https://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterke…

Beste COers.

Vraagje, moet ik de pinnen van deze heast sink nu aan de GND leggen? Door ze te verbinden aan de ring massa. En een beetje van de coating van de sink af krabben, zodat hij geleid naar de TAB ? Of is dit alleen met Bucks zo ?

Verder wat moet ik doen met R5 van 1,40 Ω
deze weglaten is ok?

Groet, Wouter van Wegen, PascalByThree

PS: in een vergelijkbare opstelling van een tijd geleden, kreeg ik wel beter geluid en minder brom, dus vandaar. Double Check!

Op uw eigen plaatje staat "Tab connected to pin 3".
Als u daar geen conclusie uit kunt trekken lijkt het een redelijk advies iets anders te gaan doen.

Zonder de vier weerstanden van 1,4 Ω worden T1 en T2 geheel open getrokken door de tientallen mA ruststroom van de TDA en de voeding min of meer kortgesloten.

Volgens de tekening is de tab verbonden met pin 3, de negatieve voedingsspanning.

In dit schema (ZONDER symmetrische voeding) dus aan massa. (Edit: @MaartenBakker hieronder. Inderdaad, hier dus NIET massa! :o )

Het '-' symbool, getekend aan massa, rechtsonder in het schema, vind ik persoonlijk erg verwarrend. Het suggereert een symmetrische voeding, die er niet is (bevestigd door de in-en uitgangscondensatoren).

Verder wat moet ik doen met R5 van 1,40 Ω deze weglaten is ok?

Zou ik niet doen; samen met R9 vormt hij een weerstand van 0.7 ohm. Een stemmetje in m'n achterhoofd zegt me dat die weerstanden er niet voor niets in zitten....

Dus niet aan massa. Ik zou een isolatieplaatje gebruiken tussen de TDA en de koelplaat, of de koelplaat geisoleerd opstellen.

Pascal niet aan de coating krabben dat is aluminium en is in kleur geëloxeerd. Ik neem aan dat je zonder mica isolatie de TDA wil gaan monteren? ... was een beetje traag aan het tiepen...idd enkele 19V voeding volgens de PCB opdruk. Ik hoop wel dat je een TDA2030A hebt.

Een TDA2030 met boost torren?

Dat zou ik in 2026 niet meer doen, kijk dan naar een LM3886 of iets in die richting. Meer vermogen, betere beveiliging, lagere vervorming, .... gewoon een veel betere chipamp.

En als bonus, niet obsolete.

Op maandag 3 augustus 2026 17:41:24 schreef pascalbythree:

Een een beetje van de coating van de sink af krabben, zodat hij geleid naar de TAB ? Of is dit alleen met Bucks zo ?

Al ging dat (bij deze schakeling duidelijk niet!!) dan is dat een ramp voor aardlussen, bij een versterker maak je een centraal aardpunt wat je met de kast verbindt, de rest hou je zwevend.
En nee, krabben aan een heatsink doe je nooit.

PS: in een vergelijkbare opstelling van een tijd geleden, kreeg ik wel beter geluid en minder brom, dus vandaar. Double Check!

Een goede massa, en gecontroleerde massa-stromen zijn ERG belangrijk. Alles lukraak aan massa knopen is NIET de oplossing.

[Bericht gewijzigd door Sine op (61%)]

Op maandag 3 augustus 2026 18:14:54 schreef Sine:
Een 2030 met boost torren?

Dat zou ik in 2026 niet meer doen, kijk dan naar een LM3886 of iets in die richting. Meer vermogen, betere beveiliging, lagere vervorming, .... gewoon een veel betere chipamp.

En als bonus, niet obsolete.

Daar ga ik graag in mee. Maar, euh, waarom publiceren we dat schema dan nog?

Het is een evergreen uit lang vervlogen tijden
https://www.st.com/resource/en/datasheet/tda2030a.pdf

Even zoeken levert ook zeer veel op https://www.circuitsonline.net/forum/search?query=TDA2030&mode=and…

De goede layout voor een PCB staat daar ook.

Tijdje niet gezien, Wouter. Mooi dat je de hobby weer oppakt.