Beste techneuten,
Ik ben in het bezit van een Atag inductiekookplaat type HI9271MV (90 cm) met een E8-storing.
Door kortsluiting volgende onderdelen vervangen:
* 2 x IGBT
* de gelijkrichterbrug;
* de zekering.
* ventilatoren gecontroleerd
* NTC’s op branders doorgemeten
Daarnaast heb ik ook NTC-temperatuursensoren onder de Heatsink doorgegemeten; deze lijken allemaal in orde. Ondanks deze reparaties blijft de E8-foutmelding aanwezig.
Heeft iemand ervaring met deze storing of een idee welke component(en) ik nog zou kunnen controleren? Alle suggesties zijn van harte welkom.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
[Bericht gewijzigd door Massist op (11%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hoe zeker ben je dat er 230 volt op die zijde toe komt? Wat ik doe is een netsnoer (afgeknipt van oud wasmachientje) nemen en het toestel monofasig aansluiten. Je kan dan wel niet op hoge vermogens testen maar het doel hier is werkende krijgen.
Het lijkt of die fase gewoon weg is. Monofasig aandluuten elimineert dat probleem. Dus leg een paar correcte bruggetjes!
Dank voor uw reactie.
Ik heb op het aansluitklemmenblok 3×230 V gemeten, dus de netspanning heb ik inmiddels uitgesloten.
Wat ik graag wil weten, is of er naast de reeds gecontroleerde NTC-sensoren nog andere temperatuursensoren aanwezig zijn op het filterboard of de powerboard. Volgens de beschrijving duidt een E8-storing op een oververhittingsprobleem.
Alvast bedankt voor het meedenken.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op woensdag 15 juli 2026 21:19:36 schreef smd:
IGBTs van Aliexpress?? Soms leeg doosje met 3 poten als de opdruk niet identiek is.
Nee IGBT’s komen uit een donor printplaat. En dus origineel.