Een 7GHz probe https://www.ebay.com/itm/336486519256?_trkparms=itmf%3D1%26aid%3D11100… met een stevig prijskaartje. Hier wordt weleens een radarmodule van een deuropener gerepareerd, meestal is de elco uitgedroogd > na 20 jaar. De woningbouw stuurt een monteur die een nieuw kastje plaatst.
Ik heb de geschikte apparatuur niet maar direct op de sent/receive antenne meten zou moeten kunnen. Hoe doet men dit?
nonius
set SCE to AUX.
Die probe is voor een oscilloscoop, dus in het tijdsdomein. Op 7GHz meten is daar niet triviaal.
Maar in het frequentiedomein is het kinderspel: heb een kleine passieve detector gemaakt van een oude, defecte Gunnplexer; dus alleen de detectiediode is in gebruik. Als je hem voor een hoornantenne houdt kun je duidelijk de aanwezigheid van een 10GHz RF-signaal (van voldoende vermogen; maar een tiental mW is al voldoende) detecteren.
Daarnaast een voorzetje gemaakt voor de spectrum-analyzer: een oude LNB, ingebouwd in een kastje en met z'n eigen voeding en 22kHz-oscillatortje voor omschakeling tussen de twee banden. Je stopt er 10-12GHz in en er komt ca. 0.5-2GHz uit. En dat kun je op elke simpele spectrumanalyzer bekijken. Natuurlijk is het dynamisch bereik en de stabiliteit niet te vergelijken met een echt stukje professionele meetapparatuur, maar vaak is het voldoende. Ik zal me er mee moeten redden tot er hier een 18GHz spectrum-analyzer onderdeel van het meetlab gaat worden
(fat chance; en sowieso doe ik nauwelijks nog iets met RF, dus kan de aanschaf niet rechtvaardigen).
(het rechter ding is een DRO-oscillator op ca. 10.5GHz, afstembaar met de schroefmaat); DRO is afkomstig uit een oude LNB.
Overigens, dat stukje zéér dunne FR4-printplaat voor de hoornopening van de passieve detector veroorzaakt al flink wat demping op 10GHz. Maar het was het beste wat ik destijds kon vinden. Teflon zou beter zijn geweest. Nu zou ik gewoon een stukje Rogers Duroid 5880 (5870?) blank etsen en daarvoor gebruiken, maar dat had ik toen niet.
(oh ja - en wie zo'n LNB gebruikt in combinatie met een SA: vergeet niet voldoende verzwakking in te schakelen! Er komt een behoorlijk groot signaal uit zo'n LNB. Het is met deze voorzet dat ik ooit een keer de mixer-diode van m'n SA heb opgeblazen....)