Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hi Guys,
Ik heb een Alfen laadpaal bij huis staan omdat ik voor mijn werk een elektrische bus heb.
Wanneer ik met mooi zonnig weer vroeg thuis ben, en mijn zonnepanelen leveren flink wat energie, wil ik die eigenlijk meteen in mijn accu laden.
Maar wek ik bv 5kW op en trekt mijn wagen 8kW, moet ik natuurlijk die laatste 3kW uit het net trekken.
Daarbij... De zonne-energie neemt af rond de tijd dat iedereen (waaronder wij) elektrisch gaat koken, zodat we nóg meer uit het net trekken.
Dan kan ik mijn wagen wel gaan laden vanaf 0:00, als de stroom het goedkoopst is (meende ik), maar dan moet ik de opgewekte energie overdag, én dus ook aan het end van de middag wanneer ik thuis kom, terug leveren aan de energiemaatschappij.
Nu de saldering eraf gaat, wil ik de energie zo gunstig mogelijk gebruiken.
Tot zover de inleiding. Velen zullen dit met mij ervaren.
Nu heb ik een programmaatje in een Arduino ProMicro gedrukt, die via mijn P1 meter weet wat ik terug lever.
Op basis daarvan wil ik dat deze "overtollige" energie naar mijn wagen wordt geleid.
Maw... Ik wil het laadvermogen van mijn wagen laten regelen op basis van dat vermogen.
Daar komt bij dat wanneer we een grootverbruiker inschakelen in de woning, mijn laadstroom naar de wagen zal verlagen om niet het net te "overbelasten" (Bewust tussen aanhalingstekens want 1 persoon zal dat niet alleen doen).
Nu kan mijn Alfen laadpaal geregeld worden.
Dat kan via een P1 afhankelijkheid, of via de Home Wizzard, cq Home Assist, maar we zijn natuurlijk niet voor niets hobbyisten en dat moet anders kunnen.
Al is het alleen maar omdat ik mijn overtollige energie óók al omzet naar warmte in een buffervat, ook op basis van teruggeleverd vermogen.
En Accu's staan ook nog op het verlanglijstje. 
De Alfen kan ik wel benaderen vanuit mijn netwerk.
Maar ik lijk niet te kunnen schrijven of zelfs lezen.
En dat is wel nodig omdat ik elke X seconden een waarde in een vluchtig geheugen moet zetten teneinde die stroom te kunnen "sturen".
Zijn er meer die wel eens hebben gespeeld met deze mogelijkheden, die mij wat op weg kunnen helpen?
MvG
Fantomaz
Afhankelijk van het type en bouwjaar van de Alfen laadpaal zijn er wat opties:
Als je de login-gegevens van de Alfen lader hebt plus een login voor de ACE Service installer software dan kun je zien welke licenties actief zijn op jouw laadpaal. Voor laden op zonnestroom moet dacht ik de Smart Charging en/of Load balancing licentie actief zijn, of los aangekocht worden. Licenties kopen is voorbehouden aan de leverancier of installateur van de laadpaal. Of je moet Alfen vragen of jij beheerder van je eigen laadpaal mag worden, dan krijg jij alle rechten en kun je inloggen in de Alfen webshop om o.a. licenties bij te kopen. Maar dit beheerder worden is een stroef traject, is mijn ervaring...
In de ACE Service installer kun je ook gelijk de nodige aanpassingen doorvoeren die je nodig hebt voor het voorbehouden opladen bij voldoende PV energie. (Groen/Puur Zon modus)
Niet alle Alfen laders hebben de optie voor laden op 100% zonne-energie, dus dat moet je eerst vaststellen.
Je kunt een Alfen laadpaal op verschillende manieren van data voorzien over het opgenomen en teruggeleverde vemogen via de slimme meter. De meest gebruikte oplossing is een directe P1 verbinding, maar je kunt ook een Modbus KWh meter plaatsen die via RTU RS485 met de Alfen lader communiceerd. Dit wordt vaak gedaan als er geen P1 poort voor handen is en er met stroomspoelen gemeten moet worden. Wellicht is de Modbus communicatie een idee als ingang voor een eigen stukje techniek.
Verder moet een Alfen laadpaal dacht ik minimaal 6A aan beschikbare stroom hebben om uberhaupt te kunnen laden, hieronder zal de lader niets richting de auto doen. Maar ik kan het mis hebben...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 17 juli 2026 12:16:02 schreef T-sec:
Verder moet een Alfen laadpaal dacht ik minimaal 6A aan beschikbare stroom hebben om uberhaupt te kunnen laden, hieronder zal de lader niets richting de auto doen. Maar ik kan het mis hebben...
Je hebt het goed: Dat is bij alle laadpalen zo. Dat is de minimale laadstroom die je aan moet bieden aan een auto (komt overeen met 10% duty cycle op de CP lijn). Dat is de standaard (IEC61851).
Dat wil niet zeggen dat de auto dat ook trekt uit het net, het is de LIMIET.
Dus als je het nog beter wilt doen kun je ook kijken wat de laadpaal echt levert aan de auto (er moet dan nog een extra stroom/of kWh meter tussen) en dan, als je stroom over hebt, je buffervat opwarmen.
Als alle laders (en andere zaken) EEBus gaan ondersteunen is er nog hoop dat er ooit een mooie generieke oplossing komt.
Zoek maar eens op: EEBus_UC_TS_OptimizationOfSelfConsumptionDuringEVCharging_V1.0.1b.pdf
Het is ook de vraag hoeveel autos er op AC charging uiteindelijk ISO15118 supporten (=V2G), daar kun je meer mee managen als alleen mode 3 charging waar je beperkt bent.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb het ook "zelf" gedaan... In mijn geval een "thuisbatterij" die ook teruglevert, maar dit is niet anders.
Mijn regelalgorithme is redelijk eenvoudig: Als ik zie dat ik 100W aan het terugleveren ben, dan zou de accu 100W meer mogen laden (*). (dus als ie 400W aan het laden was, dan mag dat 500W worden). Vervang het woordje "accu" door "auto" voor jou situatie.
Dus iedere seconde (als ik data uit de P1 heb gehad) dan reken ik dat uit en wordt de laadstroom van de accu bijgesteld.
Dan is de vraag hoe je die "gewenste laadvermogen" data naar de accu kan krijgen. In mijn geval gewoon via een bedrade ethernet verbinding. Maar in jou geval verwacht ik dat het met modbus / RS485 zal moeten.
Het zou kunnen dat die licentie "smart charging" geldt voor de software om slim te bepalen wanneer te laden. Dus mogelijk niet voor via modbus als je het zelf hebt uitgerekend. Dus eerst even kijken of het werkt voordat je dure softwarelicentie aanschaft die je mogelijk niet nodig had.
(*) Als je dit direct zo letterlijk implementeert dan werkt het niet: D'r zal een vertragingkje zitten tussen wat er werkelijk wordt teruggeleverd, voordat de meter dit doorgeeft en dat de auto gaat doen wat je hem opdraagt. Dus als de situatie is dat je 100 teruglevert, ga je 400-500-600 laten laden door de accu/auto. Dan begint die te reageren, ga je 100-0,-100 verbruken, dus krijg je even later weer 100 verbruik door en ga je minderen 600-500-400 en dat blijft zo doorgaan. Ik heb 0.1 maal het netto verbruik dat ik optel bij de vorige waarde. Hierdoor duurt het ongeveer 10 sec voordat ie een stap in opbrengst geregeld heeft.
[Bericht gewijzigd door rew op (24%)]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op vrijdag 17 juli 2026 12:16:02 schreef T-sec:
Afhankelijk van het type en bouwjaar van de Alfen laadpaal zijn er wat opties:Als je de login-gegevens van de Alfen lader hebt plus een login voor de ACE Service installer software dan kun je zien welke licenties actief zijn op jouw laadpaal.
Dat is iets om nog even naar te kijken. Ik heb de inlog van de paal wel en ik heb ook een werkende ACE Service installer.
Weet je ook wáár ik kan zien welke "rechten" of licenties ik heb?
In de ACE Service installer kun je ook gelijk de nodige aanpassingen doorvoeren die je nodig hebt voor het voorbehouden opladen bij voldoende PV energie.
Je kunt een Alfen laadpaal op verschillende manieren van data voorzien over het opgenomen en teruggeleverde vemogen via de slimme meter. De meest gebruikte oplossing is een directe P1 verbinding, maar je kunt ook een Modbus KWh meter plaatsen die via RTU RS485 met de Alfen lader communiceerd. Dit wordt vaak gedaan als er geen P1 poort voor handen is en er met stroomspoelen gemeten moet worden. Wellicht is de Modbus communicatie een idee als ingang voor een eigen stukje techniek.
Dáár zit bij mij de kneep.
Ik wil dit graag oppakken en heb al een paar programma's als CAS Modbus scanner en QMODmaster gebruikt om registers uit te lezen, maar ondanks dat ik wel een verbinding heb met de laadpaal, via de Ethernetverbinding en dat ik weet welke poort en registers worden gebruikt, kan geen berichten lezen uit de Alfen, laat staan dat ik er wat in kan schrijven/aanpassen.
Op vrijdag 17 juli 2026 16:36:50 schreef rew:
Ik heb het ook "zelf" gedaan... In mijn geval een "thuisbatterij" die ook teruglevert, maar dit is niet anders.Mijn regelalgorithme is redelijk eenvoudig: Als ik zie dat ik 100W aan het terugleveren ben, dan zou de accu 100W meer mogen laden (*). (dus als ie 400W aan het laden was, dan mag dat 500W worden). Vervang het woordje "accu" door "auto" voor jou situatie.
Oh daar zit de uitdaging ook niet.
Ik kan het zelf per 500W schakelen zodat ik een verwarmingselement in mijn buffervat kan schakelen.
Die bestaat uit een 500, 1000, 2000W spiraal zodat ik tussen 0 en 3,5KW kan verwarmen in stappen van 500W 
Dan is de vraag hoe je die "gewenste laadvermogen" data naar de accu kan krijgen. In mijn geval gewoon via een bedrade ethernet verbinding. Maar in jou geval verwacht ik dat het met modbus / RS485 zal moeten.
Daar ben ik dus nu mee bezig.
Ik moet de registers kunnen aanpassen vanuit een Ethernetverbinding op de Alfen.
Tenminste... Dat zou zo moeten gaan. Ik heb een vast IP adres en ik kan ook contact leggen. Het spelen met de registers lukt echter niet.
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (27%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 17 juli 2026 20:51:00 schreef Fantomaz:
Ik moet de registers kunnen aanpassen vanuit een Ethernetverbinding op de Alfen.
Tenminste... Dat zou zo moeten gaan. Ik heb een vast IP adres en ik kan ook contact leggen. Het spelen met de registers lukt echter niet.
Ik ben bang dat dat niet gaat werken, ik ken die Alfen laders niet, maar de meeste laadpalen zijn een modbus MASTER die zelf de kWh meter uitleest en/of de P1 poort.
Ik denk dat je de meeste kans maakt om zelf een van de 2 te emuleren:
1. OF een P1 meter "nadoen" en zo de laadpaal voor de gek houden. Dat is de simpelste oplossing, je hoeft aleen een string te sturen met alle waardes over de seriele poort in het juiste protocol formaat. (Is overal te vinden, je weet waarschijnlijk allang hoe dat eruit ziet).
2. Of een kWh meter modbus SLAVE "fake" meter implementeren, als ten minste de laadpaal bepaald of er nog stroom over is. Dit is aanzienlijk meer werk en niet echt heel simpel.
Verder moet je er rekening houden in je regel algoritme dat de auto tot 6 seconde kan reageren voordat een eventuele stroom gereduceerd wordt na het wijzigen van zijn maximum stroom (via de CP PWM duty). Dus je regel algo moet traag zijn anders gaat de hele boel oscilleren.
Fantomaz
Op vrijdag 17 juli 2026 21:35:01 schreef henri62:
Ik ben bang dat dat niet gaat werken, ik ken die Alfen laders niet, maar de meeste laadpalen zijn een modbus MASTER die zelf de kWh meter uitleest en/of de P1 poort.Ik denk dat je de meeste kans maakt om zelf een van de 2 te emuleren:
1. OF een P1 meter "nadoen" en zo de laadpaal voor de gek houden. Dat is de simpelste oplossing, je hoeft aleen een string te sturen met alle waardes over de seriele poort in het juiste protocol formaat. (Is overal te vinden, je weet waarschijnlijk allang hoe dat eruit ziet).
Dat is de backup die ik wil gebruiken mocht ik het via de Modbus niet redden.
Inmiddels is het me zojuist gelukt om die verbinding met de registers van de Alfen te maken en er zelfs data uit te halen! Dwz, de hexadecimale weergaves van de karakters van het serienummer en de leverancier.
(ik ben hier zó enthousiast over! Dit is zo gaaf om mee te werken. Ik wist dat het bestond, registers en zo, maar dit ook zo kunnen uitlezen is écht leuk en leerzaam.)
Volgens mij kan ik de Alfen gewoon benaderen via TCP Modbus.
2. Of een kWh meter modbus SLAVE "fake" meter implementeren, als ten minste de laadpaal bepaald of er nog stroom over is. Dit is aanzienlijk meer werk en niet echt heel simpel.
Dat ben ik sowieso niet van plan.
Ik heb al mogelijkheden om de P1 meter uit te lezen en de waardes te verwerken door mijn Arduino.
(Arduino ProMicro leest het uit en zendt het via RS485 naar de Arduino Mega. Die bepaalt wat een andere Arduino (een UNO) gaat doen tav het schakelen van de verwarmingselementen.)
Óf de Mega stuurt als EMS "Volatile" waardes naar de Alfen zodat die weet welke laadstroom hij moet gebruiken.
Verder moet je er rekening houden in je regel algoritme dat de auto tot 6 seconde kan reageren voordat een eventuele stroom gereduceerd wordt na het wijzigen van zijn maximum stroom (via de CP PWM duty). Dus je regel algo moet traag zijn anders gaat de hele boel oscilleren.
Dat is inderdaad een goede waar ik nog geen rekening mee had gehouden.
Ik denk dat ik er een paar seconden tussen laat zitten.
De basisstroom is altijd 6A. Daarboven fluctueert het gestaag. Ik weet niet of dat ook in tienden gaat. Anders gewoon per Ampére.
Overigens... Het hangt ook om wat de P1 meter aangeeft.
En die Arduino ProMicro laat ik ook rustig pollen.
Er is een derde, eenvoudiger optie: je stelt'm in om een EMS (energy management system) te gebruiken als bron voor de te gebruiken laadstroom. Je laadpaal wordt nu een modbus slave en je kan er de gewenste laadstroom naar schrijven.
Je vermeldt niet om welke laadpaal het gaat, maar bij mijn Alfen Eve single pro heb ik het als volgt gedaan:
- via de MyEve app kan je de paal configureren
- Active load balancing inschakelen, source type = energy management system
- via Modbus TCP kan je nu de gewenste laadstroom in ampère schrijven in register 1210 (float32)
Gezien de complexiteit van je situatie (laadpaal, boiler, toekomstige accu) denk ik dat aansturen via home assistant (of gelijkaardig) het meest flexibel is. In HA heb je kant-en-klare plugins waarmee je de paal meteen kan integreren.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Of wellicht deze software inzetten als je Alfen paal in dit lijstje staat:
henri62
Nu je toch over OCPP begint: Er is een open source OCPP server, https://github.com/steve-community/steve
Als je laadpaal daar mee laat communiceren (doet zo goed als elke paal) dan kun je met SteVe de laadstroom ook instellen. Eventueel een API van SteVe gebruiken om dat te doen. Dat zou op elke laadpaal moeten werken zowel AC als DC.
Fantomaz
Op zaterdag 18 juli 2026 12:20:14 schreef subsonik:
Er is een derde, eenvoudiger optie: je stelt'm in om een EMS (energy management system) te gebruiken als bron voor de te gebruiken laadstroom. Je laadpaal wordt nu een modbus slave en je kan er de gewenste laadstroom naar schrijven.Je vermeldt niet om welke laadpaal het gaat, maar bij mijn Alfen Eve single pro heb ik het als volgt gedaan:
- via de MyEve app kan je de paal configureren
- Active load balancing inschakelen, source type = energy management system
- via Modbus TCP kan je nu de gewenste laadstroom in ampère schrijven in register 1210 (float32)
Gezien de complexiteit van je situatie (laadpaal, boiler, toekomstige accu) denk ik dat aansturen via home assistant (of gelijkaardig) het meest flexibel is. In HA heb je kant-en-klare plugins waarmee je de paal meteen kan integreren.
Dit is ook ongeveer mijn plan.
Ik heb ook die Alfen Eve Single Pro.
Maar het schrijven naar die Alfen was even een probleem.
We hebben lang lopen zoeken naar de juiste registers en hoe dezen aan te sturen.
Dáár zijn we nu achter en inderdaad gaat dat nu via de genoemde registers.
Ik doe dat niet via de Home Wizzard omdat ik dat graag zelf in beheer wil houden.
Ik heb een buffervat verwarming die onder bepaalde condities ook door een verwarmingselement verwarmd. Daarnaast moeten er in de nabije toekomst ook accu's komen.
De sjeu zit hem erin om dit zelf te kunnen maken. Daarom voor mij geen Home Wizzard.