Op vrijdag 28 augustus 2026 11:46:05 schreef DK:
[...] nogmaals waarop baseer jij 'onnodig groot=kwaadaardig'?

Omdat voor het bestellen van PCBs niet meer nodig is dan een webbrowser die je al hebt. Dingen als gerbers tonen kan met "gerbv". Dat is een applicatie die op mijn systeem maar 300kb nodig heeft. Voor het comprimeren en als zip insturen van de design files heb je zlib nodig, moet al op je systeem beschikbaar zijn, dus 200Mb aan executable is echt veel meer dan nodig.

En dan gaan sommige mensen denken dat er vast "rare software" in de rest zit. Ik verwacht gewoon "inefficient geprogrammeerd".

Maar: Deze week in het nieuws. Een TV blijkt:

* het locale netwerk te scannen
* transcripts te maken van de gesprekken die hij opvangt
* en audio fragmenten naar servers van de fabrikant te sturen

volgens de fabrikant om:
* bevriende apparaten van hetzelfde merk te vinden. ("ik ga naar de slaapkamer wil daar verder kijken").
* het feature te implementeren: "Hey TV zet het nieuws eens aan".
* om de spraakherkenning te kunnen verbeteren.

Het is goedbedoeld, maar het is dus absoluut niet de bedoeling dat als ik m'n bitcoin wachtwoord intype en ondertussen mompel wat ik type (er is toch niemand in m'n kamer die dat kan horen), de TV daar een transcript van maakt en dat bewaart.

@benleentje: De app kan inderdaad "related services" als de 3D print service beter pushen. Ook kunnen ze er aan werken om bijvoorbeeld een "kicad input" module te maken. Als jij geen zin hebt om je nieuwe product naar hun site te uploaden, kan het zijn dat je makkelijker accoord gaat met het importeren in hun app op jou PC: Het design verlaat je computer niet... hoop je. Dit kan dan weer "voor xxx extra doen we de componenten er op" reclames uitlokken.

Maar voor hun is er ook een ander voordeel aan "een programma op de PC". Dit programma kan makkelijk een aantal extra checks doen. Zo kost het ze veel moeite om de "online ordering" webpagina bepaalde checks te laten doen.

Bijvoorbeeld als ik een printje heb van 10x10mm en zij bieden me aan: gratis V-cut, dan bestel ik er 100 op een 10x10 grid in een 100x100mm panel. Dan roepen ze een dag later dat de minimum afstand tussen de V-cuts xxx moet zijn. Dan mag ik ofwel bijbetalen ofwel ze roepen dat ze het niet kunnen maken en ik moet de printjes groter maken voordat ze geproduceerd kunnen worden.

Ook met "custom stencil sizes" zitten ze al jaren te kloten met dat het "niet handig" werkt op de website.

Ik denk dat ze denken dat ze dit soort dingen makkelijker in een gewoon programma kunnen oplossen dan in hun web-interface.

De simpele dingen: upload file, selecteer kleur, bestel! gaat goed, maar de iets ingewikkeldere dingen vinden ze erg moeilijk.

Nog een dingetje: upload file, dan gaat er zo'n progress bar lopen. In de tussentijd clik aan dat je er 20 wil hebben en HASL.

Zodra je ontwerp verwerkt is, dan floept "HASL" terug naar "with lead" en het aantal blijft staan. Hun code achter die website is een puinhoop die onmogelijk te onderhouden is.

Dit soort dingen fixen in een PC programma is veel makkelijker, zeker als je de wensenlijst al gemaakt hebt.