Kan iemand mij vertellen of ik ook de gnd connectie van de beide PC's moet omschakelen of
mag dat gewoon verbonden blijven?
Ik wil het graag met een DPDT schakelaar maken.
Met een tweepolige schakel ik de links en rechts audio, maar ik weet niet of de gnd ook geschakeld moet worden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thanks! Ja ze zitten beide op dezelfde netaansluiting met randaarde.
Dus dan kan het gewoon doorverbonden blijven?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja, die schakelkastjes had ik gezien, maar ik heb alle onderdelen liggen en wil het
graag zelf maken.
Zo'n kastje is wel makkelijker, maar voor een eenvoudig probleem vind ik het te duur.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meestal valt dat nogal tegen, het netjes en professioneel afwerken. (vaak heeft de afwerking een hoog knutsel/doe het zelf gehalte...
)
De prijs vind ik zeer laag voor een net afgewerkt product. (in Nederlandse shops en winkels betaal je al gauw het vijfvoudige...)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 30 augustus 2026 15:51:08 schreef Retiredat55:
Thanks! Ja ze zitten beide op dezelfde netaansluiting met randaarde.
Dus dan kan het gewoon doorverbonden blijven?
Waarom ga je niet even meten tussen de audio GND aansluitingen van beide computers?
Het lijkt mij namelijk sterk dat de Audio-out GND aan de randaarde zit.
Even mijn laptop gemeten, de audio GND hangt idd via (de voedingsadapter) ongeveer met 28Ω aan de randaarde 
Bij mijn 2 desktop PC's zit hij wel keihard aan de randaarde!
Nooit eerder gerealiseerd. 
@Arco Ja je hebt wel gelijk, dat het zelf maken nooit zo mooi wordt.
@Vergeten Goed idee! Ik ga dat wel eens meten eerst.
Maar ik dacht eigenlijk dat er wel iemand zou zijn die dit zeker wist of ervaring had hiermee.
[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (28%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 30 augustus 2026 16:02:00 schreef vergeten:
[...]Waarom ga je niet even meten tussen de GND aansluitingen van beide computers?
Het lijkt mij namelijk sterk dat de Audio uit GND aan de randaarde zit.Even mijn laptop gemeten, de audio GND hangt idd via (de voedingsadapter) ongeveer met 28Ω aan de randaarde
audio ground is ook aarding van de kast. een pc voeding heeft de min van alle DC spanningen aan aarde liggen. vandaar dat ik een toslink naar tulp converter heb tussen pc en hifi set. de 5V voeding van die converter komt uit de hifi set of een trafoadapter met 7805, want een 5V smps van bijgeleverde kwaliteit geeft ook storing..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 30 augustus 2026 15:24:35 schreef Retiredat55:
Met een tweepolige schakel ik de links en rechts audio, maar ik weet niet of de gnd ook geschakeld moet worden.
Het veiligste en het netst is natuurlijk de GND wel meeschakelen, ook als een van de pc's (of laptop) geen randaarde heeft. Dan heb je minimaal een 3 voudige DPDT nodig.
Dat begrijp ik, maar ik heb hier wél een vier polige liggen en tig 2 polige.
Ik hoopte eigenlijk dat ik gewoon een 2 polige kon nemen en de gnd niet te schakelen,
vandaar mijn vraag.
Ik maak me meer zorgen over de inductiepieken op dat toch al ruimbezuinigde pc versterkertje
Als je die schakelaar ooit met een beetje volume erachter gebruikt
vergeten
Golden Member
Ik hoopte eigenlijk dat ik gewoon een 2 polige kon nemen
Die 4 polige is ook prima, gewoon een sectie niet gebruiken.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (38%)]
vergeten
Golden Member
Op zondag 30 augustus 2026 16:35:58 schreef DK:
Ik maak me meer zorgen over de inductiepieken op dat toch al ruimbezuinigde pc versterkertje
Als je die schakelaar ooit met een beetje volume erachter gebruikt
Hoezo? Er wordt aan de ingang van de PC speakers geschakeld.
Ik denk dat ik voor de zekerheid de vier-polige ga gebruiken.
Ik zal toch ook eens meten tussen de twee PC's hun gnd.
Best interessant om te weten wat daar gebeurt.
Op zondag 30 augustus 2026 16:39:46 schreef vergeten:
[...]
Hoezo? Er wordt aan de ingang van de PC speakers geschakeld.
2 pc's, 1 speakerset? Dan wordt er toch op de uitgang van de pc moederboards geschakeld en tot x watt zijn pc speakers passief (die mini dingen)
Die pc line- out signaalversterkers gingen vroeger nogal makkelijk kapot
Tegenwoordig zijn ze zelden nog aangesloten, geen idee, maar meestal wordt daar de kwaliteit niet beter van
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als je het helemaal zeker en veilig wilt doen zet je een 1:1 trafootje tussen de PC's en het schakelkastje...
Impedantie is (voor niet-hifi toepassingen zoals deze) niet echt interessant, een 600Ω:600Ω zoals veel gebruikt in de telefoontechniek zal prima voldoen.
Volgens mij bedoelen jullie allebei hetzelfde!
De ingang van de speakerset komt aan de uitgang van de PC-soundkaart!
Op zondag 30 augustus 2026 15:24:35 schreef Retiredat55:
Gewoon drie-polig schakelen, dan gaat het nooit fout met onbedoelde aardlussen etc.
Dus GND, L en R
Die paar dubbeltjes extra die een driepolige schakelaar kost,sluit je alle risico's van een defecte geluidskaart uit.
In een desktop kun je nog een andere kaart steken (?), maar in een laptop wordt dat al een stuk lastiger.
Met een BT ontvangertje kun je de beide pc's helemaal draadloos met de luidspreker set laten praten.
Met een BT ontvangertje kun je de beide pc's helemaal draadloos met de luidspreker set laten praten.
Ook nog een idee!
Op zondag 30 augustus 2026 17:25:04 schreef Retiredat55:
Met een BT ontvangertje kun je de beide pc's helemaal draadloos met de luidspreker set laten praten.Ook nog en idee!
Houd er wel rekening mee, dat de meeste BT systemen een vertraging in het geluidssignaal veroorzaken. wanneer je dat wilt gebruiken voor weergave van muziek of dergelijke, maakt het natuurlijk niets uit. Maar wanneer je op de PC een film wilt bekijken den het geluid ervan via de speakers wilt weergeven, kan de BT vertraging soms erg storend zijn. Je zult dan moeten overstappen op de betere BT zenders + ontvanger, die (bijvoorbeeld) de BT codec AptX Low Latency ondersteunen.
De hele moderne BT norm schijnt weliswaar al een eigen Ultra Low Latency codec te hebben, maar dat is (voorzover ik kon vinden) nog in vrijwel geen enkele (betaalbare) zender of ontvanger opgenomen. De meeste BT luidsprekers hebben de gewone SBC codec en als die gebruikt wordt, dan merk je dat heel erg, dan loopt het geluid duidelijk achter bij het beeld. Tenzij dat beeld op een of andere manier automatisch ook vertraagd wordt, hetgeen bij aansluiting op een PC niet het geval zal zijn.
Ik heb zelf hoortoestellen die BT verbinding kunnen hebben. Dat is voor de standaard overdracht ook de SBC codec (er is voor veel geld ook een speciale zender te koop, die een heel eigen codec gebruikt). Als ik daarmee een film bekijk en beluister die op een PC (bijv. via Youtube) wordt weergegeven, is het niet om aan te horen. In alle dialogen loopt het geluid duidelijk achter op het beeld, gesprekken zijn zo heel slecht of storend te volgen.
Als het dan alleen maar gaat om het omschakelen van een audiosignaal, zou ik er toch sterk de voorkeur aan geven dat met een gewone omschakelaar te doen, eventueel (om inderdaad aardlussen te voorkomen) een (minstens) driepolige.