Bapaktus
Special Member
De laatste tijd stinkt het wasgoed wat uit de machine komt.
Aan het was-vloeistof (AH) wordt een beetje azijn toegevoegd.
We hebben hier zeer hard water.
Dat "stinken" betreft alleen/vooral "vaatdoekjes".
De witte was stinkt niet.
De waspoeder/vloeistof bakjes worden regelmatig schoongemaakt, óók achter in de wasmiddel lade.
Het pluizenfilter rechts onder aan de voorkant is en blijft schoon.
Kan het aan de soort vaatdoekjes-stof liggen?
De wasmachine is gekocht omstreeks 2013.
Voor de rest werkt de machine als bedoeld.
We gaan de betreffende vaatdoekjes weggooien maar blijven toch benieuwd naar de oorzaak.
ruud
Die azijn niet aan het wasmiddel toevoegen, maar in het wasverzachterbakje...
Azijn neutraliseert het wasmiddel!
En probeer eens gewoon waspoeder en niet die vloeibare "troep".
En vooral niet te veel wasmiddel gebruiken.
Bapaktus
Special Member
Op maandag 13 juli 2026 11:43:00 schreef revado:
Die azijn niet aan het wasmiddel toevoegen, maar in het wasverzachterbakje...
Azijn neutraliseert het wasmiddel!
Dat doet mijn vrouw ook. 
Dus mijn tekst in mijn eerste bericht is niet juist, onkunde mijnerzijds 
Nog grotere onkunde, voor vloeibaar wasmiddel gebruikt mijn vrouw zo'n "bolletje" wat in de trommel bovenop het wasgoed wordt gelegd.
ruud
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Aks de machinbe ook stinkt na het wassen, dan is de zeef van de afvoerpomp vervuild. Deze eruit halen en schoonmaken, ook de behuizing met sopje en daarna met wat chloor in de machine even laten staaan of korte was met spoelen zonder was. En op 60 graden wassen die doekjes,net als beddegoed, bacterien en schimmels gaan niet altijd dood op 30 graden.
Bapaktus
Special Member
@Bart.
Prima, maar waar zit die "zeef"?
Ik heb voor de rest geen documentatie van die machine.
Ik heb op bij Bosch naar gegevens gezocht maar niets gevonden.
Ik denk ook dat de machine van de wand af moet.
Deze machine staat nu "klem" tussen de droger en de CV installatie.
ruud
Op maandag 13 juli 2026 11:46:51 schreef Bapaktus:
[...]
Dat doet mijn vrouw ook.
Dus mijn tekst in mijn eerste bericht is niet juist, onkunde mijnerzijds
Nog grotere onkunde, voor vloeibaar wasmiddel gebruikt mijn vrouw zo'n "bolletje" wat in de trommel bovenop het wasgoed wordt gelegd.
ruud
Ah, dat is duidelijk, leek mij ook al apart.
Draai gewoon een keer een kookwas met wat oude handdoeken en een heel klein beetje zeep ( de helft van normaal)
Dan is de machine weer fris en schoon.
Bosch heeft geen echte pluizenzeef maar vangt alleen grote dingen op.
Die zit achter een klepje of de plint voor onderaan.
Je kan hem er eens uit halen ( komt wel een sloot water mee) en controleren.
Bapaktus
Special Member
@revado
"Je kan hem er eens uit halen ( komt wel een sloot water mee) en controleren."
Dat heb ik gemerkt.
Vanmiddag vóór je bericht ook die klep gevonden en dat filter er uit gedraaid.
Was helemaal schoon en de rubberen afsluit ringen zijn nog mooi soepel.
En dus toch nog even onder de kraan gehouden, wat "kranenvet "(Kingston sliconen vet) op de schroef draad en ringen en weer terug geplaatst.
Azijn is zoow slecht voor een wasmachine, aluminium word opgevreten door azijn. Doseer normaal met je wasmiddel, zit ook ontkalker in. Met bleek wassen om machine diepte reiniging te geven op 90 Gr en ook geregeld heet wassen liefst witte was of doekjes met poeder. Deur en zeepbak na gebruik openlaten. Zeker met deze warme dagen en dichte machine broeit het goed in een kunststof kuip!
Op maandag 13 juli 2026 18:52:14 schreef smd:
Azijn is zoow slecht voor een wasmachine, aluminium word opgevreten door azijn. Doseer normaal met je wasmiddel, zit ook ontkalker in. Met bleek wassen om machine diepte reiniging te geven op 90 Gr en ook geregeld heet wassen liefst witte was of doekjes met poeder. Deur en zeepbak na gebruik openlaten. Zeker met deze warme dagen en dichte machine broeit het goed in een kunststof kuip!
Dit dus.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik ben opgehouden ecoprogramma's op de wasmachine en de vaatwasser te gebruiken. De lagere temperatuur di gecompenseerd wordt door langere wastijden geeft eerder problemen door achterblijvende vuil- en zeepresten.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Als je een 90-gradenprogramma hebt, gebruik het minstens 1x maand. En de ECO-programma's zijn idd zwaar belastend voor je machine. Ik heb al een aantal machines gezien die na 3 jaar vol met wasluis zaten door overdosering en continue lage-temperatuurprogramma's.
Bapaktus
Special Member
Op maandag 13 juli 2026 18:52:14 schreef smd:
Op woensdag 15 juli 2026 11:59:59 schreef Gerard*:
Ik ben opgehouden ecoprogramma's op de wasmachine en de vaatwasser te gebruiken. De lagere temperatuur di gecompenseerd wordt door langere wastijden geeft eerder problemen door achterblijvende vuil- en zeepresten.
Op woensdag 15 juli 2026 12:13:19 schreef Roland van Leusden:
Als je een 90-gradenprogramma hebt, gebruik het minstens 1x maand. En de ECO-programma's zijn idd zwaar belastend voor je machine. Ik heb al een aantal machines gezien die na 3 jaar vol met wasluis zaten door overdosering en continue lage-temperatuurprogramma's.
We gaan bovenstaande raadgevingen opvolgen.
Bedankt,
ruud
1x per maand een 90 graden (kort) programma draaien met een vaatwastablet in de trommel. Geen wasgoed erbij doen. En wat al eerder gezegd is, gebruik af en toe ook waspoeder, klein schepje direct in de trommel.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 15 juli 2026 13:18:14 schreef Rolo:
1x per maand een 90 graden (kort) programma draaien met een vaatwastablet in de trommel. Geen wasgoed erbij doen. En wat al eerder gezegd is, gebruik af en toe ook waspoeder, klein schepje direct in de trommel.
Wat ik nog wel eens 1 of 2 keer per jaar meemaak, is dat als ik een zeer volle trommel draai met handdoeken, er soms zwarte vegen op de was komen.
Ik zou denken dat die zware natte handdoeken het bij het centrifugeren voor elkaar krijgen om echt elk plekje aan de binnenkant van de trommel/rubbers 'schoon te vegen'. Bij een gewone was met minder belading bereikt het lichtere wasgoed denk ik niet alle plekjes.
Dus misschien toch een idee om die maandelijkse 90 graden 'desinfectiewas' juist wel met een trommel volgeladen met handdoeken te doen?
Bij mij ook enkel de vaatdoekjes ,de zgn."microvezel" doekjes.
Blijft daar wat steken tussen die vezels?
Al de rest is gewoon proper en ruikt naar was/spoelmiddel, zoals het hoort.
Bapaktus
Special Member
Op woensdag 15 juli 2026 13:55:39 schreef eSe:
[...]Bij mij ook enkel de vaatdoekjes ,de zgn."microvezel" doekjes.
Blijft daar wat steken tussen die vezels?Al de rest is gewoon proper en ruikt naar was/spoelmiddel, zoals het hoort.
Klopt, óók bij ons dus. Lakens/overhemden, kussenslopen, allemaal alleen naar wasmiddel/spoelmiddel ruiken.
Dus die doekjes weggooien en nieuwe kopen.
Zodra luchtjes, weg er mee en nieuwe kopen.
Zo duur zijn die dingen niet. 
En voor de rest de aanbevelingen/tips etc die ik heb ontvangen, na lopen en, indien nog niet eerder gedaan, uitvoeren.
ruud
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Afhankelijk van het soort doekje mogen deze gewoon in de 95 graden was, dat zou ook nog kunnen helpen. Is sowieso goed voor de machine om zo nu en dan te doen.
Het gaat dan om de gladde (meestal gele) doekjes. Van de zachte (meestal lichtblauwe) doekjes die uit heel kleine lusjes bestaan, weet ik het niet zeker. Die zijn mogelijk kwetsbaarder.
Bij de oudere generatie mensen onder ons kom ik nog wel Mieles of zelfs andere merken tegen, machine ziet er van binnen nog als nieuw uit, geen gecorrodeerd trommelkruis en dat bij machines van dik 20-30 jaar oud! Magie? heet wassen en ouderwets poeder..
Op woensdag 15 juli 2026 11:08:25 schreef Zeeuwsekees:
Rubbers schijnen ook niet van azijn te houden.
Rubber en azijn is een hele slechte combinatie. Dus gebruik nooit azijn in de vaatwasser of wasmachine, behalve als de fabrikant zelf zegt dat het kan.
Ik kocht een plantenspuit en daarmee sproeide ik een mengsel van azijn en water. Dat ging prima. Paar maanden later waren alle rubber afdichtingen verteerd en half opgelost door het resterende azijnwater. De spuit heb ik weggeknikkerd. Ding kostte ook drie keer niks.
Later kwam ik terug in de winkel en bij die plantenspuit stond met hele grote koeienletters dat die plantenspuit totaal ongeschikt was om azijn te verspuiten.
Zoiets geldt ook voor RVS en zoutzuur. Als je een beetje zoutzuur knoeit op RVS, dan krijg je een roestvlek. Die kan je wegpoetsen, maar die roestvlek komt altijd terug.
Op woensdag 15 juli 2026 13:50:21 schreef Roland11:
[...]Wat ik nog wel eens 1 of 2 keer per jaar meemaak, is dat als ik een zeer volle trommel draai met handdoeken, er soms zwarte vegen op de was komen.Ik zou denken dat die zware natte handdoeken het bij het centrifugeren voor elkaar krijgen om echt elk plekje aan de binnenkant van de trommel/rubbers 'schoon te vegen'.
Water, zeep en de hele flora en fauna in je (af)wasmachine komt in elk donker hoekje en kiertje. Je wasgoed zeker niet. Denk bijvoorbeeld aan de ruimte in je deurrubber tussen de kuip en de wasmachine zelf. Die ruimte is groot genoeg voor de flora en fauna, maar te klein voor je vieze sokken.
Spog2
Honourable Member
Op maandag 13 juli 2026 11:38:24 schreef Bapaktus:
Die doe ik nat uitgewrongen 1 minuutje (langer mag ook. als je ze maar niet droog kookt) in de magnetron en dan ruikt ie weer neutraal. Eventueel nog eens uitspoelen en herhalen.
Uiteindelijk gaan ze daar wel groezelig verkleurd van uit zien, maar ze zijn wel 'gehygieniseerd'.