zien zoals IK 'm genomen heb.

Op maandag 15 juni 2026 17:35:12 schreef PA1WBU:
[...]

Orientatie komt via de EXIF data mee met het fotobestand.

Meest voorkomende situatie is dat iemand met een Apple toestel de foto op zijn kop neemt en dat het toestel dat corrigeert in de EXIF data. Veel viewers negeren de EXIF data en tonen de foto zoals hij genomen is.

Op maandag 15 juni 2026 17:59:06 schreef weardguy:
Ik kan me niet voorstellen dat het forum ook maar iets met de EXIF-data doet.

Jawel, bij het uploaden wordt op basis van de EXIF data de foto geroteerd indien nodig. Maar dan kan alsnog de foto verkeerd genomen zijn natuurlijk.

Eigenlijk zouden posters in de reguliere topics ook al hun plaatjes gewoon rechtop moeten posten. Nu moeten de lezertjes allemaal, individueel, zélf zo'n gekanteld plaatje (of hun hoofd - knak! auw - ) draaien elke keer als ze het topic bekijken. :+

Ik verwijder meestal de EXIF-data tijdens de nabewerking, het plaatje komt dan op elk scherm tevoorschijn zoals ik het gepost heb: problem solved... :7

Op maandag 15 juni 2026 12:34:26 schreef Jeroen:
Dit krijg je als je UTF-8 karakters kopieert, omdat CO nog geen UTF-8 ondersteunt. Dit staat al langer op de todo, maar omdat het overal in doorwerkt is het nogal een klus.

[...]

Misschien de (body) berichten met utf-8 als eerste mijlpaal stellen. Ik kan je voorstellen dat usernames, titels e.d. lastiger worden.
Ik type zelf ook liever "Hé het is 10°C" dan dat ik de HTML codes gebruik.
(edit: oh dat gaat nu wel goed? ? edit2 <<< oh toch niet :D smiley in mijn edit valt weg)