Ik heb een wasmachine die weliswaar niet piepjong meer is, maar erg weinig draaiuren heeft. Hij is van buiten en van binnen als nieuw. In de warme zomerperiode staat ie vaak minstens anderhalve maand stil, en ik vermoed dat daarom twee jaar geleden de pomp vast stond. Die kon ik eenvoudig fixen door 'm even open te halen, wat lichte vervuiling van de as te halen en 'm weer in elkaar te zetten.
Helaas dit jaar na terugkomst van vakantie een ander euvel: machine start met programma, neemt (met succes) water en blijft dan hangen.
Ik heb al een reeks van de standaard diagnostische tests uitgevoerd, maar heb het idee dat het steeds vager begint te worden (alien electrics?). Als ik bijv. test C9 ("Drain and spin") draai, eindigt deze soms met foutcode E58 ("Inverter is drawing too much current > 4.5A"), maar soms ook gewoon zonder fout (000).
De "Electric Test" die je krijgt als je de machine weer aanzet na diagnostische modus, geeft soms E58, soms ook niet.
Ik heb test C2 ("Water fill to wash compartment") een aantal keren achter elkaar gedraaid, en dan loopt de trommel goed vol maar eindigt soms met "E11" ("Water fill difficulty during washing"). Maar ik heb er net een nieuwe druksensor in gezet, omdat ik door verkeerde aannames dacht dat de oude stuk was (waarschijnlijk niet). Slang aan druksensor is helemaal vrij, kamer ook (ziet er ook als nieuw uit, kijk je zo doorheen).
Ik zie ook soms "E5A" langskomen ("Overheating on Inverter board heat dissipator"). De standaardcontroles heb ik allemaal al gedaan: trommel loopt soepel, vrij. Connectors voor motorbesturing aan besturingsprint en motor losgehad, alle fases op sluiting gecontroleerd. Niets ruikt of klinkt vreemd. Testprogramma C9 ("Drain and spin") loopt vaak als een zonnetje (haalt 1400 rpm met gemak).
Ik ben een beetje ten einde raad omdat er verschillende foutcodes in beeld komen. In de service manual kom je heel snel uit op "Replace the motor control board". Ja, dat noem ik dus geen reparatie, maar goed. Hoe nu verder?
Het gaat om een:
AEG Lavamat
Model: L98485FL
Prod no: 914531304 00
Type: FLI064HT3
Op zaterdag 22 augustus 2026 18:09:28 schreef revado:
Draait de trommel ( motor) wel?
Koolborstels?
Ja, motor draait als een zonnetje, zowel linksom als rechtsom
Is een inverter motor, zonder koolborstels. En het aantal draaiuren is zo beperkt, dat dat zelfs hier geen verschil zou hebben gemaakt.
Ik heb 0,01 ervaring hier.
Blijkbaar is er iets instabiel met zoveel meldingen, en dat wijst vrij algemeen naar de voeding.
Ik weet niet wat 'niet piepjong' is, kan je de leeftijd vertellen ? Het schijnt dat de eerste twee karakters van een serienummer dat aangeven, maar hang me daar niet aan op, dat las ik half slapend. Bij jou zie ik "Product # 91xxxx", mag ik aannemen dat hij uit 1991 komt ?
Zou het hiermee een elektrolytische condensator in de voeding kunnen zijn, 35 jaar oud ?
Op zondag 23 augustus 2026 01:52:48 schreef erikdenhouter:
Blijkbaar is er iets instabiel met zoveel meldingen, en dat wijst vrij algemeen naar de voeding.
<knip>
Zou het hiermee een elektrolytische condensator in de voeding kunnen zijn, 35 jaar oud ?
Ja, ik zit zelf inmiddels ook in die richting te denken. Serienummer start met 05, dus een machine uit 2005? (op besturingsprint staat 2007). Maar weinig gebruikt, dus nog puntgaaf. Heb zojuist een test gedraaid met thuisaccu uit, want ik dacht opeens: "wat als mijn nul-op-de-meter sturing teveel verstoring op het net in huis veroorzaakt?". Helaas geen verschil. De "Electric Test" (die ik overigens nergens in de service manual tegenkom), eindigt weer met E5A 
Moet ik kijken naar de condensator voor de motoraansturing? Of van de besturingsprint?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
neemt water en hangt dan, doet denken aan pressostaat of als die er al inzit de meting hoeveel water ingenomen is. en check de kraanfilter eens, als er te weinig debiet is dan krijg je ook error.
Op zondag 23 augustus 2026 08:59:49 schreef testman:
neemt water en hangt dan, doet denken aan pressostaat of als die er al inzit de meting hoeveel water ingenomen is. en check de kraanfilter eens, als er te weinig debiet is dan krijg je ook error.
Kraanfilter ook gecheckt, is allemaal prima. Je ziet 'm ook flink water inspuiten (van boven) als ie water pakt, en bij testprogramma C2 ("Water fill to wash compartment") stijgt het niveau ook vlot. Maar ik zal alle water-gerelateerde testsprogramma's eens draaien (2, 3, 4, 5 en 6).
Te weinig water pakken verklaart ook helaas niet errors E58 ("Inverter is drawing too much current") en E5A ("Overheating on heat dissipator for inverter").
Met drie sensor-gerelateerde foutmeldingen vrees ik dat er toch iets verkeerd gaat in de besturing. Ik heb de besturingsprint er nu uit, maar zie weinig verdachts. Lijkt me ook wel lastig als de problemen willekeurig zijn.
Eric21
Golden Member
Als ik dit zo lees denk ik aan koude lassen (solderingen die er op het oog goed uitzien, maar toch niet betrouwbaar contact maken). Ik had dat bij droger, optisch niets te zien, maar even doorsolderen en problemen verholpen. Simpelweg bij de relais, elco's, connectors even aantippen, laten vloeien met klein beetje nieuw soldeer.
Ow jee, als het een machine is met gele of rode draden vanaf inverter, zit er vaak een draabreuk bij knikpunten, zit veel te strak. Trek goed aan de draden, want de breuken laten zich niet makkelijk prijs geven!! Is het nog ene grote inverter aan de zijwand onderin of een kleintje midden onderin??
Op zondag 23 augustus 2026 09:58:18 schreef Eric21:
Als ik dit zo lees denk ik aan koude lassen (solderingen die er op het oog goed uitzien, maar toch niet betrouwbaar contact maken).
Ik zie wel nogal wat matte soldeerpunten op de print, inderdaad bij de componenten die veel stroom verwerken. Kan geen kwaad om dit te proberen, denk ik. Had je ook random foutmeldingen?
Op zondag 23 augustus 2026 10:16:50 schreef smd:
Ow jee, als het een machine is met gele of rode draden vanaf inverter, zit er vaak een draabreuk bij knikpunten, zit veel te strak.
Motorbesturing zit in de zijwand, onderin vlak naast de motor. Is draadbreuk een bekend euvel? Ik moet zeggen: ja, die bedrading zit wel erg strak. Gewoon stuk voor stuk doormeten? Zijn het alleen de draden naar de motor die ik moet meten?
Op zondag 23 augustus 2026 08:01:55 schreef dokterbibber:
Moet ik kijken naar de condensator voor de motoraansturing? Of van de besturingsprint?
2005, dan denk ik al minder over een slechte elektroliet, tenzij iemand elke dag een paar kookwassen draait.
Maar ik bedoelde op de controllerprint. Daar zal een voeding zitten (klein transormatortje voor een schakelvoeding) om de chips van laagspanning te voorzien.
Ikzelf had het (en heb het weer) met een koolborstel AEG 52840 dat er random foutmeldingen komen rond de deurvergrendeling, maar niet altijd dezelfde. Na onderzoek (en Inet) bleek dat de printbanen naar die deurvergrendeling vlak langs die 230V voeding lopen, en daar zag je dat er koolstof van de borstels statisch/magnetisch aangetrokken werd door dat trafootje, en bij vochtigheid (ding staat in de douche) werden rare signalen via dat vochtig koolstof naar die printdraden van de deurvergrendeling gestuurd, en staakte de machine door direct van start naar einde te gaan. Hij doet het eigenlijk weer prima als je hem eerst een uurtje aanzet zonder een programma te starten, zodat de print/voeding even kan opwarmen en het vocht verdrijven.
Was het gelijk de eerste was na een tijd stilstaan ? Dat moet toch ook iets kunnen betekenen.
Op zondag 23 augustus 2026 16:08:39 schreef erikdenhouter:
[...]
Was het gelijk de eerste was na een tijd stilstaan ? Dat moet toch ook iets kunnen betekenen.
Ja, meteen de eerste was. Dus ik dacht: "oh, de pomp staat weer vast, te lang droog gestaan", maar die liep prima.
Trek flink aan de bedrading bij knikpunten, springt bedradings mantel los, dan zat daar de breuk... Dat is IDDeen oudere inverter, die hebben ook last van overslag in multilayer laag.. Dan is het lastig te herstellen
Het enige wat ik kan zien is dit, maar een 2-D foto vertelt je weinig over wat zich daar werkelijk afspeelt:
Wat aangetrokken stof bij die transformator, maar ik kan niet opmaken wat daar links boven het midden rechts van S70 te zien is, een printbaan ?
Ik zou daar aan de andere kant van de print ook goed checken.
Edit:
vond een foto ergens anders van hetzelfde stukje:
Ik zag het foutief in negatief. Het groen is koper, en dus allemaal één stuk, dus die donkere baan loopt gelukkig wel over het koper. Maar toch goed checken en schoonmaken, want er zitten ook een paar via's (koperen gaatjes/busjes naar de andere kant)
Edit-2
Nee potjan.... ik zag het toch goed. In jouw foto zijn de printbanen donker
Dat 'aangegroeide' baantje ziet er dan niet goed uit.
Elektrotanya heeft zowaar de volle service manual. Een hele hap hoor 
https://elektrotanya.com/showresult?what=EWM10931&kategoria=&k…
(Let op, de groene knop is hun download ! )
Op maandag 24 augustus 2026 14:54:00 schreef erikdenhouter:
Het enige wat ik kan zien is dit
Ik ga het morgen checken. Ik zag het ook, maar het ziet er meer als vervuiling uit dan als iets dat verbrand is. En ja, deze plaatjes maak ik door de PCB's gewoon op de scanner te leggen. Lekker hoge resolutie, lekker recht van voren, maar inderdaad: qua belichting nogal plat, en koper komt er idd heel donker uit.
Op maandag 24 augustus 2026 15:44:10 schreef erikdenhouter:
Elektrotanya heeft zowaar de volle service manual. Een hele hap hoor
Ja, maar die service manual had ik dus al, anders kon ik al die leuke service tests niet al gedraaid hebben. Dit is wel een versie die beter overeenkomt met mijn machine, overigens, bedankt. Maar zoals ik al schreef: bij veel diagnostiek in deze manual draait het al snel uit op: "vervang de motorbesturingmodule" of "vervang de besturingsprint". Ik zou liever gewoon weten wat er werkelijk mis is. Misschien is dat wishful thinking...
Er staat een prima bedrading- en printoverzicht, dat is toch al heel wat. Je weet tenminste wat er in een connector steekt en wat en waar het er uit komt.
Helaas geen gedetailleerd schema.
Prima van onder de scanner hoor. Ook een foto is plat, en vaak nog moeilijk juist te belichten ook.
Op dinsdag 25 augustus 2026 22:15:09 schreef smd:
Gaat motor in test menu draaien?
Ja. Hij draait prima, maar niet altijd helemaal de volledige test. Soms draait ie bijv. test "Drain and Spin" helemaal af zonder foutcode. Dan gaat ie echt even tot de max met centrifugeren. Maar soms stopt een test, zie boven. Maar bij een simpele "Pompen en Centrifugeren" (gewone gebruiksmodus) draait ie keurig om te balanceren, maar stopt dan toch bij "de volgende stap".
Ik zie overigens dat de hoofdbesturingsmodule van de machine niet extreem prijzig is, zelfs niet bij AEG zelf:
https://shop.aeg.nl/wassen/wasmachines/elektronica/niet-geconfigureerd…
Maar die is niet geconfigureerd. Dat moet de monteur zelf nog doen met speciale software, begrijp ik uit de service manual. Dat wordt dan weer een heel feest.
Maar goed, de vraag is: is deze module gaar, of de motorbesturingsmodule? Want er komen wel veel motor-gerelateerde fouten boven, maar ook een E11, waterniveau vulling. En als een van de mogelijke oorzaken daar staat: "Main PCB faulty".
Het kan heel zeldzaam ook een analoge pressostaat error zijn. Deze kan verkeerde waardes doorgeven en weigert electronisch ook
Op woensdag 26 augustus 2026 22:29:17 schreef smd:
Het kan heel zeldzaam ook een analoge pressostaat error zijn. Deze kan verkeerde waardes doorgeven en weigert electronisch ook
Zonder het service menu te hebben geraadpleegd, had ik zelf m'n oog al laten vallen op de pressostaat. Die heb ik dus (waarschijnlijk onnodig) vervangen door een nieuw exemplaar. Helaas zonder succes.
Omdat er ook een foutcode tussen zit die oververhitting van motor/motorbesturing aangeeft, zou de NTC die dat beoordeelt kapot kunnen zijn? Waar vind ik die?
Op dinsdag 25 augustus 2026 22:15:09 schreef smd:
Meet de FETs op koelblok na van motor module
Ik vroeg mij nog af: kan ik dit doen zonder ze los te solderen? In de instructies die ik her en der zie staan staat dat het "de voorkeur" heeft om ze los te halen. Maar dat lijkt me toch een flinke klus.
Op woensdag 26 augustus 2026 06:04:31 schreef dokterbibber:
Ik zie overigens dat de hoofdbesturingsmodule van de machine niet extreem prijzig is, zelfs niet bij AEG zelf:
https://shop.aeg.nl/wassen/wasmachines/elektronica/niet-geconfigureerd…Maar die is niet geconfigureerd. Dat moet de monteur zelf nog doen met speciale software, begrijp ik uit de service manual. Dat wordt dan weer een heel feest.
Maar goed, de vraag is: is deze module gaar, of de motorbesturingsmodule? Want er komen wel veel motor-gerelateerde fouten boven, maar ook een E11, waterniveau vulling. En als een van de mogelijke oorzaken daar staat: "Main PCB faulty".
Eén maal een AEG monteur laten komen omdat ik ziek was, maar dat werd een fiasco van €62,50 voorrijkosten met daarbij de totaal verkeerde diagnose zonder reparatie. Hij adviseerde me bij Mediamarkt een nieuwe te halen, en toonde me advertenties: "véél goedkoper". AEG aangeschreven om mijn € 62,50 terug te krijgen, liep 2x tegen AI aan en heb het opgegeven.
Al wat jaren geleden, van 2016, de spoeling is niet zo dun.
De machine draait nog steeds.
Kan je alle nummers van de foutmeldingen eens neerzetten ?
Nee hoor, FETs kan je op de print doormeten, het zijn elke keer 2 FETs als paartje, dus per paartje moet het identiek meten. NTC zit op de koellichaam van motormodule