Ik heb een Ohio Sound stereo versterker op de werkbank waarvan meermaals van een kant de 2 eindtorren + zekeringen doorbranden.
Deze bevat een print dat volgens "Google lens" een "Philips ST-S2004" zou moeten zijn, of dit juist is weet ik niet. Het gaat hier om eindtrappen met BDX66 en BDX67 eind transistoren"Darlington".
Is er misschien hier, iemand die daar gegevens over heeft b.v. een schema. bij voorbaat dank.

Deze versterkers komn van Jac van Ham uit Breda (of tilburg)
Of de firma nog bestaat weet niet

Hier is een topic over een Ohio Sound amp met die Darlingtons erin. Geen typenummer, geen schema.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/104549

En hier nog een waarschuwing voor namaak Chinese exemplaren
https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=1217

april 1982 Elektuur een standaard versterkerontwerp rond die 2 Darlingtons

https://www.scribd.com/document/469195086/amp-100-watt-extracted

De Philips bouwpakketten NL3610 (100W) en NL3612 (60W) waren met darlington eindtransistoren. De NL3610 is mogelijk gelijk aan het schema uit de genoemde Elektuur.

Ah eens kijken in het schema hoe Philips het heeft gedaan. De topic starter is verdwenen dus maar even een vraagje er tussendoor. In de grote verzameling NOS TO-3 exemplaren vond ik deze twee. Wat betekent de J markering?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (34%)]

Op maandag 27 juli 2026 12:29:29 schreef RAAF12:
De topic starter is verdwenen

Dat schrijf je minder dan 20 uur nadat de thread gestart is.
Misschien is het wel een heel normaal persoon, die gewoon na een dag eens kijkt of er een antwoord is. :)

Op zondag 26 juli 2026 16:01:43 schreef buzzy:

Tilburg. Ik heb er nog stage gelopen. De firma bestaat niet meer.

Groeten, Ron.

Op zondag 26 juli 2026 15:30:09 schreef Alph:
Ik heb een Ohio Sound stereo versterker op de werkbank waarvan meermaals van een kant de 2 eindtorren + zekeringen doorbranden.
Deze bevat een print dat volgens "Google lens" een "Philips ST-S2004" zou moeten zijn, of dit juist is weet ik niet. Het gaat hier om eindtrappen met BDX66 en BDX67 eind transistoren"Darlington".
Is er misschien hier, iemand die daar gegevens over heeft b.v. een schema. bij voorbaat dank.

ST-S2004 zegt me niks, terwijl ik toch heel wat Philips ken. Heb je de foto die je in Lens hebt gestopt?

Op maandag 27 juli 2026 12:59:34 schreef maartenbakker:
[...]
ST-S2004 zegt me niks, terwijl ik toch heel wat Philips ken. Heb je de foto die je in Lens hebt gestopt?

Het ziet er naar uit dat het schema destijds is overgenomen van een Philips bouwpakket( NL3610), ik heb met Google lens proberen er achter te komen met ST-S2004 als antwoord.

Dan is het dit schema. Stop er goede BDX transistors in, geen fake van Ali.
https://www.eliveld.nl/themes/versterkers/NL3610/NL3610.pdf

Zoek de verschillen met het Elektuur 'ontwerp' <smile>

bedankt, en ik koop zeker geen torren bij Alibaba, maar bij de vakhandel

Op zondag 26 juli 2026 16:01:43 schreef buzzy:

Klopt helemaal, ze zaten vroeger in Tilburg. De audiotak is overgenomen / verder gegaan onder de naam Output uit Den Bosch.
Ik heb best wel een aantal van die versterkers gerepareerd, eigenlijk was het antijd torren vervangen en gaan met die banaan.
Om te zorgen dat je je nieuwe torren niet weer meteen opblaast zou ik de boel altijd eerst inschakelen met een flinke gloeilamp in serie, denk aan 100 Watt of meer.
Ik heb er ooit een speciaal kastje voor gemaakt met daar 4 van die buislampen (R7S) van 150 Watt of 300 Watt er in die je ook nog allemaal apart aan en uit kunt schakelen, sommige echte dikke versterkers gaan alleen maar aan wanneer er echt veel vermogen in serie zit.

Op maandag 27 juli 2026 12:38:28 schreef Frederick E. Terman:

Misschien is het wel een heel normaal persoon, die gewoon na een dag eens kijkt of er een antwoord is. :)

Die zijn hier vrij zeldzaam. 8)7

Op maandag 27 juli 2026 16:41:26 schreef Alph:
bedankt, en ik koop zeker geen torren bij Alibaba, maar bij de vakhandel

Heel verstandig en natuurlijk met mica en koelpasta vastzetten op de juiste wijze. Gingen die BDX'en in het ene kanaal direct kapot of pas na het warm worden? Pasta heeeel dun opbrengen!

Nee ze gaan pas na lange tijd defect, wel zitten er 4 BDX op een koelplaat plus nog 2 andere kleine torren in een geboord gat.

Ik las deze thread toen ik op vakantie was, vandaar de wat late reactie.
Ik heb geen schemas met BDX66-BDX67, maar ter inspiratie wel een met de wat modernere BDV66-BDV67 (SOT-93 ipv TO-3).

Op maandag 27 juli 2026 12:29:29 schreef RAAF12:
Ah eens kijken in het schema hoe Philips het heeft gedaan. De topic starter is verdwenen dus maar even een vraagje er tussendoor. In de grote verzameling NOS TO-3 exemplaren vond ik deze twee. Wat betekent de J markering? [bijlage]

AI:

De letter J staat in de historische productieadministratie van Philips specifiek symbool voor hun bekende halfgeleiderfabriek in Nijmegen.

Voor dat soort dingen is AI wel handig. Feitenkennis :-) Ik heb veel TO-3 liggen. Deze Darlingtons werden bij een Philips servicecenter gekocht.

Ik ben erg benieuwd welke AI, welke vraagstelling *) en welke bron die AI hiervoor opgeeft. De "feitenkennis" lijkt op meerdere punten onjuist te zijn dus dat zou ik graag even natrekken. Immers geven fouten vrijwel altijd de best bruikbare informatie om kennis op te bouwen.

*) één van de onjuistheden zou door de vraagstelling kunnen komen; er staat wel een verdwaalde J op de transistoren (mogelijk een selectieteken van Philips, een verkoper of de afnemer) maar de relevante letter voor het op zijn beurt ook onjuiste antwoord van de AI is de F.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Iemand moet ooit die gestanste J in een TO-3 aan Philips Nijmegen hebben gekoppeld. Dat ben ik niet geweest in tekst, alleen het plaatje hierboven in Lens gegooid.

Op donderdag 6 augustus 2026 20:48:38 schreef RAAF12:
Iemand moet ooit die gestanste J in een TO-3 aan Phlips Nijmegen hebben gekoppeld. Dat ben ik niet geweest. Ik geef AI het voordeel van de twijfel!

Ik niet, maar eerlijk is eerlijk ik trek alle twijfelachtige claims na ongeacht of ze bij een AI vandaan komen want soms zit er een juweeltje tussen en foute antwoorden wegstrepen is ook een manier om kennis te vergaren. Heb je de bron voor me die de AI opgeeft? Of liefst ook aan welke AI je wat gevraagd hebt zodat ik het zelf kan reconstrueren?

Trouwens, gestanst? Het lijkt me eerder een stempel. De torren zelf komen in elk geval niet uit Nijmegen, hooguit zou een eventuele selectie dan in Nijmegen gebeurd moeten zijn, maar dat is specifiek iets dat alleen informatie oplevert als er een bron aan hangt.

Ik zal een betere foto maken, maar de 'J' is wel degelijk gestanst en zoals vermeld zijn beiden gekocht als service onderdeel in het Philips center in Leeuwarden.

Eigenlijk vind ik de bron belangrijker. Op dit moment maakt het voor een eventuele conclusie (nog) niet uit hoe de J er exact op staat, zelfs al is dat opzich nuttige informatie.

Maar de bron is niet bekend! Maar de correlatie is duidelijk J=Nijmegen.
Dat kan AI niet verzinnen, dat ie de juiste letter uit het alfabet eruit vist.

/OT In de link hieronder is zometeen een hel verlicht spinnenweb te zien als de IR LEDS van de camera aan gaan. Dat lijkt gepast ivm het camera vs spiderweb topic!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Op donderdag 6 augustus 2026 21:30:19 schreef maartenbakker:
Eigenlijk vind ik de bron belangrijker. Op dit moment maakt het voor een eventuele conclusie (nog) niet uit hoe de J er exact op staat, zelfs al is dat opzich nuttige informatie.

Dus toch erop gedrukt, je hebt gelijk ook wel een eyeopener om beter te kijken mét een loupelamp.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]

Op donderdag 6 augustus 2026 21:34:06 schreef RAAF12:
Maar de bron is niet bekend! Maar de correlatie is duidelijk J=Nijmegen.
Dat kan AI niet verzinnen, dat ie de juiste letter uit het alfabet eruit vist.

Tsja, voor mij hoort de J bij Caen, wat betekent dat hij hier wel wat anders zal betekenen. Maar... Soit, de AI die je gebruikt geeft geen bron. Maar welke AI en welke vraag heb je die AI gesteld? Als ik Google AI bevraag dan komt dit er niet uit en nu wil ik het wel weten ook...