Eind 2010 werd bij mij een omvormer Sunny Boy SB 3000 geplaatst.
Twee weken terug stelde ik vast dat de gele Led knipperde.
Op het scherm verscheen: "Disturbance ACVtgRPro".
Na controle stelde ik enkel vast dat er een geleider slecht contact maakte met de automatische veiligheid welke de opgewekte stroom terug aan het net verbindt.
Na herstelling verschijnt nu op het scherm de foutcode: Vac-Bfr en soms Vac-Srr.
Ik heb reeds zowel de netspanning als de DC-spanning, zoals omschreven in de handleiding, volledig afgekoppeld en nadat er geen enkel Ledlampje nog brandde, de DC-spanning terug aangesloten en dan pas de netspanning.
De netspanning heeft een waarde van 236 V.
Ook werden allen verbindingen aan de stekkers en aan de veiligheidskast nagekeken op een eventueel slecht contact.
Wie kan mij verdere hulp bieden?
Dank bij voorbaat.
De foutcodes zeggen me niets, maar heb je ook de relaiscontacten gemeten met een stroombron van zeg ca 200mA en wat voor spanning er over de contacten valt. Dan heb je een idee over de conditie van de contacten van het/de relais. Vergeet niet dat de omvormer dik 15 jaar oud is en uit een tijd stamt waar de omvormer een garantietermijn van 5 jaar had.
Een gewone dmm levert een te lage meetstroom om tot een juiste indicatie te komen.
Als eerste zou ik de relaiscontacten opnieuw doorsolderen, soms is dat de oplossing.
Aan keebrev
Dank voor je antwoord.
Bedoel je de soldeerpunten of de effectieve contactpunten in het relais?
Heeft u soms het schema van de Sunny Boy SB 3000?
Sorry voor het late antwoord. Ja, de soldeerpunten opnieuw solderen. Mocht dat niet helpen, dan kun de de relais eruit solderen en de contacten nameten in gesloten stand met een I van 200mA door de contacten. Als het goed is meet je dan 0,0 Ohm (Rlow stand installatietester of DMM), als de contacten slecht zijn een (veel) hogere weerstand > nieuw relais).
Let op. Sommige relais zijn 24Vdc, andere 230Vac spoelspanning.
Helaas geen schema bij de hand.
Succes!