De vaat wasser doet het niet meer
Het is een Bosch SHV5603EU/13, een oudje uit (net als ik ) 1998 of 1999
Hij start, pomt eerst alles netjes leeg ( getest), neemt water in ,de syphon vult zich en loopt dan langzaam leeg, dan gezoem van de pomp, ( bij ispectie draait de pomp, althans ik zie het schoepenrad draaien) wel enig wat gepruttel van water, de syphon blijft leeg en het water blijft in vaatwasser staan , verder gebeurt er niets alleen het gezoem van de pomp.
Reset gedaan, dan start hij weer braaf op leegt de vaatwasser en neemt weer water in pomp gaat draaien etc.
De vraag is m.i. of, de pomp die wel draait werkelijk pompt? Of een verstopping?
Wie weet raad, lijkt dit nog reparabel?

Hans

Verwarrend omdat je het woord pomp gebruikt. Laten we het opdelen in afvoerpomp en circulatiepomp.

In haal uit je verhaal:
Afvoerpomp werkt perfect

Water nemen en water in de kuip laten werkt ook. Misschien toch even voor de duidelijkheid: er staat voldoende hoog water in de bodem?

Circulatiepomp draait. Dit punt is cruciaal. Draait hij met zekerheid? Haal zijpaneel er af en kijk of de waaier vh anker draait. Draait hij dan zijn er 3 mogelijkheden.
1: de condensator vd motor is stuk. Dit is na te meten. 5uF
2: de turbine is stuk. Dit kan enkel door demontage vd motor geverifieerd worden. Maar meet eerst de condensator. Geen motor uiteen breken voor een versleten condensator.
3: turbine vol brol. Dit kan doordat de fijnfilter op die leeftijd meestal stuk is.

Eric N,
Dan voor je antwoord.
Het is m.i de ciculatie pomp.
Hij draait wel dat zie ik inderdaad na weghalen zij Paneel.
Als de circualtie pomp draait mag ik toch aannemen dat de condensator OK is?
Dan lijken de twee Turbine problemen de de meest voor handliggende oorzaken.
Alleen de motoer demonteren lijkt mij nogal een klus.

Hans

Condensator geeft de motorkracht. Stel dat hij te traag draait. Dit is uiteraard het minst waarschijnlijk vd 3 maar(!) Dit is wel het minst invasieve en ultra makkelijkst na te kijken. Zo ben je van dat punt al vanaf zonder zwaar labeur.

Verstropte turbine kun je mss met camera(als je die hebt) of spiegel via de motor ingang al eens inspecteren zonder veel af te breken. Is dit proper dan is inderdaad de noeste sloop het enige overblijvende.

Was de fijnfilter inderdaad gesneuveld? Zitten de sproeiarm gaatjes verstropt met vuil?

Gezien de leeftijd van machine denk ik dat de schoep van de circulatie pomp uit elkaar is gevallen , deze bestaat uit 2 kunstof delen die " gelast" zijn .

Op maandag 22 juni 2026 21:05:44 schreef PE1IDY:
Gezien de leeftijd van machine denk ik dat de schoep van de circulatie pomp uit elkaar is gevallen , deze bestaat uit 2 kunstof delen die " gelast" zijn .

ik denk ook deze, al vaker gehad bij de oude modellen. je kon die schoep los verkrijgen wat jaren terug, of dat nog is..

Yup, pompschoep afgebroken, kitjes zijn nog steeds leverbaar! Wel hoop geknutsel maar als alles er in de machine kamer er nog goed uitziet is het de moeite wel waard

Allereerst Mea culpa dat ik laat reageer, ik ben 3 dagen afwezig geweest, de hitte ontvlucht
Gisteravond thuis gekomen en de pomp gedemonteerd.
Er zat niet veel (meer) in, een los schoepenrad dat ooit gedraaid moet hebben
En een beschadigde rand van de pomp-.
Zie foto’s.
Mijns inziens einde oefening, mag ook wel 26 dienst doen

dank voor jullie adviezen
hans

Gewoon repareren
Setje is nog leverbaar : 00165813

Mischien een beetje schlemielig, maar bij het uit elkaar halen van de vaatwasser
Alle losse onderdelen natuurlijk goed op geborgen , maar op de grond lag op
"opeens" dit onderdeel, een vlotterarm ?
Maar waar hoort hij thuis ?
zie fotot's

Hans

P.s.
PE1IDY
waar haal ik zo'n mooie opengewerkte tekening vandaan?

Welke vlotterarm? Ik zie alleen maar een HP8558b op de grond staan.... >:)

Naar de bosch website
Dan naar service en daar ergens vul je dan typenr in en dan kun je zo de tekening zien.

Wat betreft dat onderdeel
Dat is de hevel van de vlotter naar de nivoregelaar.

De dikke nok zit in schuimpje van de vlotter , holle zijde zit een rode pen in naar vlotter systeem. Als de algehele staat nog OK is ook de rekken zou ik het kitje vervangen. Kan vaatwasser nog jaren mee.

setje alleen is niet voldoende, kunstof van de pomp is ook rot en breutel zo te zien. aangetast door zeep en glansspoel.

Pomphuizen zelden stuk gehad..

zie foto 4 maar, kunstof is rot. machine is nog uit het kloktijdperk, 28 jaar is al zeldzaam..

Toch maar gok gewaagd en reparatie set gekocht bij fixpart
binnen 24uur gebracht
Echter hij past niet (zie foto's) (zelfs de kelur niet)
testman zegt terecht dat van het blauwe dekksel een rand "afgebroken " is
Nu kan ik die laten zitten en alleen de waaier en lager vervangen , maar werkt dat wel?

Net ontdekt dat fix part ook het tweedeel verkoopt
als die twee passen heb ik ook een geheel nieuw pomp huis

Oh ja ik weet niet meer wie het gezien had maar onder tafel staat inderdaad mijn HP855b spectrumanalyzer decennia geleden gekocht van de Fa Schrader bekend van de UHF antenne versterkers o.a om duitse TV z enders te onvangen .

Hans

Ik zou de verende keramische afdichting in oude behuizing zetten en pompschoep overzetten dan is alles weer OK. Dat afgebroken randje is verwaarloosbaar..

Inderdaad , dat is ook mijn idee

PE1IDY en SMD goed idee,

Er zat ook nog een gewoon lagertje in het repair pakket , het verende lagertje paste niet.
Nieuw lagertje - en het nieuwe schoepen rad erin.
en de zaak draait weer!
Hier bij ook een foto van het vlotter systeem voor de overloop.
de vlotter zelf. een rond kunststof? schijfje zat goed vast gekoekt aan de bodem, vandaar dat ik dat eerst niet vinden kon, zou ook nooit gewerkt hebben en zeker ook afegelopen jaren niet.
Losgemaakt en hopen dat het in noodgevallen nog werkt
dank voor alle hulp en goede tips
Hans

gelukkig! hopend dat vaatwasser weer paar jaartjes meekan.