Als het onderwerp niet op dit forum thuis hoort, mag het weg en waar moet ik dan zoeken?

Ik heb een Pentax optio M30 foto/videocamera, die na de batterijwissel voor het opladen, de gegevens over de datum en de tijd verliest.
In de manual vind ik er niets over terug, maar heeft deze camera een back-up cel of condensator die zorgt dat deze info bewaard blijft als de accu verwijderd wordt om deze op te laden?

Oeps,
Hoe herstel ik de tikfout in de titel?

Als het niet in de manual genoemd staat dan zal er geen gold-cap of accu/batterij inzitten. Kost veel plek (en geld) in zulke pocket camera's.

Staat er helemaal niets over retentie van de tijd?

Ik heb twee JVC videocamera's uit (ik geloof) 2007 of 2009. Van een van de twee is de lithium-cel stuk, dus als ik de accu vervang is 'ie meteen z'n tijd en datum kwijt.

Er staat niet expliciet iets in de handleiding over een backup-cel geloof ik, maar volgens mij wel iets als 'bij afwezigheid van netvoeding of een accu zal na een maand de tijd en datum opnieuw ingesteld moeten worden'.

De plek is het probleem niet, die celletjes zijn echt enorm klein. Volgens mij iets van een CR1216 of zo. En ze worden nogal eens met draadjes elders in de camera ondergebracht.

Veel van deze compact camera's hebben een interne oplaadbare lithium cel, bijvoorbeeld een ML621 met soldeerlippen.
Die gaan vaak na een aantal jaren kapot, en willen dan geen lading meer opnemen.

Sony heeft ze soms in een voetje zitten, maar die krengen zijn daar bijna niet uit te krijgen zonder dat voetje te sloten.

Onze oude Sony Pocket camera was vanaf dag 1 al zijn gegevens kwijt , ach 2 minuutjes instellen en weer klaar!