Voor de Philips-enthousiastelingen de Philips Philicordia; het orgel zonder transistoren.
https://hackaday.com/2026/07/03/the-organ-that-forgot-to-use-transisto…
Ga je toch weer anders luisteren naar Chris Montez, Let's Dance. let wel, je moet de originele uitvoering uit 1962 hebben, is later opnieuw opgenomen.
Deze orgeltjes waren ook populair in Latijns Amerika, Colombia. Venezuela.
Ook bekende pop muziek:
The Byrds met het overbekende turn, turn, turn.
Maar ook Adele heeft het gebruikt bij haar album 19!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien Philicordial; een geconcentreerde limoensiroop uit Philadelphia
.
(Dronk ik aan boord met spuitwater als ik geen alcohol wilde.)
Zonder dollen: leuke link, fijn zitten lezen.
De video die erin gelinkt wordt had ik zelfs al in mijn recommendations gehad - vast doordat ik de CO-orgeltopics altijd meelees (Google is watching me
).
Nu moet ik eigenlijk naar zolder, en de Radio Electronica zoeken waarin de Philicorda beschreven werd toen hij net nieuw was!
Op donderdag 9 juli 2026 21:02:39 schreef Bianca:
Philicordia?
Product van Phililips?Philicorda van Philips ken ik wel...
De sociëteit Concordia in Eindhoven zal er een gehad hebben, en daar is de naam vandaan gekomen ? 
Ik bezit 2 van die Philicorda's , een met GM7500 met volledig buizen ( maar geen toltrimmers!).
En een modernere met transistoren.
De laatste is prima te bespelen,, nummer 1 is niet in beste staat.
[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]
Op donderdag 9 juli 2026 21:08:37 schreef Paulinha_B:
Ik vroeg het me ook al af. Maar let op: gezeur over taal- en tikfouten wordt hier niet gewaardeerd.
Het ding wordt steevast door bijna alles en iedereen verkeerd benaamd...
Zelfs door eigenaren/gebruikers van het ding en ook op de genoemde site waar dan ook weer luitjes weten te vertellen dat blijkbaar dit het orgel in 'Light my fire' van 'The Doors' was en niet de evenzo beroemde Vox Continental (UK) die alles met germanium transistoren deed en waar de witte en zwarte toetsen waren 'omgekeerd' en om nóg meer op te vallen het ding deels met fel rode tolex was bekleed.
Samen met Farfisa (Italy) en de Hammond B3 hebben ze in de muziekwereld best wat teweeg gebracht.
Toch ietsies anders dan regulier taal- en tikvoudgeneuzel. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Beetje vreemd toch... in die dagen (1970? 1980?) maakte Philips fonoplaten onder het merk "Polygram", en computers als "Polydata". Waarom heetten hun orgels niet Polycorda?
Op donderdag 9 juli 2026 21:37:59 schreef Bianca:
[...]Het ding wordt steevast door bijna alles en iedereen verkeerd benaamd...
Zelfs door eigenaren/gebruikers van het ding en ook op de genoemde site waar dan ook weer luitjes weten te vertellen dat blijkbaar dit het orgel in 'Light my fire' van 'The Doors' was en niet de evenzo beroemde Vox Continental (UK) die alles met germanium transistoren deed en waar de witte en zwarte toetsen waren 'omgekeerd' en om nóg meer op te vallen het ding deels met fel rode tolex was bekleed.
Samen met Farfisa (Italy) en de Hammond B3 hebben ze in de muziekwereld best wat teweeg gebracht.Toch ietsies anders dan regulier taal- en tikvoudgeneuzel.
Die Hammond B3 is onder de Hammond fans het topinstrument...
Bij de Hammondclub zweren ze er ook bij.
In "ons" prive orgel assortiment staan een A100 met leslie , een X77 met 2 tone cabinets en een H122 met een tone cabinet , toch ook leuke speeltjes.
Philicorda op MP gratis afhalen https://www.marktplaats.nl/l/muziek-en-instrumenten/q/philicorda/
Zelfbouw werd ook veel gedaan getuige de Neonvox beschreven in Radio Electronica https://drive.google.com/file/d/1PyQxRQhYIDuHPmVem1VQzFVZIc0fFaDz/view
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (44%)]
Op donderdag 9 juli 2026 23:06:06 schreef RAAF12:
Philicorda op MP gratis afhalen https://www.marktplaats.nl/l/muziek-en-instrumenten/q/philicorda/
Dat is de GM758, ook wel de rhythm 10 genoemd vanwege de 10 ritme begeleidingen die er in zitten.
2 klavieren en pedaal van 1 oktaaf +1 .
Jaren 70, zijn er niet zo veel van gemaakt.
Sorry verkeerd gezien..
[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (92%)]