Kwam net dit filmpje tegen:

https://youtube.com/shorts/Id-mrexiBAA

Best wel bijzonder, maar wel de toekomst waar we heen gaan;

Right to repair: YES, maar we maken onderdelen zo duur dat het niet loont.

OT:
De eerste die dat deed was volgens mij Miele: dure machines, goed te fixen, maar als je onderdelen nodig had, kocht je voor hetzelfde bedrag van het onderdeel een machine van een ander merk

Maar was dit heel anders afgelopen bij een verbrandingsmotor met een scheur op een onhandige plek in het blok?

Mijn Miele W753 is nu ruw 40 jaar oud. Natuurlijk is er af en toe wat, het laatste was een krakende connector van de tacho, maar de kosten en het werk zijn niet enorm. Het gedoe van steeds een nieuwe wegwerp machine trekt mij ook niet aan. Ik heb een sterke afkeer van de meeste moderne rotzooi.
Repareren is ook een keuze, die hoeft niet zuiver economisch te zijn.

Gek genoeg zijn standaard motoren niet zo duur.. okee als je een limited edition hebt of een exoot wordt het anders, maar zelfs een GTI of VR6 was nog niet zo duur. De arbeid om hem erin te hangen...

Maar ook koplampen zijn peperduur: gisteren voor de gekkigheid even gekeken voor een Audi A3 van 2021 tot heden: 1000 euro per lamp en dat is een aftermarket part. Geneens OEM.

Ga je nu prijzen van 30 jaar geleden met nu vergelijken?

En daarbij lijkt een koplamp of motor niet eens meer op die van 30 jaar geleden

Op woensdag 19 augustus 2026 21:39:36 schreef Aart:
Het gedoe van steeds een nieuwe wegwerp machine trekt mij ook niet aan. .

www.bol.com, klik, klik, klik en klaar is Aart. Ze komen hem brengen en aansluiten. De oude nemen ze mee. Die hoef je niet uit het raam te fli...en en "van onderen" te roepen en je kan gelijk wassen.

Op woensdag 19 augustus 2026 22:03:46 schreef DK:

Ik ben uit de automotive wereld, maar volgens mij is de verbrandingsmotor allang niet meer zo'n heel duur onderdeel van de auto.
Misschien zit ik ernaast en zijn ze weer duurder geworden nu, maar een kaal blok hoeft niet de wereld te kosten. Alles eromheen maakt het duur. Bijv de katalysator erbij.

Echter destijds was een onderblok ca 10% tot 20% van de nieuwwaarde. Met kop erbij kwam je misschien op 30 tot 40%, maar niet over 50%.

Nog steeds dan nog?
Alleen de moderne golf VR6 kost >€100.000 nieuw

Op woensdag 19 augustus 2026 22:14:28 schreef DK:
Alleen de moderne golf VR6 kost >€100.000 nieuw

@DK,
Je moet je auto of auto-onderdelen niet bij Jetcars kopen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (54%)]

tegenwoordig heb je meer problemen met de ECU en aanverwante storingen van een verbrandingsmotor als de motor zelf. heel die bult elektronica om dat blok heen is echt geen verbetering. kijk je naar een ouwe euro4 diesel, die lopen meer km tussen de storingen door als een moderne. en vooral de storingen die er nooit helemaal uitkomen maar steeds terugkeren

Op woensdag 19 augustus 2026 21:24:26 schreef High met Henk:

Raar dat die accu kennelijk (?) toch kapot gegaan is. OK, geen koeling is zeker niet goed, maar er is toch ook zoiets als een temperatuurbeveiliging. Als die goed werkt zou de auto stil moeten komen staan of het laden moeten stoppen. Heeft die het dan niet gedaan? 8)7

Waarschijnlijk ergens overheen gereden en zo de boel gesloopt.

Je stipt hier een heel veel en bekend fenomeen aan, een wasmachine of een auto of whatever, het staat en valt met electronica die de boel bestuurd en monitord. Dealers hebben servicetools die aangeven (of althans zouder moeten aangven) wat er mis is, component (lees module) swap en verder met de geit.
Ja, zo zou het moeten gaan tenminste, maar de praktijk is helaas echt anders.
Wat voorbeelden:
1. Bij mij in het gebouw heeft iemand een Citroen C4 van iets van 10 jaar oud die nu inmiddels bij de 2e of 3e garage staat en die nog steeds niet loopt., hij heeft van garage #1 een leenauto, maar of hij ooit zijn eigen auto nog werkend terug ziet betwijfel ik/ En wat uiteindelijk het prijskaartje wordt is denk ik ook twijfelachtig.
Mijn zoon had een Peugeot 2008 lease auto, op een bepaald moment had hij een niet helemaal regelmatig draaiende motor, soms een beetje gesputter en zo. De diagnose vertelde dat er in de versnellingsbak 2 sensoren zaten die voor de problemen zouden zorgen. De versnellingsbak moest er uit, en worden geopend, zou ruim een dag werk zijn voor 2 man. Omdat het een lease auto was maakte het hem allemaal niet uit verder, er werd een afspraak ingepland (duurde weken voordat dat kon qua garage planning) Na de reparatie was de klacht slechts gedeeltelijk verdwenen, het was wel iets beter maar zeker geen zonnetje. Omdat zijn lease contract binnen een paar maanden afliep heeft hij maar zo gelaten, maar je zal die auto nadien maar tweedehands kopen, gaat je een hoop ellende opleveren.
2. Een kennis had een jaar of wat geleden problemen met zijn Audi A8 ++, een ding van heel ruim 100.000 Euries.
Op een bepaald moment had hij een vreemd geluid in de automaat, naar de garage, ze konden niets vinden.
Na weer even gereden te hebben weer terug, zelfde verhaal, tot 5 of 6 keer op een rij. De laatste keer reed hij de garage uit en tikte er een oud baasje die bij de werkplaats op bezoek kwam tegen zijn raampje, "meneer, u moet de olie van de versnellingsbak eens laten verversen, dan maakt hij niet meer zo'n raar geluid".
Bleek de man de inmiddels gepensioeneerde werkplaatschef te zijn. "Meneer, wilt u nu even met mij mee naar de service bali lopen om dit verhaal daar uit te leggen!". Ja, toen werd het probleem in no time verholpen, dat wist die daiagnose apparatuur ook niet.
2. In de straat waar ik tot voor ruim 2 jaar heb gewoond zat een voormaloge Yougoslaaf, echt supergoed was/is in autoelectronica. Hij repareerde echt elke superdure auto, Audi, Mercedes, BMW, Porsche, Bently etc. etc.
Het deed zelfs voor Porche en BMW die problemen die zij zelf niet konden oplossen plus later door de dealer niet in te bouwen opties inbouwen, hij had zelfs gloednieuwe BMW's staan die door hem werden voorzien van de gewenste opties omdat BMW dat zelf niet kon. Porsche Brabant en Gelderland brachten hun probleem gevallen standaard naar hem, en zeker niet de goedkoopste modellen en ook geen oude auto's, soms weken of maanden oud waar de dealer geen raad mee wist, hij maakte ze.
Hij repareerde ECU's, deed chiptuning, opties inbouwen of vrijschakelen etc. etc.Had hij een goede opleiding? Nee, vrijwel alles was 'auto didactish' door hem zelf uitgevonden.
Ja ik kean nog tientallen van dergelijke voorbeelden maar daar zal ik jullie niet mee gaan vermoeien.

Maar of het nu gaat om die wasmachine, of die auto, of je TV, repreren bestaat tegenwoordig uit modules swappen en als dat geen resultaat oplevert dan is de volgende stap NIEUW kopen wan repareren lukt kennelijk niet.
In mijn functie eisen stond destijds heel mooi HTS Electronica als opleidingsnivo, het probleem was alleen dat er echt nergens in Nederland nog electronica onderwezen werd en wordt, waar leert een student heden ten dage nog het electronica vak? Mijn MTS loste dat ten tijde dat mijn zoon daar probeerde iets te leren door gewoon geen les te geven ,ze hadden geen leerkrachten en in het 3e en 4e jaar MTS hadden ze ook geen boeken. Daarom kregen wat dictaten per mail thuisgestuurd, en voor het examen kregen de leerlingen of de letterlijke vragen, of de vragen plus de antwoorden, of een mix hiervan. Later schreven ze wel met dikke letters in de krant dat ze zo'n goed sl;agingspercentage hadden. Ik had toen een collega die lesgeven echt prachtig vond, ik had toen geregeld dat hij kosteloos daar les ging geven, maar dat werd afgehouden omdat dan wellicht toch wat van de problematiek duielijk werd.
Ik heb later van stagieres op mijn werk precies dezelfde verhalen gehoord, ze waren gewoon niet in staat om zelfs maar een heel klein beetje vakkennis over te dragen.
Omdat wij een echt groot electronica onderhoudsbedrijf (Defensie) waren heb ik een aantal jaren schoolverlaters die bij ons kwamen werken een week of 4 gemiddeld bijgespijkerd, de theorie die de meesten toch wel hadden gevonden in de studieboeken aan de praktijk te knopen zodat ze in ieder geval begrepen wat electronica repreren in de praktijk betekende, dat was met name in de HF technieken, HF kringen afregelen, hoe doe je dat in de praktijk, wat zijn de valkuilen, wat zij Db's en wat doe je daar mee, hoeveel is 3 Db, 6 Db, 10 Db, 20 Db, en dat in spanning én vermogen ( 3 Db of 6 Db voor een verdubbeling) wat is signaal-ruis verhouding etc. etc.
Zo'n verhaaltje begon bijna altijd met "Oh, nee, dat hebben wij niet gehad op school", en dan gaande weg kwam er dan van sommigen "ja, dat hebben we wel gehad, maar ik heb er nooit iets van begrepen, nu snap ik het pas.

Op woensdag 19 augustus 2026 22:40:12 schreef Hensz:
Raar dat die accu kennelijk (?) toch kapot gegaan is. OK, geen koeling is zeker niet goed, maar er is toch ook zoiets als een temperatuurbeveiliging. Als die goed werkt zou de auto stil moeten komen staan of het laden moeten stoppen. Heeft die het dan niet gedaan? 8)7

Ik maak er uit op dat de accu niet kapot is, de cellen zijn verplaatst naar een nieuwe tray ?
Zou de boel vervangen moeten worden door een Ford onderdeel, dan zou dat de hele accu + koelplaat + tray moeten zijn, de tray en koelplaat worden door Ford niet los geleverd. En dat blijkt niet rendabel.

Op 1:30 introduceert hij een tray + koelplaat van een ander merk.

Op woensdag 19 augustus 2026 22:03:46 schreef DK:

En daarbij lijkt een koplamp of motor niet eens meer op die van 30 jaar geleden

Die lijken behoorlijk goed op elkaar, maar hoe dan ook zijn verbrandingsmotoren vaak niet extreem duur. Ook vaak prima gebruikt of gereviseerd te krijgen.

Dat is dus al een poosje zo, in mijn tijd (25 jaar terug ongeveer) was een Daihatsu total als er door welke oorzaak ook een airbag klapte.
Voorspatbord opgekreukeld (wat simpel te repareren was) en dien ten gevolge een airbag plof betekende sloop.

Op woensdag 19 augustus 2026 23:57:39 schreef erikdenhouter:
[...]
Ik maak er uit op dat de accu niet kapot is, de cellen zijn verplaatst naar een nieuwe tray ?
Zou de boel vervangen moeten worden door een Ford onderdeel, dan zou dat de hele accu + koelplaat + tray moeten zijn, de tray en koelplaat worden door Ford niet los geleverd. En dat blijkt niet rendabel.

Op 1:30 introduceert hij een tray + koelplaat van een ander merk.

Inderdaad vat je de video goed samen.
Gekke vind ik dat dit wel lijkt te passen (hij vermeldt niet of er aanpassingen gedaan moeten worden, vermoed van wel)

Het grootste probleem wat ik zie hier is dat blijkbaar niemand op het idee komt om een gaatje in een stuk aluminium dicht te lassen. OK, aluminium last niet zo heel gemakkelijk, maar verder?

Of is het probleem dat "de industrie" tegenwoordig zover afgetakeld is dat je lokaal geen lasser meer kunt vinden? Of zijn ze bang voor aansprakelijkheid? Of ze willen gewoon een zeurderig youtube filmpje maken...

Op donderdag 20 augustus 2026 08:29:19 schreef High met Henk:
Gekke vind ik dat dit wel lijkt te passen

Zo vreemd is dat niet. "losse" auto merken die "alles zelf doen" bestaan nauwelijks meer. 20 jaar geleden (of meer) werdt b.v. dezelfde verbrandingsmotor al in verschillende automerken gebruikt. Het verbaast mij dus niet dat dit met b.v. zulke accu's ook gedaan wordt.

Zo'n Ford is eigenlijk een VW ID4. En een accu kost geen 33.000 pond. Met de helft houdt het wel op. Puur de cellen kosten tegenwoordig minder dan 100- euro per kWh.

Op donderdag 20 augustus 2026 09:12:30 schreef Kortsluiting_Online:
Het grootste probleem wat ik zie hier is dat blijkbaar niemand op het idee komt om een gaatje in een stuk aluminium dicht te lassen. OK, aluminium last niet zo heel gemakkelijk, maar verder?

Of is het probleem dat "de industrie" tegenwoordig zover afgetakeld is dat je lokaal geen lasser meer kunt vinden? Of zijn ze bang voor aansprakelijkheid? Of ze willen gewoon een zeurderig youtube filmpje maken...

[...]

Zo vreemd is dat niet. "losse" auto merken die "alles zelf doen" bestaan nauwelijks meer. 20 jaar geleden (of meer) werdt b.v. dezelfde verbrandingsmotor al in verschillende automerken gebruikt. Het verbaast mij dus niet dat dit met b.v. zulke accu's ook gedaan wordt.

Als je dat gat dicht last, werkt de koeling voor i.i.g. die cel niet goed meer. Als daardoor na b.v. een paar maanden later de accu de auto en misschien nog wat meer in de brand steekt zoals een huis o.i.d., kan jij als hersteller aansprakelijk worden gesteld i.p.v. de fabrikant van dat geval.

Als de fabrikant wel een vervangende behuizing zou leveren en de cellen worden niet voldoende of onjuist gemonteerd met als gevolg brand idem alleen zou dan de fabrikant aansprakelijk kunnen worden gesteld. De fabrikant heeft daar geen zin in dus leveren ze geen vervangende behuizing en hebben ze dat 'gedoe' niet.

Op donderdag 20 augustus 2026 08:29:19 schreef High met Henk:
[...]

Inderdaad vat je de video goed samen.
Gekke vind ik dat dit wel lijkt te passen (hij vermeldt niet of er aanpassingen gedaan moeten worden, vermoed van wel)

I.i.g. de software van de BMS. Die zal de accu waarschijnlijk (definitief) uitgeschakeld hebben na constatering van dit gevaarlijke defect.

Dan is er nog de software kant van de auto zelf, die zou ook wel eens kunnen besluiten deze accu waar aan gerommeld is niet meer te accepteren.

Bij moderne auto's moet elk vervangen onderdeel tegenwoordig 'ingeleerd' worden. Zelfs iets eenvoudigs als een koplamp of achterlicht unit. De acceptatie van een 'nieuw' onderdeel kan vaak alleen (legaal) via het systeem van de dealer.

Op donderdag 20 augustus 2026 11:04:53 schreef harry64:
[...]
Als je dat gat dicht last, werkt de koeling voor .

Je last natuurlijk niet de hele koelpijp dicht, maar alleen de beschadiging naar de buitenwereld. In plaats van direct / alleen de scheur dicht te lassen is het vermoedelijk gemakkelijker om een stuk uit het aluminium te slijpen en daar dan een niew stuk plaat (of zelfs een buis) tussen te zetten. De koeling van die cel blijft dan normaal werken.

Het aluminium is te dun om fatsoenlijk te kunnen lassen, werd in de video verteld.

Wil niet zeggen dat je het niet kunt repareren, je zou 1 zo'n vierkantje met die gewalste buizen kunnen vervangen/opnieuw lassen (van een donor auto) bijvoorbeeld.
Of 1 zo'n "vakje" nieuw maken, maar dan moet je wel goed zijn in metaalbewerking. Zelfs die expertise begint ook langzaam te verdwijnen.

Maar zo'n "deels vervangen" grap kan heel makkelijk de boel 1mm "scheef" zetten zodat het warmte-geleidende-laagje niet dik genoeg is om de gap te overbruggen en wederom heb je slechte koeling van dat celblok.

Probleem is dat dat celblok dan sneller gaat slijten omdat ie steeds warmer is.
Dan kan je zeggen: maak in de software een "doe er iets aan" alarm, maar ook dat is heel tricky. Eenmalig warmer dan de rest? Kan een incident zijn. Niets om je zorgen over te maken. Vaak linksonder iets warmer, is dat een probleem? Misschien parkeert de eigenaar altijd zodanig op z'n oprit dat daar de zon schijnt en de rest niet?

En ALS je een keer een slechter celblok hebt gemonteerd, dan gaat het ding alarm slaan wanneer je als fabrikant een slecht celblok hebt gemonteerd. Ook niet wenselijk (vanuit de fabrikant gezien).

[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]

Op woensdag 19 augustus 2026 21:24:26 schreef High met Henk:

Best wel bijzonder, maar wel de toekomst waar we heen gaan;

Right to repair: YES, maar we maken onderdelen zo duur dat het niet loont.

OT:
De eerste die dat deed was volgens mij Miele: dure machines, goed te fixen, maar als je onderdelen nodig had, kocht je voor hetzelfde bedrag van het onderdeel een machine van een ander merk

Mijn broer (jouw wel bekend) repareert op componentniveau laadunits en rem regeneratie units van de Fiat 500 en andere eV's.
Daar gaat door bezuinigen op componententypes regelmatig van alles stuk. Bijv. SMD relais die volgen specs 200V max kunnen schakelen wordt 400V accu spanning mee geschakeld. Na een jaar zijn ze weggebrand. Het juiste relais kost €4,-. Wat er door de fabrikant in is gefrut €1,-.
Zo'n unit kost nieuw rond de €6.000,-

Zo zijn er nog 100-den praktijk voorbeelden. IGTB's die de stromen niet aankunnen, 63V C's op de 400V rail. etc etc

Dat noemen ze "planned obsolescence"... :+