De Sony radio er even uitgehaald wegens malheur want na een minuut knalde het volume naar max. Maar wat is dat alu buisje met blauwe draad?

De 12 volt voor de actieve antenne.
Werkt als een "fantoom" voeding, zet spanning op de draad in de coax naar de antenne.
Meestal iets van 5 of 7 volt.

Maar een Sony in je beamer? Geen originele?

[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]

Het ziet er uit als een power injector voor de voeding van een actieve antenne, aangebracht omdat de Sony radio dit niet ondersteunt. Ik zie alleen even niet hoe hij precies aangesloten moet worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]

Zo dat is snel! En ga ermee verder, heerlijk weer ook om wat om handen te hebben. Wellicht gaat er een 2 DIN hoog modern dinges in voor de infotainment incl. nav. edit:

Ben ermee bezig de ontvangst was slecht alleen een plaatselijke FM zender kwam door. Revado dit is geen 320i maar een Golfje 4 Ocean mét CC en airco en 16 ipv 8 kleppen.

Op zondag 16 augustus 2026 18:01:31 schreef RAAF12:
Zo dat is snel! En ga ermee verder, heerlijk weer ook om wat om handen te hebben. Wellicht gaat er een 2 DIN hoog modern dinges in voor de infotainment incl. nav.

:)

Er is genoeg leuk spul te koop.

Op zondag 16 augustus 2026 17:58:36 schreef maartenbakker:
Het ziet er uit als een power injector voor de voeding van een actieve antenne, aangebracht omdat de Sony radio dit niet ondersteunt. Ik zie alleen even niet hoe hij precies aangesloten moet worden.

Deze is het

Zit de antenne amp onder de hemelbekleding?

Op zondag 16 augustus 2026 17:58:36 schreef maartenbakker:

Dat zwarte "dopje" links boven zal de antenne zijn, die moet op het metalen adaptertje - rechts-.
De ronde antenneplug -links- van de adapter op de radio.
De blauwe spanningsdraad zit al aan de DIN connector van de radio, dus dat is ok, dan schakelt de radio de actieve antenne netjes aan en uit.
Die kabel met de "ouderwetse" antenneplug hoort er niet bij lijkt mij en is van een eerdere radio misschien?
Of heeft die Sony geen ronde aansluiting, dan moet die kabel er ook nog tussen.

Die kabel lijkt, als ik nog eens goed kijk, onderdeel van een of ander verloopje en was inderdaad de reden dat ik het even niet snapte.

Op zondag 16 augustus 2026 18:41:47 schreef maartenbakker:
Die kabel lijkt, als ik nog eens goed kijk, onderdeel van een of ander verloopje en was inderdaad de reden dat ik het even niet snapte.

De antenne is verrot die moet vervangen of gerepareerd worden. Maar eerst de radio aan een onderzoek onderwerpen.
Deze rood-witte draad is uit de connector gehaald.

De Sony heeft de standaard antenne aansluiting.

Het is een universele aftermarket antenne versterker die tussen de antenne en de radio geplaatst wordt.
De blauwe + draad wordt op de antenne/remote draad van de radio aangesloten en wordt zodra de radio aangaat van spanning voorzien.
De antenne van de Golf is niet van een actieve antenne versterker voorzien omdat er geen draad met de antennekabel is meegetrokken.

Dank u; de antennevoet moet nog los want die is na >20jaar flink gecorrodeerd.
Is dat eenvoudig te doen? De Sony radio gaat weg want het frontje is rot, het circuit rond de volume up/down toets is gemeten en werkt goed. Bij de kringloop zo even een andere kopen. edit: geen radio te vinden, helaas maar wel een Vida XL loupelamp voor €4,50

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Op maandag 17 augustus 2026 11:56:19 schreef ronny530:
Het is een universele aftermarket antenne versterker die tussen de antenne en de radio geplaatst wordt.
De blauwe + draad wordt op de antenne/remote draad van de radio aangesloten en wordt zodra de radio aangaat van spanning voorzien.
De antenne van de Golf is niet van een actieve antenne versterker voorzien omdat er geen draad met de antennekabel is meegetrokken.

Weet je dat zeker?
Volgens mij is het alleen maar een fantoom voeding die op de antennedraad , dus op de coax, naar de antenne 7 volt zet voor de versterker in de antennevoet.
Die dingen worden vaak versterker genoemd maar zijn dat meestal niet.
Als het de auto van Raaf is dan is het ook geen VW.

De originele radio's van VW zetten die spanning zelf op de antenneaansluiting.
Met een after market is er ook zo'n fantoomvoeding nodig.

Nu staat de auto ergens anders, die is 2nd hands gekocht en had deze radio al ingebouwd maar de ontvangst was slecht, alleen de sterke zender in Smilde foutje dat is Drenthe, kwam hard binnen. Morgen verder!

VW Golf 4 antenneversterker

Staat in de topic titel.
Het is zeker een aftermarket antenne versterker want ik heb ze zelf ook gebruikt bij auto's waarvan de antenne ontvangst tegen viel.

https://www.bol.com/nl/nl/p/radio-antenne-versterker-din/9200000097932…

Dat vraagteken stond er gezien de twijfels omtrent het aluminium geval. Morgen maar eens verder kijken, is de antennevoet er makkelijk af te halen of moet dan de hemelbekleding los?

Op maandag 17 augustus 2026 12:57:17 schreef ronny530:
[...]Staat in de topic titel.
Het is zeker een aftermarket antenne versterker want ik heb ze zelf ook gebruikt bij auto's waarvan de antenne ontvangst tegen viel.

https://www.bol.com/nl/nl/p/radio-antenne-versterker-din/9200000097932…

Heb je gelijk in het staat er.

Alleen is het verwarrend, die fantoomvoedingen zien er het zelfde uit...
https://autoradioplaza.com/nl/products/antenna-adapter-phantom-iso-f-t…

Ik weet niet beter dat er aan een fantoomvoeding een blauwe draad zit voor de voeding en aan een versterker een rode.
Maar het kan anders zijn natuurlijk.
Beste is dat RAAF eveneen meter op de uitgang zet naar de antenne, staat er spanning op dan is het een fantoomvoeding anders een versterker.

De golf 4 heeft toch ook ( origineel) een korte dakantenne met een versterker in het voetje?

Volgens diverse sites hoort die in de voet te zitten dus dat zal wel kloppen. De auto is van 2003 (laatste 4 model) en zit wel wat corrosie rond de voet. En morgen bij daglicht maar even verder kijken.

Al Googlelend kwam er een zaakje voorbij in Winsum Frl wat in de buurt is en daar is de radio gekocht. Aardige lui waar ik nog weleens terug naar ga want ze hebben heel veel, waaronder een verzameling utrasone badjes. Nog geen €40 en 2 jaar garantie. Gevoelige radio ontvangst op de FM band, goed geluid, +2 bass en +2 treble erbij om de twee deurluidsprekers beter te laten klinken. Rechts zit USB, daar kunnen mp3's op vanaf een stick. Of streamen vanaf de telefoon met Youtube via Bluetooth. Handsfree bellen kan ook met de microfoon, die zit linksboven in een loze afdekking. 13 mm boorgat gemaakt zit erin met klempassing.
Evt. kan het geluid van de Tomtom via BT gekoppeld worden, dat interne luidsprekertje klink erg schel.
De schuine dakspriet met versterker werkt goed en over de veer van de antenne zit krimpkous en daarover een lange, dikke rubberen tule. Het rubberen gedeelte was vergaan. Al met al een leuke upgrade.

Ik had ergens Smilde genoemd als sterke radiozender op de FM band maar dat was Irnsum.

https://radio-tv-nederland.nl/historie/irnsum/irnsum.html

Was dat ding het nou de fantoom voeding of een versterker?

Oeps, vergeten te meten die hou je tegoed. Die dikke rode draad met witte ril is wederom niet aangesloten, dat is een konstante + draad, de dikke gele wordt wel ingeschakeld via het contact.