wtt
Golden Member
Onze vaatwasser Zanussi ZDT13012FA heeft kuren. Enkele weken geleden reageerde deze na aanzetten niet meer op de toetsen om een programma te kiezen. Alle leds bleven aan.
Met het idee "Er is misschien vocht in bedieningspaneel gekomen" heb ik dit toen gedemonteerd en de printplaat die hier zit in de zon laten drogen. Er was eigenlijk geen vocht te zien en na montage werkte alles weer. Nu gingen laatst weer alle leds aan en stond 'ie 'vast'. Spanning eraf en weer erop, geen verschil. Mijn vrouw kreeg 'm later toch aan de praat, maar het viel op dat 'ie verdacht snel klaar was. Bij openen waren de leds uit, precies zo als wanneer 'ie normaliter klaar is, maar er stond nog water in. Als je dan de power toets indrukt, dan knippert de led van het gekozen programma. Wanneer dan de deur gesloten wordt, gaat de machine weer aan de slag en dan eindigt 'ie wel goed. (Het water is weg en de vaat is schoon). Zo gaan de laatste wasbeurten nu dus in 2 etappe's.
Wat kan hier aan de hand zijn?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Wat mij betreft zijn dit symptomen van een slechte voeding met bvb slechte elco's. Maar ik ben geen vakman in dit, maar het ruikt toch erg naar iets met de voeding. Of een slecht contact of soldering, dan zijn meestal de meest gekende eerste fouten. Meten is weten, ben je handig met een meter?
wtt
Golden Member
Voeding klinkt wel logisch idd. Handig met meter... ja dat wel, maar een smd print met conformal coating, dus iets lastiger..
Ik moet 'm nog uitbouwen, zal morgen worden.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zit hij niet te diep ingebouwd zodat de houten frontplaat tegen het meubel komt waardoor de deur niet volledig sluit en damp op de bediening laat? De inox deurplaat moet de deurrubber raken. Geleden vochtschade kan moeilijk ongedaan gemaakt worden.
Geen kabelproblemen ter hoogte vd zeepbak door naspoelmiddellekkages?
CrossFireX
Neem er je tijd voor, dat zal wel lukken dan. En gelukkig niet meer zo heet nu, dat scheelt ook een stuk.
Je kan alle klemverbindingen eens bespuiten met WD40 en dan afvegen met wat keukenpapier, dat neemt en sluit slechte verbindingen al uit, vraag met hoe ik het weet.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (44%)]
WD 40 en kunststof stekkers, nee geen goed idee want gaat kunststof van uitdrogen. maargoed, voeding nalopen en kabelboom door deur heen.
Met WD40 moet je sowieso niet bij elektronika komen.
Das smeermiddel en geen contactspray.
Neem dan zuurvrije vaseline om connectoren of verbindingen te beschermen.
Zo busje heb ik ook staan maar dat spuit ik toch echt niet in elektronische apparatuur daar gebruik ik wel vriendelijkere detergent voor.
Bijv tuner600 of zo.
Maar er zijn legio mensen als ze horen over WD40 die pakken gerust het smeermiddel en spuiten gewoon kwistig over elektronische delen heen dat zijn dezelfde types die menen dat je bij elektro solderen nog steeds iets als S65 moet gebruiken.
Geef ze de kost.
Waar ik in het verleden printplaten gered heb na vochtschade is met remmenreiniger hier zit ipa in.
Inspuiten en met een kwastje de witte prut weg vegen.
Maar ik zou zeker even de voeding meten op een evt rimpel.
[Bericht gewijzigd door daandc op (21%)]
wtt
Golden Member
Dank voor alle reakties! Vocht is nergens te ontdekken, dat is fijn. Ook zien alle connectoren en contacten er best wel prima uit. De print ook. Met een uitgebouwde print op tafel kreeg ik alleen 4,95V in beeld op enkele punten. Zou standby-voeding kunnen zijn, want pas na indrukken van de powertoets komt de handel tot leven. (In ingebouwde toestand dan, nu ligt alles los, dus ff geen powerknop) Dat verklaart mogelijk dat ik verder erg weinig meet. Dwz, op enkele elco's wel 11,2 en 7,3V, maar prikkend op componenten rondom de mcu meet ik 0,0.
Rimpel op de 5V is zo'n 55 mV, zie foto van scoop. Nou ja, rimpel... De schakelpieken hebben die waarde. Verder eigenlijk amper rimpel.
edit: links op de print zijn net nog de pootjes zichtbaar van de belastingsweerstanden die ik er even opgezet heb tijdens het meten. Van 200 naar 100Ω zag ik de schakelfrequentie (die spikes) toenemen van 29 naar 50 kHz. De spikes bleven even groot.
edit2: Wat ook gebeurde is dat leds op bedieningspaneel uit zichzelf aangaan. Zonder dat de powertoets is ingedrukt. Daarom dacht ik in eerste instantie aan vocht in die omgeving. Nu ik er meer over nadenk.. dat zou misschien ook kunnen verklaren dat 'ie er halverwege mee stopt. En bij indrukken weer verder gaat.
Misschien toch nog een keertje heel goed kijken naar printje van bedieningspaneel..
CrossFireX
Ik gebruik best veel WD40 maar echt NOOIT rechtstreeks bespuiten, ik doe dat op een schuimstokje en reinig daar dan de contacten mee, en daar heb ik al veel toestellen mee gerepareerd!
Ik ken wel iemand die WD40 in zijn videorecorder gespoten heeft, die is nu binnen natuurlijk bij technische dienst... 
wtt
Golden Member
Printje in bedieningspaneel nogmaals bekeken en zelfs aan/uit toets opengehaald. Zag er schoon uit, toch IPA en perslucht gebruikt. Wilde eigenlijk nog rimpel op elco's meten in bedrijf, maar is nogal onhandig met die hoofdprint aan achter/onderkant van machine.
Kabelboom (dunnetje) in deur ziet er netjes uit. Ik ga alle connectoren nog even na en denk dan nog even over het meten van die rimpelspanning...
Dacht ik gister weer bij een Whirlprul even aan en ja toch kabelbreuk en Error 12 (geen communicatie) was opgelost. Alles leek zo OK en meette OK. Bij deur dicht toch 1 ader slecht
wtt
Golden Member
Vandaag rimpel op elco's bekeken, dat leek allemaal in orde. Dan blijft er inderdaad iets als een draadbreuk over. Omdat er 1 van de connectoren aan het frontpaneeltje wat losjes zat heb ik de contacten wat bijgebogen zodat 'ie wat strakker zat. Bij andere connectoren ook gekeken. Draadbreuk zou nog kunnen, maar ik ben de machine weer gaan testen.
Vaatwasser heeft net weer gedraaid en gedroeg zich goed. Even kijken hoe het gaat.
Allemaal nog bedankt.