Hallo allemaal,Ik wil een doorstroomboiler aansluiten.
Volgens de handleiding zou ik deze op 2 fasen aan kunnen sluiten.
L1 op L1
G op aarde
L2 op N
boiler is 5.5 kw. 220 volt.
380 aansluiting is aanwezig
Ik heb begrepen dat tussen de fasen het spannings verschil +-400 volt is.
Mijn vtaag is gaat dit goedkomen met deze configuratie?
groet Joop
Het plaatje wat je post past niet bij de beschrijving in je post daarvoor.
Ik zie ook een klein deel van de gebruiksaanwijzing. Daar heb ik niks aan.
Wat voor merk en type doorstroomboiler heb je?
En waar kan ik de gebruiksaanwijzing downloaden?
Volgens die, inderdaad zeer sumiere, info is het een 230 volt 5 - 7 kW boiler.
Die kan dus niet op 400 volt, maar op 1 fase ( dus 230v) en 32 Ampere afgezekerd ( en 6 mm2 kabel er aan).
Lijkt mij niet. Gewoon 230v aansluiten, geen 400v.
Denk slecht geschreven of vetaald. Zoals je zou zeggen
Kabel 1 op L
Aarde op G
Kabel 2 op N
Ze hebben hier de fout gemaakt om de kabels Line te noemen maar dit is niet de fase 1 en fase2 draden. Tenzij fout gekopieerd uit een 3x220 aansluiting
MGP
LDmicro user.
Op een 380V net kun je hem enkel aansluiten op 1fase + neuter(nuldraad), tussen die 2 draden staat dan 230V
Dit is eigenlijk de verkeerde doorstromer voor je beschikbare net.
Zorg voor een 400V 3 fasen variant, deze gebruikt al de volle stroom die er op 1 fase beschikbaar is. Dus met een andere verbruiker erbij gaat je hoofdzekering er uit.
5kW / 230V = 24A je hoofdzekering is 25A
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Is het in Nederland?
Is je netspanning 1 fase 230 Volt?
2x Ja: je geplaatste plaatje moet je gebruiken.
KLem L1 is voor de fase
Klem (N) is voor de nul
Klem G is voor de aarde.
Hou rekening met de forse stromen!
In = 24 Ampere!
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
je schrijft dat je 380V (oude benaming) ter beschikking hebt, dus zal je wel aan het 3 fasen met neuter net hangen. Nog even onderstrepen dat Sine zijn bericht belangrijk is.
De foto geeft aan 7 kW, TS zegt 5,5 kW, dat hele verhaal klopt al niet.
7 KW bij 230 volt is ruim 30 Ampere.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het plaatje is van een handleiding van een apparaat met twee elementen. Je kan dan met een schakelaar de kleine, de grote, of allebij kiezen. Tenminste, dat denk ik te zien in het plaatje. (alhoewel ik dan eerder een 1:3 verhouding tussen min en maxvermogen zou verwachten. )
Die doorstromers hebben allemaal een schakelaar voor laag/ hoog.
Deze een voorr 3 standen, low, medium , high.
Low is dan 3 kW element 1 , Medium 4 kW , element 2, en high is element 1+2 is 7 kW.
Ding is voor een andere markt waarschijnlijk, daar zijn doorstromers veel in gebruik en ook op 1 fase.
De taal lijkt mij Roemeens in dat boekje.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 26 juni 2026 11:42:43 schreef revado:
De foto geeft aan 7 kW, TS zegt 5,5 kW, dat hele verhaal klopt al niet.
7 KW bij 230 volt is ruim 30 Ampere.
Het schemaatje geeft aan 3,0 - 7,0 kW
Ik ga er vanuit dat er verschillende varianten van de doorstroomboiler zijn.
Foto van het typeplaatje zou welkom zijn.
die dingen werken ook niet. heb ooit een doorstromer gehad in de keuken. dacht 4.5kW
en je kreeg heet water als je dat echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel traag liet lopen. maar dan nog kon je je hand er onder houden.
een emmer vol op pakweg 10min.
als je sneller ging was het al lauw
Doorstromer kan prima werken, maar je hebt een bak vermogen nodig.
3kW is het nivo van een theekraantje van een koffieautomaat
7kW is net voldoende voor een klein straaltje
13-15kW is toch wel het minimale voor een echte bruikbare flow warm of heet water. Zelfs met 13kW is echt heet water niet heel veel flow.
Voor douchen enz is 20-24kW eigenlijk wel aan te raden voor comfortabel douchen met voldoende druk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 26 juni 2026 13:06:38 schreef DJSmiley:
Doorstromer kan prima werken, maar je hebt een bak vermogen nodig.3kW is het nivo van een theekraantje van een koffieautomaat
7kW is net voldoende voor een klein straaltje
13-15kW is toch wel het minimale voor een echte bruikbare flow warm of heet water. Zelfs met 13kW is echt heet water niet heel veel flow.
Voor douchen enz is 20-24kW eigenlijk wel aan te raden voor comfortabel douchen met voldoende druk
dat is dan ook wel het vermogen van een CV ketel met tapspiraal, een 17-24kW. voor de CV zelf is de ketel vaak begrensd rond 80%
en idd, 13KW is niet heel veel, heb vaker die dingen gehangen in tijdelijke zorg aanbouwtjes, maar daar heb je niet veel waterflow van.
Toen mijn grote boiler lek ging, heb ik gedouched op onze 10l keukenboiler. En dat lukt net. Met 2,2kw is die op 20min warm. Daar kan je dan ongeveer 3min mee douchen. Lukt dus prima en beter bruikbaar dan zo een doorstroom ding. Heb zo een doorstromer gehad in de keuken en nooit meer
Laten we TS ( waar we nog niets van horen verder) eerst eens laten vertellen waar het ding voor is.
Mogelijk alleen voor een wasbak om handen te wassen of zo.
En inderdaad een foto van het typeplaatje.
Op 400v kan het apparaat ieder geval niet en dat was de basisvraag.
In Engeland zie je die doorstromers echt heel veel in hotels enzo.
Verbaas me juist dat het supergoed werkt, maar stiekem ben ik altijd bang voor elektrocutie...
Duitsland ook.
Maar daar krijg je al snel 3x63 of 3x80A van de netbeheerder.
Zeker in de tijd van de "nachtspeicher" was dat ook wel nodig.
Dan zeker je de doorstromer met 3x 35 of 3x 40A af en je hebt met de 27kW versie prima warm water.
Mijn tante liet er ook redelijk snel het ligbad mee vollopen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 26 juni 2026 20:47:07 schreef High met Henk:
In Engeland zie je die doorstromers echt heel veel in hotels enzo.Verbaas me juist dat het supergoed werkt, maar stiekem ben ik altijd bang voor elektrocutie...
En waarom niet bij een boiler?
Oh, je hebt BigClive z'n video met gewoon de live draden in het water gezien? 
Maar in Engeland zeggen ze: die hollanders zijn idioot: Water warm maken en bewaren. Je hebt veel minder verliezen als je het warm maakt op het moment dat je het nodig hebt. Het warm maken kost precies even veel, het bewaren wat de hollanders doen, dat kost energie (verliezen).
Dan is "vermogen" de enige beperking: Je hebt dan wel een fors vermogen nodig om een prettige hoeveelheid warm water te krijgen. Dus tja, dan moeten de mensen maargewoon dat vermogen hebben.... Misschien iets dikkere draden nodig naar de huizen, maar uiteindelijk is het gewoon zuiniger zo.
Dat was ook mijn idee in de keuken. Voor die paar min op een dag dat je warm water nodig had was het nutteloos om dit uit de badkamer boiler te halen (20meter waterleiding). En een aparte boiler ervoor installeren nam veel meer plaats. Verlies js er niet echt, de warmte lekt naar de woning.
Maar na de tegenvallende resultaten houd ik het maar op een boiler. Het kost isd energie maar je kan trager laden. En zeker met het capaciteitstarief dat ze in belgie doorvoerden is een doorstromer hier waardeloos en duur geworden
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 26 juni 2026 19:54:56 schreef fcapri:
Toen mijn grote boiler lek ging, heb ik gedouched op onze 10l keukenboiler. En dat lukt net. Met 2,2kw is die op 20min warm. Daar kan je dan ongeveer 3min mee douchen. Lukt dus prima en beter bruikbaar dan zo een doorstroom ding. Heb zo een doorstromer gehad in de keuken en nooit meer
bij kennissen hangt een 15ltr boiler in het gastverblijf. je kon er niet fatsoenlijk onder douchen, veel te krap. heb toen eens de de grote stortdouchekop vervangen voor een gewone, scheelde enige minuten langer douchen vanwege de lagere flow.
Hallo iedereen hartelijk bedankt voor de input.
Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat het een 220 v aansluiting is dus daar houd ik mij aan. Groet Joop