Hallo, ik heb een vraag

Probleem is rolluik met motor wilt niet meer naar beneden. Alleen omhoog.
Mijn vader heeft ooit een schakelaar op een rolluikmotor aangesloten en heeft vele jaren gewerkt omhoog en omlaag.

Mijn vader is er helaas niet meer, maar mijn moeder gaf aan dat het rolluik niet meer naar beneden gaat als ze op de schakelaar op de omlaag knopt duwt. Je hoort de motor dan ook niet.. wat vreemd is..

Nu heb ik een nieuwe schakelaar. Echter zal ik eerst de elektra situatie welke ik zie uitleggen.

De stroomaanvoer bestaat alleen uit een blauwe en zwarte draad. En de aansluiting voor rolluik heeft een aarde draad, zwart, vbruin en blauw.

Bij de oude schakelaar was het alsvolgt aangelegd.

Blauwe stroomaanvoer met wagoklem op blauwe draad motor. Zwarte stroom aanvoer op ingang schakelaar. Zwarte draad motor voor omhoog en bruine draad motor omlaag. Aarde draad wagoklem. Heeft met de oude schakelaar altijd gewerkt.

Nu met de nieuwe schakelaar (zie bijlages) heb ik de blauwe draad met wagoklem op blauwe draad motor gelaten. De zwarte stroom aanvoer zit op de L ingang van de schakelaar en de zwarte draad van de motor op omhoog en de bruine draad motor omlaag. Aarde draad op wagoklem. Echter, het probleem blijft rolluik gaat omhoog, tot maximaal, maar komt niet meer omlaag. Ik hoor echt de motor nu wel als ik op omlaag druk. Ik wil uitsluiten dat het iets met de elektra/aansluiting van schakelaar te maken heeft. Weten jullie meer of waar het aan zou kunnen liggen (condensator/motor of rolluik zelf?)

Ik heb het zoals de beschrijving van de schakelaar aangesloten. Dus blauwe draad stroomaanvoer zit niet op de schakelaar aangesloten maar rechstreeks met een wagoklem op blauwe draad motor.
Zwarte draad stroomaanvoer gaat op de rood gemarkeerde ingang. Zwarte draad motor zit op omhoogingang schakelaar en bruine draad motor zit op omlaagingang schakelaar

Alvast dank!

Groet,
Luc

In de motor zitten nog eindschakelaars die ervoor zorgen dat de motor stopt als het rolluik onder resp boven is. Het lijkt erop de de schakelaar voor onder blijft hangen. Die kun je vaak nog afstellen met een stel-schroefje op de motor, maar stuk is stuk, dan helpt afstellen niet meer.

Ik weet zo gauw niet of en hoe je bij die schakelaar kunt komen en of je die kunt vervangen. Dat zal wel weer een puzzel worden.

PS de schakelaar is wel goed aangesloten zo te zien. Die kan ook stuk zijn, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door deKees op (13%)]

Dank voor je reactie. De schakelaar op de foto is nieuw, dus het is niet voor de hand liggend dat deze defect is. Maar goed het is en blijf een apparaat.
Ik wil uitsluiten dat het aan de nieuwe schakelaar of elektra ligt. Mijn vermoeden is nu dat het aan het rolluik, motor of condensator ligt. Als ik nl op de knop naar beneden duw dan zie ik het rolluik iets bewegen. Dus iets voorkomt dat het rolluik omlaag gaat.

Is er ook niet iets wat ik moet doorlussen op de schakelaar?

De condensator in de buismotor ( die in het rolluik zit) is voor op en neer hetzelfde.
Je hebt het goed aangesloten.
Blauw is de nul, de fase gaat op zwart of bruin om om en neer te kiezen.
Of bruin op is, of zwart ligt aan de kant waar de motor in het luik zit.
Als je de motor hoort maar er gebeurt niets kunnen er 2 dingen aan de hand zijn.
Een mechanish probleem, rolluik zit deels vast en kan niet afrollen, of de motor is stuk.
Mechanisch is te controleren door het luik een beetje te " helpen" met neerlaten.
Een kapotte motor komt. ook bij zonneschermen, nog wel eens voor.
Het hele luik moet er uit om daar bij te komen.

Je kan een defecte schakelaar uitsluiten door als test een los stuk snoer te nemen en deze met blauw - zwart van de motor te verbinden.
En daarna met blauw-zwart van de motor.
Dan kan je met de steker het in en uitschakelen, er staat immers wel 230 volt op.

TS zegt dat de aanvoer 230 blauw+ zwart is.
Dan zou het goed moeten zitten.

Op dinsdag 28 juli 2026 22:50:44 schreef vergeten:
volgens mij:
[bijlage]

Lijkt mij niet dan doe je de bruine motor draad in de stroomaanvoer L van de schakelaar en zet je de stroomaanvoer op de omlaagstand?

Op dinsdag 28 juli 2026 22:56:03 schreef revado:

Klopt de stroomaanvoer bestaat uit 2 draden. Blauw en zwart. De blauwe draad gaat met een wagoklem op de blauwe draad van de motor en de zwarte aanbieder gaat naar de roodgemarkeerdd L ingang op de schakelaar

Op dinsdag 28 juli 2026 22:56:03 schreef revado:

Tsja, TS zegt, maar als dat nou niet of helemaal niet waar is?
Misschien is die andere zwarte (linksonder) wel de "aanvoer"!

Er komen uit de motor 3 draden plus een aarde.

1. een zwarte voor UP
  2. een zwarte voor Down
  3. Een blauwe voor NUL
  4. De aarde lijkt mij wel duidelijk.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (24%)]

Op dinsdag 28 juli 2026 23:15:17 schreef Lange85:
[...]

Hoe zou ik dat kunnen testen wat het verschil in ‘aanvoer’ is tussen de zwarte en blauwe draad? Bij de ‘oude’ schakelaar heeft het altijd zo gewerkt.
Ik kan een foto toevoegen van de aanvoer, maar dit is alleen maar een blauwe en zwarte draad. Waarbij zoals aangegeven de ‘doorvoer’ van blauwe aanvoer op blauwe draad motor zit.

Anders gezien, maar ik ben een leek. De schakelaar ‘werkt’ vanuit mijn oogpunt gezien. Het rolluik gaat omhoog tot maximaal. Omlaag gaat op de een of andere manier niet. Als de ‘aanvoer’ als niet juist was, zou de schakelaar en daarmee de bediening van het rolluik al helemaal niet moeten werken?

Op dinsdag 28 juli 2026 23:03:56 schreef vergeten:
[...]

Tsja, TS zegt, maar als dat nou niet of helemaal niet waar is?
Misschien is die andere zwarte (linksonder) wel de "aanvoer"!

Er komen uit de motor 3 draden plus een aarde.

1. een zwarte voor UP
  2. een zwarte voor Down
  3. Een blauwe voor NUL
  4. De aarde lijkt mij wel duidelijk.

Hoe zou ik dat kunnen testen wat het verschil in ‘aanvoer’ is tussen de zwarte en blauwe draad? Bij de ‘oude’ schakelaar heeft het altijd zo gewerkt.
Ik kan een foto toevoegen van de aanvoer, maar dit is alleen maar een blauwe en zwarte draad. Waarbij zoals aangegeven de ‘doorvoer’ van blauwe aanvoer op blauwe draad motor zit.

Anders gezien, maar ik ben een leek. De schakelaar ‘werkt’ vanuit mijn oogpunt gezien. Het rolluik gaat omhoog tot maximaal. Omlaag gaat op de een of andere manier niet. Als de ‘aanvoer’ al niet juist was, zou de schakelaar en daarmee de bediening van het rolluik al helemaal niet moeten werken?

[Bericht gewijzigd door Lange85 op (27%)]

Je hoort de motor dan ook niet..

Eindeloop luik beneden, motor, draadbreuk, ...
Ohms meten tussen bl-zw en bl-br van het rolluik kan hier een indicatie geven.
Je moet dan wel de meetresultaten juist interpreteren daar er ook een C in het spel zit.
Maar een ohmmeter zal er zeker aan te pas komen ....

TS kan ter plekke toch wel het verschil zien tussen de voedingsdraden en de draden die naar de motor gaan?

Vraag aan TS: hoe weet je dat hij nog wel omhoog gaat? Op een zeker moment stopt hij op de eindstop en dan kun je dat niet meer vaststellen.

Op woensdag 29 juli 2026 11:20:38 schreef KlaasZ:
TS kan ter plekke toch wel het verschil zien tussen de voedingsdraden en de draden die naar de motor gaan?

Vraag aan TS: hoe weet je dat hij nog wel omhoog gaat? Op een zeker moment stopt hij op de eindstop en dan kun je dat niet meer vaststellen.

Dat weet ik omdat het rolluik ongeveer half omhoog was. Nadat ik de nieuwe schakelaar had aangesloten conform mijn eerste bericht, ging het rolluik met de omhoog knop van de schakelaar omhoog uiteindelijk tot het helemaal omhoog was. Maar niet omlaag.

Kun je hem met de hand naar het midden draaien, en dan proberen?

Het is onwaarschijnlijk dat het aan de nieuwe schakelaar ligt. Maar om dat uit te sluiten kun je de bruine en de zwarte naar het rolluik omwisselen.

En verder wordt het in eerste instantie meten zoals al gesuggereerd.
Het kan zijn dat de eindschakelaar blijft hangen, dus niet meer sluit. Een lompe manier om dat te testen is met een hamer een paar tikken geven tegen de rolkast op de plek waar de motor is gemonteerd.

In het uiterste geval zal je de motor moeten uitbouwen. Is niet makkelijk maar wel te doen. Heb zelf al een paar keer een motor ingebouwd dus ik weet dat het een rotklus is.