Afgelopen December heb ik de voeding van mijn Siemens HB578ABS072 oven gerepareerd door het TOP264 SMPS IC te vervangen (+nog wat kleine onderdelen eromheen voor de zekerheid). Mijn oven heeft het ongeveer een half jaar weer prima gedaan totdat ik laatst de spanning er van af heb gehaald (ivm. werk aan mijn groepenkast) en na het weer aanschakelen deed de oven weer niks meer. Ik dacht, na wat meetwerk: het zal wel weer de TOP264 zijn en gelukkig had ik nog een reserve, dus deze weer vervangen. Helaas zonder resultaat: de oven doet nog steeds niks. Je "hoort" de voeding heel even iets doen na het aanzetten maar verder gebeurt er niks.

Inmiddels heb ik ongeveer alles gecheckt rond dat IC maar ik kan verder geen defect vinden. De 320VDC staat op het IC en de control voltage gaat naar ~4.60V maar daar houdt het dan ook op. Secundair meet geen sluiting en alle elco's zijn ok. Iemand nog enig idee wat er aan de hand kan zijn voordat ik een volledig nieuwe print (van bijna 200eu bestel)?

Meet trafotje eens primair door, heel soms liggen die in sluiting. Meet je wel iets secundair qua spanning?

Op maandag 27 juli 2026 10:20:44 schreef smd:
Meet trafotje eens primair door, heel soms liggen die in sluiting. Meet je wel iets secundair qua spanning?

Nee secundair helemaal niks qua spanning. Hoe kan ik meten of die secundair in sluiting ligt? Hoe moeten ze ohms meten als ze goed zijn? Dan moet ik hem eerst eruit solderen, neem ik aan?

nee hoor trafootje hoef je er niet uit te solderen, maar meet Ohms primair rond de 3 a 4 Ohm. Is de IC van Aliexpress??