Hallo allemaal,
Een Whirlpool CareMotion 1407 SM 859204512010 is niet goed in balans. Een defect of een fout ontwerp?
De trommel heeft aan de ene zijde meer beweging dan aan de andere. Als je de trommel aan de zijkanten naar je toe trekt, dan gaat dit rechts makkelijker dan links. Tijdens het centrifugeren zit er ook flink beweging aan de rechterkant. De wasmachine maakt dan veel geluid en door het schudden raakt die uit balans, en centrifugeert dan niet.
Eenmaal op toeren centrifugeert de machine normaal en zonder bijgeluiden.
Het contragewicht bovenop is rechts groter. Als ik daar een draai aan geef, gaat dat ook veel gemakkelijker naar rechts.
Alles is waterpas.
De schokdempers en veren zijn allemaal vervangen. Het schudden aan de ene kant is gebleven.
Nu is er een ratelend geluid bijgekomen. Het is bijna niet meer hoorbaar na een kwartier. Het komt uit de achterkant. Het kunnen natuurlijk de lagers zijn maar ook misschien de borstelloze motor of een obstakel.
Als ik de trommel handmatig draai gaat dat vloeiend en zonder afwijkingen. Geen speling ten opzichte van het manchet. Geen ovaal. Hij draait soepel. Als je eraan trekt, beweegt hij niet los van de kuip. Ook dat geratel hoor je dan niet.
Als oplossing dacht ik om de schokdemper rechts bij de onderkant een positie naar voren te zetten, om wat tegendruk te bieden. Dan zou die demper wel een paar cm scheef komen te staan.
Lagerschade zou kunnen maar het geluid verdwijnt dus en er is geen probleem op hoge toeren. Dan is het wel einde verhaal voor deze machine waarvan de kuip niet open kan.
Ik heb het geluid en een foto in de bijlage.
Als je kunt helpen alvast bedankt!
Als je voor de machine gaat staan en de deur is open,druk dan eens met de Palm van je hand
Op de rand van de trommel met veel kracht omlaag ,wordt dan de speling tussen Kuip en trommel onder kleiner en boven groter ?
En probeer ook eens de rand van de trommel bovenzijde met kracht naar boven te drukken,kijk of de
Ruimte tussen Kuip en trommel verandert!
Succes.
Goed idee. Toch geen speling te merken! De kuiprand zit onder het manchet maar als ik flink kracht zet is er geen enkele beweging aan alle kanten ten opzichte van de rand. De trommel wiebelt niet en zit netjes in het midden en vast. Dat geratel hoor je dus niet als je handmatig draait, zelfs niet met veel kracht.
Op dinsdag 23 juni 2026 18:20:27 schreef smd:
Geratel klinkt als bekende BH beugel?? Heb je een audio opname??
De audio staat in de OP als bijlage. Vanaf 8 seconden hoor je het goed bij de poelie. Het geluid verdwijnt bijna helemaal zoals uitgelegd. Ook bij hoger toerental niets.
Het geluid komt echt van de achterkant, met de deksel eraf kun je goed horen dat het rondom de aandrijving ontstaat.
Maar als het geluid door een voorwerp komt, dan zou je het toch ook horen door de trommel zelf een draai te geven? Dat gebeurt dus niet.
Maar dat de trommel zo zwenkt naar rechts was al langer zo.
[Bericht gewijzigd door _azalea op (11%)]
Probeer eens de aandrijfriem tussen motor en trommel te demonteren.
Dit gaat van boven bij het snaarwiel .pas op voor scherpe randen.
Controleer de aandrijfriem op breuken in de lengte richting.
Mvg.
Op woensdag 24 juni 2026 09:40:22 schreef Josbeld:
Probeer eens de aandrijfriem tussen motor en trommel te demonteren.
Dit gaat van boven bij het snaarwiel .pas op voor scherpe randen.
Controleer de aandrijfriem op breuken in de lengte richting.
Mvg.
Dit heb ik gedaan, de aandrijfriem is in orde.
Zou deze wasmachine gewoon slecht ontworpen zijn dat hij zo schudt? Voor het geratel misschien toch iets in de kuip, of de motor.
kuipen schudden altijd in de machine, maar een machine compleet schudt nauwelijks tenzij op een houten vloer staat of onstabiel op rubbers..
Op donderdag 2 juli 2026 18:44:44 schreef smd:
kuipen schudden altijd in de machine, maar een machine compleet schudt nauwelijks tenzij op een houten vloer staat of onstabiel op rubbers..
Als hij begint te slingeren dan schudt de kuip echt flink, en dan is hij niet overvol. Je hoort het bijna stuiteren. Dat deed hij eerst niet. Maar over de eerste schok heen gaat het prima. Toch een krakkemikkig oud ding, ik ga verder kijken.
Met een niet volle trommel schudt die kuip altijd, zeker dan. Was moet schikken en machine gaat zo veel mogelijk balanceren, het eerste water moet er uit. Hoe weet je dat die dat niet deed in verleden?? Heb je hem toen die nieuw was deksel er afgehaald en video gemaakt??