Mijn hoog bejaarde , al jaren afgeschreven HP Laserjet4 heeft er de brui aan gegeven.
De printer drukt alleen nog af met een horizontaal streepjespatroon door de tekst.
Weet iemand wat daarvan de oorzaak kan zijn?

Corona draden vuil, spiegels vuil van de laser, cartridge kapot?
Het zijn, ondanks dat ze oud zijn, prima apparaten.
Maak hem eens goed schoon.
Misschien heb ik nog een NOS cartridge staan....

de herhalende puntjes aan de zijkanten zeggen dat het een rol is. gezien de diameter zou ik aan de drum denken, die zit in de cartridge. als dit een nep cartridge is, dan verdenk ik die het eerste. al veel gezeur gehad met die B merk dingen. rare vlekken, strepen enz. puur omdat het een 2e hands cartridge is waar een andere drum ingezet word. vaak zitten die dingen niet eens goed in elkaar.

serieus antiek printertje overigens, denk dat deze de 30 jaar wel haalt.

vuil optiek of rollen levert doorgaans strepen in de lengte op. dit kan ook nog de ionisatie spanning zijn die slecht contact op de drum of print maakt.

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

serieus antiek printertje overigens, denk dat deze de 30 jaar wel haalt.

Een jaar of 6 geleden heeft mijn HP Laserjet 4000 het begeven. Mis hem tot op de dag van vandaag. Niets anders komt in de buurt van de simpele, betrouwbare werking die dat apparaat me heeft gegeven...

Zou er zelf zeker de nodige moeite en geld erin steken om deze LJ4 weer aan de praat te krijgen.

De Laserjet 4 droom ik nog wel eens van... ;)

We hebben er eentje gehad die een jaartje goed heeft gewerkt, en daarna meer bij HP in de werkplaats stond als op kantoor...
Steevast periodiek een 'error 50' op het scherm, wat bij HP natuurlijk nooit gebeurde.
Ze hebben wel e.e.a. vervangen, zonder succes. ("als de fout niet optreedt kunnen we die ook niet oplossen")

Na een aantal bezoeken aan HP heeft 'ie een nieuwe standplaats gevonden: de gemeentewerf... :+

Op woensdag 29 juli 2026 17:24:14 schreef nonius:
[...]

Een jaar of 6 geleden heeft mijn HP Laserjet 4000 het begeven. Mis hem tot op de dag van vandaag. Niets anders komt in de buurt van de simpele, betrouwbare werking die dat apparaat me heeft gegeven...

Zou er zelf zeker de nodige moeite en geld erin steken om deze LJ4 weer aan de praat te krijgen.

heb nog een stel van die 4000 - 4100 in onderhoud, de oudste is nog uit 1999. heb er al vanalles aan stuk gehad, van de losse printserver ( cq netwerkkaart, welke ineens dood zijn en dan start de printer helemaal niet meer door ) tot aan de fixing waar een deels heldere rol inzat na 320.000 prints. paar sloop printers voor onderdelen. ook een keer een dimm geheugen die brak was geworden.

error 50 bij de laserjet II was de laserunit zelf in mijn herinnering. als die ging was het over en uit doorgaans.

heb zelf menig jaren een 2100 laserjet gehad. ding heeft na mij de halve familie nog gehad. zou nu ook plm 25 jaar zijn. nu een all in one color laserjet die ik kreeg omdat deze de drumkit "op " vond. volgens de hp teller uiteraard. heb dat ding al zeker 8 jaar en nu pas is die drumkit ook echt op..

edit: de printer loopwerken waren bij deze printers van de canon tekentafel. er zijn dan ook gelijkenissen tussen canon producten en die van hp. meen wat all in one dingen van canon hadden hetzelfde loopwerk. ook de 5L en 4P hadden dat.

Waarschijnlijk toch de toner/drum cassette. Ik had ook dat soort verschijnselen met mijn 2200DN machine. (Heb ik denk ik al 15 jaar of zo)
Die heb ik 2-de hands gekocht, paar duizend prints mee gemaakt, toen kreeg ik een horizontale band er in, fuser rolletje van een kennis gekregen (Canon fuser, die engines worden gebruikt door HP) en opgelost.

Later nog 2 keer een drum-toner kit vervangen, gewoon "op". Enorm veel prints mee gemaakt. Als de drum/tonerkit versleten is krijg je ook allerlei strepen als dit.

1 Keerjtje de laserunit moeten repareren, gaf ook iets van een errorcode in de 50+ was heel simpel: De spiegelmotor was droog gelopen, als je weet hoe, is dat ding er makkelijk uit te halen. Asje schoongemaakt, druppeltje naaimachine olie op het asje en werkte weer als een zonnetje.

De netwerk kaarten zijn wel een drama in die dingen, ik heb er al 2 stuk gehad.

De aftermarket tonercassettes zijn bij 123inkt goed betaalbaar (net onder Euro 60), de laatste die ik nu heb is er een met 6000+ prints.
Gelukkig zit er in die cassettes niet die bullshit in van chip identificatie.

Ik heb even gekeken, ik heb er een liggen voor een Laserjet 4000 en voor een Laserjet 5SI, die laatste is nog veel groter en zwaarder.
Beide liggen er al jaren, als iemand er een kan gebruiken laat dat dan weten.
Helaas niet voor de Laserjet 4

het zwart is wel nog gewoon zwart, dus de laser en spiegel vuil is het niet, anders zouden daar ook strepen in zitten.

het zijn de grijswaarden die vooral problemen hebben. hoogspanning te laag of de drum versleten?

hebben op het werk ook nog 2 4000DN's staan, gaan vermoedelijk in de container belanden. ene heeft een kapotte fuser en denk dat bij beide de drums ver versleten zijn. print altijd met grijze achtergrond

[Bericht gewijzigd door fcapri op (32%)]

Op woensdag 29 juli 2026 18:37:54 schreef fcapri:
het zwart is wel nog gewoon zwart, dus de laser en spiegel vuil is het niet, anders zouden daar ook strepen in zitten.

het zijn de grijswaarden die vooral problemen hebben. hoogspanning te laag of de drum versleten?

hebben op het werk ook nog 2 4000DN's staan, gaan vermoedelijk in de container belanden. ene heeft een kapotte fuser en denk dat bij beide de drums ver versleten zijn. print altijd met grijze achtergrond

de drum zit in de cartridge bij de 4000. fuser kapot is vaak de heaterrol die na enige tonnen kaal is geworden. je kunt de sleeve vervangen van die rol, maar vaak zijn de tandwielen van de heaterrol ook een eind heen bij die aantallen.

bij 123inkt worden die eigen merk cartridges nogal gepushed, want daar zit de winst op. ik vind de uitval best groot van die dingen, in al die 4000 printers heb ik er miss 2 gehad die de levensduur gehaald hadden. meeste op de helft oid kregen rare strepen/vlekken enz. sommige hadden zelfs de verkeerde soort rol tegen de drum zitten of miste een ringetje waardoor de boel na een tijd vastliep door de ophopende starter in een hoek.

[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]

ja, weet het wel, maar na verloop van tijd verouderd die fotogevoelige laag.
die wordt electrisch geladen en dan zal de laser daarop schrijven. echt zwart is laser op hoog vermogen, licht grijs is zwakke laser.

als de rol teveel versleten is, kan die met lichtgrijze waarden moeilijker toner aantrekken.
vind het vooral raar dat er lijnen zijn, zou eerder grijze vlekken verwachten. voedingsprobleem in de lasermodule misschien dat het vermogen op en neer gaat?
het is al even geleden dat ik nog aan zulke printers heb gewerkt.
de laatste machines waar ik aan werkte waren grote xerox office gang printers (MFP's) en colorcubes met solid ink.

de 4000serie heb ik bedrijfsmatig waarschijnlijk het laatste in 2005 in mijn handen gehad.

bij onze fuser is de rol volledig kapot gedraaid en brokken zijn eruit gekomen.
de 2de had al serieus versleten tandwielen (dat donker bruin). het is allemaal +20jaar oud en tja, dat staat er nog voor één of ander antiek systeem dat toch nooit print

In een 2055DN heb ik ook zulke strepen gehad met een imitatie cartridge.
123 wisselde die keurig om en het werkte weer prima.
Ik heb ook wel eens een stukje afgescheurd papier bij de laser of in een corona gehad.
Ik zou hem mooi schoon maken en ergens een cartridge scoren.
Dan kan het geval nog wel 10 jaar mee, zo maken ze ze niet meer. :)

Deze fout komt niet uit de laser, maar uit de drum. Meestal scraper versleten of afvalbak vol, drum wordt niet meer schoongemaakt. Error 50 is als de scannermotor te langzaam loopt en uit sync loopt. Soms te zien (voordat hij afslaat) aan schuine letters. Maak een print en zet de laserprinter uit als het papier half door de drum is en een stukje door de fuser (beetje gokken), kan je precies zien waar de fout optreed.

heeft deze niet een blankende laser, geen schrijvende ?
maar als t laser zou zijn, gaat het ook door de zijmarges heen, die zijn wel wit.
als eerste een nieuwe cartridge proberen, je kunt ze wel open maken en schoonmaken, er zou vuil kunnen zitten in de developer bias contact of corona contact die staat te spetteren.