Kan me iemand zeggen in duidelijke bewoordingen hoe ik de ESR bepaal van een condensator .mijn computer is defect door de slechte condensatoren rond de pc .nu ik heb 3300uf 6.3 volt maar ken de ESR niet .en dat schijnt belangrij te zijn .wie zet me op weg .ik heb alle meettoestellen en voedingen .Met dank

Titel even ontschreeuwd, tik alsjeblieft niet MET JE CAPSLOCK AAN !!!! (irritant he?)

Eerst maar eens kijken of er bol staan. Als er bol staan moet je sowieso vervangen, ongeacht de ESR.

Verder zijn er gewoon ESR meters te koop.

Als je alle meettoestellen hebt zit daaar toch ook een ESR meter tussen?

Als je geen speciale ESR-meter hebt, kun je de ESR ook bepalen met laboratoriumapparatuur zoals een oscilloscoop en functiegenerator. Hier zijn de meest gebruikte methoden:

1. De Blokgolfmethode (Oscilloscoop + Functiegenerator)
Dit is de meest nauwkeurige handmatige methode. Een ideale condensator vertraagt de spanningsopbouw, maar de ESR (weerstand) reageert direct.

• De opstelling: Sluit een functiegenerator aan die een blokgolf van 100 kHz levert. Plaats de condensator parallel aan de uitgang van de generator en meet de spanning over de condensator met een oscilloscoop.
  • De theorie: Omdat een goede condensator bij 100 kHz bijna een kortsluiting vormt (0 Ohm), zou je op de scope een vlakke lijn moeten zien.
  • De meting: Heeft de condensator ESR, dan zie je toch een heel kleine blokgolf verschijnen. De ESR vormt namelijk een spanningsdeler met de interne uitgangsweerstand van je functiegenerator (meestal 50 Ohm).
  • De berekening: Meet de hoogte van de kleine blokgolf in milliVolts (V_meet). Bereken de ESR met de formule:
    ESR = (V_meet * 50) / (V_generator - V_meet)

2. De Sinusgolf / Spanningsdelermethode

• Plaats een bekende precisieweerstand (bijv. 10 Ohm of 1 kOhm) in serie met de condensator.
  • Stuur een sinusgolf van 100 kHz door de schakeling.
  • Meet met een tweekanaals oscilloscoop de spanning vóór de weerstand en direct over de condensator.
  • Aan de hand van de amplitudes en de faseverschuiving kun je de exacte complexe impedantie en daaruit de ESR berekenen.

Zelf heb ik een componenten tester van Ali waarmee je ook prima de ESR kan bepalen.

Op donderdag 27 augustus 2026 18:48:31 schreef SIMUL:
Kan me iemand zeggen in duidelijke bewoordingen hoe ik de ESR bepaal van een condensator .mijn computer is defect door de slechte condensatoren rond de pc .nu ik heb 3300uf 6.3 volt maar ken de ESR niet .en dat schijnt belangrij te zijn .wie zet me op weg .ik heb alle meettoestellen en voedingen .Met dank

Als je al zeker of vrijwel zeker weet at de elco's stuk zijn, vervang je ze oor low-ESR of low-impedance elco's. Ik ben liefhebber van de FM en FR reeksen van Panasonic.

Dat is idd een manier, maar de doorsnee hobbyïst gaat dat niet doen.
Er zijn betaalbare componententesters te koop waarmee men een redelijk betrouwbare indicatie krijgt.
Maar het klopt dat als je electrolytische condensator (elco) hebt die er aan de voet verdacht uit ziet, óf bol staat, dan moet je die ook zonder te meten, vervangen.

Op donderdag 27 augustus 2026 20:05:16 schreef 2N3055:
Als je alle meettoestellen hebt zit daaar toch ook een ESR meter tussen?

Als je geen speciale ESR-meter hebt, kun je de ESR ook bepalen met laboratoriumapparatuur zoals een oscilloscoop en functiegenerator. Hier zijn de meest gebruikte methoden:

1. De Blokgolfmethode (Oscilloscoop + Functiegenerator)
Dit is de meest nauwkeurige handmatige methode. Een ideale condensator vertraagt de spanningsopbouw, maar de ESR (weerstand) reageert direct.

• De opstelling: Sluit een functiegenerator aan die een blokgolf van 100 kHz levert. Plaats de condensator parallel aan de uitgang van de generator en meet de spanning over de condensator met een oscilloscoop.
  • De theorie: Omdat een goede condensator bij 100 kHz bijna een kortsluiting vormt (0 Ohm), zou je op de scope een vlakke lijn moeten zien.
  • De meting: Heeft de condensator ESR, dan zie je toch een heel kleine blokgolf verschijnen. De ESR vormt namelijk een spanningsdeler met de interne uitgangsweerstand van je functiegenerator (meestal 50 Ohm).
  • De berekening: Meet de hoogte van de kleine blokgolf in milliVolts (V_meet). Bereken de ESR met de formule:
    ESR = (V_meet * 50) / (V_generator - V_meet)

2. De Sinusgolf / Spanningsdelermethode

• Plaats een bekende precisieweerstand (bijv. 10 Ohm of 1 kOhm) in serie met de condensator.
  • Stuur een sinusgolf van 100 kHz door de schakeling.
  • Meet met een tweekanaals oscilloscoop de spanning vóór de weerstand en direct over de condensator.
  • Aan de hand van de amplitudes en de faseverschuiving kun je de exacte complexe impedantie en daaruit de ESR berekenen.

Zelf heb ik een componenten tester van Ali waarmee je ook prima de ESR kan bepalen.

De ESR waarde van een condensator is afhankelijk van de frequentie van de spanning over de condensator.
Alleen met een datasheet van de betreffende condensator kun je een uitspraak doen of de ESR waarde bij de test frequentie in de datasheet nog binnen spec ligt.
Bij twijfel de condensators gewoon vervangen.

Da's de methode (nr. 1, met blokgolven) die ik gebruikte voordat ik een dedicated/stand-alone ESR-meter had gebouwd. Die methode heeft me jarenlang goede diensten bewezen. Niets mis mee, alleen wat omslachtiger. Heb er ooit een klein blokgolfgeneratortje met een 555 voor gebouwd, twee meetbereiken.

(apparaatje is al wel minstens 15 jaar niet meer gebruikt, dus zal er straks toch maar eens de batterij uit verwijderen....)

[Edit: hm, een 9V GP Supercell uit okt. '99 die niet gelekt heeft EN nog behoorlijk wat prik heeft. Wie durft er te beweren dat wonderen niet bestaan?!]

Iedereen een hartelijke dank ,morgen ga ik er mee aan de slag ,heb scoop ,functiegenerator meetoestellen enz Deze uitleg is echt volledig en verstaanbaar .De condensatoren staan bol en zeker defect proccessor valt uit .maar hoe dan ook is een esr bepaling wel intressant van een goede condensator

Gewoon allemaal vervangen, als de meesten al bol staan is alles slecht meestal.
En niet bij "de chinees" kopen, maar bij een betrouwbare zaak.
Ik ben ook fan van Panasonic, prima spul.

Op donderdag 27 augustus 2026 21:50:39 schreef Vonkentrekker:
Er zijn betaalbare componententesters te koop waarmee men een redelijk betrouwbare indicatie krijgt.
Maar het klopt dat als je electrolytische condensator (elco) hebt die er aan de voet verdacht uit ziet, óf bol staat, dan moet je die ook zonder te meten, vervangen.

[...]

Je spreekt me eerst tegen maar daarna ben je het gewoon met me eens. Ik ben de draad (of elco ;-)) even kwijt.

@SIMUL Een goede condensator zal in de orde van 10 millohm meten als ik het zo uit m'n hoofd zeg.

Een lage ESR (serieweerstand van de condensator) is bij switchers vooral van belang.

Dit door de hoge frequentie waarop ze werken. (varieert tussen de 40kHz en 2.5MHz!)
Op 50/100Hz rimpel heb je weinig last van opwarming, op 40kHz+ des te meer...

Ik vergelijk het altijd met in je handen wrijven: Hoe sneller je dat doet, hoe heter je handen worden.
Dat geldt ook voor elco's: hoe hoger de frequentie en rimpelhoogte en hoe hoger de ESR, hoe heter de boel wordt...

ESR = equivalente serie weerstand

ESR is geen pure ohmse serie weerstand van een ideale condensator maar het restant van een complexe impedantie dat geen deel is van de zuiver capacitieve impedantie van de ideale capaciteit.

Op donderdag 27 augustus 2026 23:42:41 schreef Bobosje:
ESR = equivalente serie weerstand

ESR is geen pure ohmse serie weerstand van een ideale condensator maar het restant van een complexe impedantie dat geen deel is van de zuiver capacitieve impedantie van de ideale capaciteit.

Ok, maar wat maakt het uit, want in de praktijk gedraagt het zich als een weerstand.
Het ESR probleem stak zo een 35 jaar geleden zijn kop boven water, oa in schakelvoedingen, zoals Arco aangeeft. Toen zelf de blokgolfmethode uitgedacht. (er was toen nog geen internet) In de "ESR golf "emmers vol elco's (vooral SMD ) vervangen. Intussen is die golf al lang voorbij omdat iets of wat fabrikant al lang geen electrolyt meer gebruikt op ESR gevoelige plaatsen.
Ik heb enorm veel gehad aan de blokgolfmethode, aangezien je in circuit al kan achterhalen of de elco al dan niet nog goed is voor de opgelegde taak.

Op donderdag 27 augustus 2026 20:54:30 schreef maartenbakker:
[...]
Ik ben liefhebber van de FM en FR reeksen van Panasonic.

Ik zou een voorraad aanleggen, want ik weet niet hoelang die reeksen nog in productie blijven.
Panasonic en de evolutie een beetje kennend... het kan zijn dat morgen de stekker er uit gaat.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (17%)]

Panasonic vermijdt het probleem helemaal en spreekt van Low-impedance.

Bij een 3300u condensator op 100kHz (standaard meetfrequentie) zijn de impedantie en de ESR zo goed als gelijk aan elkaar dus dat lijkt mij een correcte manier van noteren.

@Kris: de oorlogskas is helaas een beetje leeg, anders vulde ik de voorraad morgen nog aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Bij Panasonic zie ik alleen een uitspraak over de totale impedantie bij 100kHz welke varieert per rated voltage per gelijke capaciteit.
De dissipatie factor wordt alleen bij 120Hz en per rated voltage gegeven.

De impedantie die Panasonic opgeeft, correleert niet met de rated voltage, maar met de afmetingen van de behuizing (die is afhankelijk van spanning, capaciteit en bouwvormvariant). Alleen bij bepaalde series kan het zijn dat er bij 63V een sprong in zit omdat er dan ander elektrolyt gebruikt wordt.

Verder precies wat ik zeg: Panasonic geeft simpelweg de impedantie op omdat die onder de gegeven meetcondities nagenoeg gelijk is aan de ESR.

Lage ESR electronica, Ali weet er wel raad mee ;-)

https://www.alibaba.com/product-detail/EEUFS0J472-4700uF-6-3V-20-12_16…

of dichterbij 3300uf 6.3 volt simul gewoon vervangen vergeet esr https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/19632

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Op vrijdag 28 augustus 2026 02:28:01 schreef maartenbakker:
De impedantie die Panasonic opgeeft, correleert niet met de rated voltage, maar met de afmetingen van de behuizing (die is afhankelijk van spanning, capaciteit en bouwvormvariant). Alleen bij bepaalde series kan het zijn dat er bij 63V een sprong in zit omdat er dan ander elektrolyt gebruikt wordt.

Verder precies wat ik zeg: Panasonic geeft simpelweg de impedantie op omdat die onder de gegeven meetcondities nagenoeg gelijk is aan de ESR.

Zoals ik aangaf varieert de impedantie die Panasonic opgeeft per rated voltage per gelijke capaciteit. Zo heeft een C van 220uF/16V een hogere impedantie dan een C van 220uF/63V. Vanwege de rated voltage speelt de afmeting van de behuizing hierin een rol. Dat de zuivere ESR gelijk is aan de impedantie betwijfel ik sterk in een C zitten ook nog een Rp en een ESL.

Voor dezelfde capaciteit en type geldt grofweg dat groter (afmetingen) beter is, en een hogere werkspanning is beter...

Op vrijdag 28 augustus 2026 09:47:13 schreef Bobosje:
[...]

Zoals ik aangaf varieert de impedantie die Panasonic opgeeft per rated voltage per gelijke capaciteit. Zo heeft een C van 220uF/16V een hogere impedantie dan een C van 220uF/63V. Vanwege de rated voltage speelt de afmeting van de behuizing hierin een rol. Dat de zuivere ESR gelijk is aan de impedantie betwijfel ik sterk in een C zitten ook nog een Rp en een ESL.

Zowel jouw uitspraak als die van Arco zijn niet fout, begrijp me niet verkeerd... Maar Panasonic zelf schrijft het nauwkeuriger op in de databladen.

Als je in het datablad van de FC, FM of FR reeks kijkt, staat er letterlijk dat de impedantie samenhangt met de behuizingsmaat. Natuurlijk is er daardoor een slappe correlatie met werkspanning en capaciteit. Behalve dan bij afwijkende behuizingsmaten (zoals L en S) en eventueel gebruikte andere elektrolyten (ik geloof maar weet niet meer zeker dat dit bij de FC serie speelt).

Ik beweer verder zelf (dus niet overgeschreven van Panasonic maar wel deels geconcludeerd uit hun vermelding ervan) dat bij deze condensatorwaardes en een meetfrequentie van 100kHz, het verschil tussen impedantie en ESR verwaarloosbaar is. Dus niet afwezig; ik schreef nagenoeg gelijk en dat is nagenoeg gelijk aan verwaarloosbaar ;-) Jammer dat we de verlieshoek niet weten voor hogere frequenties, dat maakt dat het niet echt na te gaan is.

@RAAF12 slecht plan, weliswaar een goed merk Nichicon maar een miniatuurserie in plaats van een low-ESR serie. Die blaast er dus sneller weer uit dan de originele bestukking.

Op vrijdag 28 augustus 2026 09:47:13 schreef Bobosje:
[...]

Dat de zuivere ESR gelijk is aan de impedantie betwijfel ik sterk in een C zitten ook nog een Rp en een ESL.

Er is inderdaad een verschil, daarin heb je gelijk. Maar wat ook de oorzaak is van de gemeten ESR ( resistief of inductief of wat anders) dat maakt hier niet uit (een gepulste omgeving). Het telt allemaal op tot een waarde die we gemakshalve nog steeds ESR noemen en die, dat is belangrijk, heel makkelijk te meten is.
een slecht gemeten ESR kan zijn oorzaak vinden in een gestegen inductie, maakt niet uit. Belangrijkste is dat je weet dat de elco aan vervangen toe is, en dat met een snelle en eenvoudige meting zonder de condensator te desolderen.

Op donderdag 27 augustus 2026 22:06:08 schreef nonius:
[...]

Da's de methode (nr. 1, met blokgolven) die ik gebruikte voordat ik een dedicated/stand-alone ESR-meter had gebouwd. Die methode heeft me jarenlang goede diensten bewezen. Niets mis mee, alleen wat omslachtiger. Heb er ooit een klein blokgolfgeneratortje met een 555 voor gebouwd, twee meetbereiken.
] [/sub]

@Nonius : jij stopt werkelijk alles in een doosje. Fan van Donald Jones? :-)

Op vrijdag 28 augustus 2026 08:34:11 schreef RAAF12:
Lage ESR electronica, Ali weet er wel raad mee ;-)

Net als halfgeleiders wil je die nu eigenlijk net niet bij ali bestellen.

Mijn contextueel vermoeden is dat het royaal afgeschreven hardware betreft.

Een set goede low-ESR elco's kost dan al snel meer als de kringloop/marktplaats waarde van het geheel. Daar komt de lastigheid of het risico om goed aan dit soort printen vol met grote planes te solderen nog bij.

Als het maar low ESR is en lukt om het er heel in te krijgen zal het imo heus wel werken, en heeft TS met plezier geknutseld. Waar het allicht uiteindelijk om gaat :)