Dag monteurs,
Samsung Model: WF70F5E3P4W/EN
Ik heb een wasmachine met het volgende probleem. Als de trommel ronddraait doet hij dat schokkerig.
De motor meet goed (ongeveer 5,6 ohm tussen de contacten). Dus ik dacht: de printplaat. Deze uitgewisseld. Bleef hetzelfde probleem. Draden doorgemeten. Meet goed.
Kennen jullie dit probleem en wat was toen de oplossing?
Alvast bedankt voor het antwoord.
gr Paul
Er is 1 keer een c3 foutcode verschenen (volgens de klant) die verwijst naar motorproblemen. Dat klopt. Maar de meting aan de motor geeft géén bijzonderheden (ongeveer 5,6 ohm tussen de contacten). Bedrading in orde en het board vervangen...maar dat gaf géén oplossing.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Voor zover ik kan zien een borstelmotor. Kun je nog eens meten waarbij je de rotor met de hand langzaam ronddraait? De tegenovergestelde lamellen van de collector moeten steeds dezelfde waarde geven. In dit geval +/- 6,5 Ohm.
Als er een slechte wikkeling of beschadigde collector tussenzit zie je dit gelijk op de meter terug.
Ook kunnen de koolborstels zelf het probleem zijn. Als deze zijn versleten, en dus te weinig druk op de collector geven, kun je ook rare fouten zien zoals deze.
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (22%)]
Bij Samsung kan het alles wezen: Print, motor, kabelboom , snaar (sommige modellen full induction) zelfs bedieningspaneel. Draai je met een lege trommel of een normaal gevulde trommel? Leeg draaien ze vaak schokkerig. Helaas is Samsung niet de juiste kwaliteit die het moet wezen erg veel uitval van printen en trommelkruizen. Zien er hancy fancy uit en vele opties maar kwaliteit zijn ze vergeten. Wat ik zou doen is meten over de fases met scoop (of voltmeter , maar niet snel genoeg), meet hoe de aansturing van de motor is. Draai evt de velden om aan motorzijde om te kijken of probleem meegaat, dan is het de motor. Blijft probleem, kabelboom of print, wissel draden van fases aan printzijde om. Koppel ook de doseer module eens af, kan sluiting in sensoren zitten.
En lees dit even: https://www.samsung.com/nl/support/garantie/
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Was het niet de tacho achterop de motor (als die erop zit)? Die heb ik bij een ander merk wel eens los zien komen. (een stukje uit het huis geschoven)
Op vrijdag 24 juli 2026 21:20:54 schreef smd:
Motor is 3 ph.. dus geen tacho benodigd. Ik denk fijnsluiting in windingen. Is gelukkig opgelost!
Er zitten wel hall sensoren op de motor. Mijn eerste gedachte was ook dat daar iets mis mee was.
Dus henri62 heeft wel een punt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Enterprise100 zegt dat het een BDLC motor is, helaas de link werkt niet (zit waarschijnlijk achter een login).
Bij een BDLC zijn er verschillende manieren om die aan te sturen, met of zonder (HAL) sensoren, dat is afhankelijk bij de opbouw en de sturing (sensorless BDLC). Dan zou je in het bedradingsschema een extra set draden naar de motor hebben, behalve de main-windingen.
Zouden er HAL sensoren in zitten, los je het probleem ook op door de motor te vervangen, de heleboel gaat mee.
Maar een fijnsluiting (zoals 'smd' zegt) die evt door trillingen oid veroorzaakt kan worden kan ook zomaar.
PS: Bij een kooianker moter heb je geen feedback nodig, maar dit is geen kooianker motor.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
henri62
+1