Een familie lid wil een kookplaat gaan gebruiken en heeft deze 1 Fase meterkast.
Hoe kan hierin het beste een kookgroep geplaatst worden ?
Moet een kookgroep achter een aardlek ?
Hoeveel groepen mogen er achter een aardlek ?
Stel dat deze er onder bij komen achter die bestaande aardlek, dan zitten er 5 groepen op, is dat teveel ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
onder mag nog, kookgroep telt als 1 groep immers. max 4 groepen achter 1 aardlek. heb je nu 1x 25A of 1x35A? want 25A en 4 pits koken inductie is niet heel ruim. ik zou ook meteen een hoofdschakelaar erin zetten, dat is al ruim 20 jaar standaard intussen.
[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]
max 4 groepen achter 1 aardlek
Dat is in de laatste norm gewijzigd naar een aanbeveling. Dus ook meer dan 4 is geen probleem.
Een hoofdschakelaar is geen gekke toevoeging (maar beetje tricky want de inkomende voeding kun je niet afschakelen.)
Ik vraag me wel af waar die koper strip vandaan komt, zelfs de 30 jaar oude uitvoering van hager was al geïsoleerd.
[Bericht gewijzigd door Sine op (46%)]
testman
Op zondag 12 juli 2026 16:32:57 schreef Sine:
[...]Dat is in de laatste norm gewijzigd naar een aanbeveling. Dus ook meer dan 4 is geen probleem.
Een hoofdschakelaar is geen gekke toevoeging (maar beetje tricky want de inkomende voeding kun je niet afschakelen.)
Ik vraag me wel af waar die koper strip vandaan komt, zelfs de 30 jaar oude uitvoering van hager was al geïsoleerd.
nou nee, koper strips bij hager kasten uit de 90's kwam nog voor, zeker de eerste jaren nog. meen dat het nog was in 1996. echter zijn de aardlekjes CDA540G modellen, de oudere waren nog CDA540. eerder genoemd model is er nog, hetzij in een nieuwere behuizing. dat is rond 2008 veranderd.
Roland11
Golden Member
Op zondag 12 juli 2026 16:31:47 schreef MMSoft:
Of het 25 of 35 Amp is weten ze niet, ze hebben de sleutel net een paar dagen.
NL? Dan kun je dat opzoeken via de website van de netbeheerder.
Op zondag 12 juli 2026 16:32:57 schreef Sine:
[...]Dat is in de laatste norm gewijzigd naar een aanbeveling. Dus ook meer dan 4 is geen probleem.
.
Volgens mij is de NEN 1010:2020+C1:2024 nog steeds niet aangewezen of ik heb iets gemist.
testman
nu was het iets met opgetelde lekstromen, dan mochten er meer groepen achter een aardlek. dus geen vaatwas, tuinverl, en kwelwaterpomp en nog 3 algemene groepen achter 1 aardlek. ben weleens 32 groepen achter een 30mA tegen gekomen, kan niet anders als in BE..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De kookgroep hoeft niet achter een aardlekschakelaar als de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is.
Ik denk dat je een TN stelsel hebt, maar weet dar niet zeker.
Als je een TN stelsel hebt dan is je aardverspreidingsweerstand laag genoeg en heb je geen aardlek nodig voor je kookgroep.
MAAR eerst controleren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou zeggen: probeer het in 1x zo goed mogelijk te krijgen, nu er misschien nog niet in het huis gewoond wordt. Dus hoofdschakelaar, extra aardlek. Gewoon niet luisteren naar "kookgroep telt als 1" en "hoeft strictgenomen niet op een aardlek". Allemaal juist, maar het gaat steeds meer richting: alles op een aardlek, en hou je gewoon aan het advies van max 4 groepen. Kost een paar tientjes nu. Als je het 10 jaar later alsnog wil laten doen, is het veel duurder en als er een ongeval plaatsvind sla je je helemaal voor je kop als je het niet hebt laten doen.
testman
een extra aardlek is geld uitgeven voor niks, een kookgroep is kwa aardlek storingen een erg weinig voorkomende groep. en dan nog zou ik eerder algemene groepen achter een nieuwe aardlek zetten en fornuisgroep achter de oude.. badkamer en keuken heb ik liever op een nieuwe zitten..
@ rew: Om in de juiste termen te blijven: een wandcontactdoos voor algemeen gebruik tot 32A hoort achter een aardlekschakelaar/automaat.
Een inductiekookplaat wordt doorgaans altijd op een perilex wcd geplaatst, op een normaal gesproken niet direct toegankelijke plaats. Dus hoeft er geen aardlekding gebruikt te worden.
In dit geval zou ik 'm direct achter de te plaatsen hoofdschakelaar zetten.
Zou wel de bestaande aardlekschakelaars testen op de juiste werking.
En, als het huis toch leeg is, een isolatie meting doen, om verrassingen achteraf te voorkomen (tuin elektra in het bijzonder, als het van toepassing is. Daar kan je veel beter een alamat toepassen).
Ik denk dat je een TN stelsel hebt, maar weet dar niet zeker.
Aarddraad komt uit het meterbord, is verboden gebied voor TT-stelsels.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (10%)]
Op zondag 12 juli 2026 17:23:19 schreef Roland11:
[...]NL? Dan kun je dat opzoeken via de website van de netbeheerder.
1x 35 Amp.
Er is een hoofdschakelaar en een kookgroep (op de onderste aardlek) geplaatst.
Iedereen die meegedacht heeft bedankt.