ik heb deze printje hersteld de diodes waren stuk na het vervangen ging het terug aan , ik sloot de +- aan op mijn pc en toe heb ik iets raag meegemaakt , toen ik de condenswater aanraakte kreeg een ferme schok hier zijn de foto's
wat ik nog wilde vragen normaal kan ik toch een wisselspanning aan sluiten van
6volt aan de zwarte en rode draad ingang en moet ik dan geen gelijkspanning meten dank u

Misschien handig te vertellen wat het voor apparaat /print is ?
En waarom zit deze op een pc aangesloten?
Zonder meer info is er niets over te zeggen.

[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]

Het lijkt een vliegenmepper of een CCFL inverter. Dus wellicht een PC met van die neonbuisjes erin om hem te verlichten?

Dan is die optater ook logisch als je de condensator aanpakt :)
Alleen rijmt die 6 volt AC weer niet met een plus en een min.

Ik denk hoogspanning met die tranfo en daarachter nog een spanningsverdubbelaar met die diodes en condensator? Zal idd een ferme spanning op zitten dan

De ingang met die rode en zwarte markering links. Die bruine condensator lijkt uitgang

@revado wat voor print dat weet ik niet die heb ik ergens gevonden bij de onderdelen die ik heb liggen , die is niet aangesloten op de pc wat ik wel gedaan heb ik had nog een usb kabeltje liggen en die door geknipt en de twee draden zwart en rood op twee klemmen aan gesloten en de klemmen op de plus en min aangesloten en usb ingang aan de pc aangesloten beter kan ik het niet uit leggen , na een tijdje onderspanning gestaan usb terug uit getrokken en dan het printje vast genomen aan de condenswater en daar dan deze slag Stom He 8)7
@ revado wat bedoelt u dat rijmt niet

Rijmt niet = komt niet overeen met.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (25%)]

Als ik dit zo bekijk is het een oscillator en trafo die hoogspanning maakt.

En jij gebruikt als voeding je PC? Weet je wat een adapter bij Action kost? Vergelijk dat eens met de prijs van je PC? Een doorslag en je USB poort is kapot of heel je PC. Gebruik een adapter!

En dat die condensator oplaadt is normaal, dat is ook de bedoeling.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (18%)]

Da's een printje uit zo'n 'badmington' vliegenmepper. Die maakt van twee 1,5V (3V totaal) batterijtjes een paar duizend(?) volt. Als je die per ongeluk geladen met die rode/bruine condensator aan je USB van je pc hangt is je PC dood i.p.v. een vlieg.

Tevens zou die schakeling de 5V van je USB wel eens niet zo prettig kunnen vinden.

En tot slot kan je er i.d.d. een aardige optater van krijgen zoals je ervaren hebt. Dat komt omdat vaak er geen 'bleeder' over de hoogspanning condensator staat omdat normaliter de behuizing zo geconstrueerd is dat er geen aanrakings gevaar is met het spanning voerende deel.

https://rimstar.org/science_electronics_projects/electric_fly_swatter_zapper_racket/electric_fly_swatter_zapper_racket_schematic_circuit_diagram.jpg
https://www.intratuin.nl/media/catalog/product/8/7/8720196039180_0_1.jpg

Als je die per ongeluk geladen met die rode/bruine condensator aan je USB van je pc hangt is je PC dood

Misschien is dat juist de bedoeling wel? https://en.wikipedia.org/wiki/USB_killer

Als het niet de bedoeling is dan zou ik niets op de USB-poort van de PC aansluiten wat daar niet thuishoort. Zelfs 'echte', i.e. fabrieksapparatuur laad ik nooit op via de USB-poort van de PC maar altijd via een externe USB-adapter. Een PC is geen voeding.

Halo wat ik u nog wilde melden als ik die aansluit dan gebeurt dat wel met een adapter 2020 volt en met een USB uitgang daar heb ik het op aan gesloten

Verstandig, maar uit deze opmerking in de startpost maakte ik op dat u het apparaatje voedde uit een PC-USB aansluiting:

ik sloot de +- aan op mijn pc

toen ik de condenswater aanraakte

Auto-correct? :)

@nonius verkeerd aangeduid sorry , mischien kan ook zeggen of dat een varistor het zelfde is als een VDR en hoe men die schakeld

Mijn opmerking met "rijmt niet" gaat over de zin:

"wat ik nog wilde vragen normaal kan ik toch een wisselspanning aan sluiten van
6volt aan de zwarte en rode draad ingang en moet ik dan geen gelijkspanning meten dank u"

Dit is een apparaat voor gelijkspanning ( batterijen) en daar kan GEEN wisselspanning op, dat bedoelde ik.

@harry64 halo Harry ik wil graag weten welke en type van transformator en diode dat men daar voor gebruikt.
ik probeer die schakeling na te bouwen

Die trafo is specifiek voor die vliegenmeppers, die zul je nergens los vinden.

De diode is een snelle HV diode.

Voor zelfbouw van een converter van zwakstroom naar een paar honderd V is een normale flyback converter gewoonlijk handiger, omdat dan een inkoopbare spoel volstaat.
Een gepaste kern vinden en bewikkelen is relatief lastig, en voor velen ook de hobby niet.

Afhankelijk van de benodigde spanning en stroom kan men eens kijken naar converters voor Nixies of Geigertellers.