ik word oud en dement, nu al! ( bijna 65 ) 
Ik zag het schema van een soort HF65 en dacht dat lijkt mij wel watt –
MAAR dan op mijn manier en daar ging ik gloof ik de fout mee in!
.
Ik bedacht mij namelijk ik doe dit met een 10,7MHz resonator( zo’n blauwe )
Wat ik dacht: is dat juist ook omdat je nog meer maal zoveel moest doen het alleen maar beter zou worden.
En ik dacht hier aan: 8 X 10,7 = 85.6MHz ik dacht ga ik doen, heb ik dus ook gedaan maar achter af nog niet eens meer naar de frequentie gekeken want volgens mijn vriend Gemini kan dit niet eens!
Het kan niet werken want je moet X 3 X 7 enz… vertelde hij jammer wel!?
Ik ben wel eens meer met zo iets bezig geweest een oscilator met Xtal maar dan toch willen dat ie WFM doet.
.
ik dacht gooi het hier neer want het is hier toch al ZO DRUK!!!
En og ik schaam mij niet voor mijn foute domme of watt dan ook voor gedachtes,
weer eens zo’n bevlieging die helemaal niet kan. ( jammer wel! )
Nu schijnt het op een weer andere manier weer wel te kunnen maar of dat zo is...?
.
Het Xtal in de basis naar Collector en dan wel een kring van Collector naar de plus???
en of een osc. Op 10,7 en dan trapjes die het verdubbelen…
.
Wat is mijn vraag? Ijgelijk niet echt een vraag, ik deel mijn… ja noem het maar…?
Nu ff tot zo ver want moet nu ook in eenst met de bazin mee,
Word vervolgt!
( vertel gerust wat je er van vind of vertel gerust jou verhaaltje is altijd leuk vind ik wel! )
VrGr Rob
Met een kristalosccilator krijg je geen breedband FM.
30Mhz ×3 = 90Mhz tevens 3 keer de frequentiezwaai bij FM.
Maar je weet toch inmiddels na al die jaren dat uit deze simpele schakeling een mix krijgt van AM en FM,
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, Rob, bekijk het eens van de andere kant:
Iedereen wil dat z'n zender kristalstabiel is. Toch zie je nooit een kristal (of keramische resonator) gebruikt worden in stabiele FM-zenders, maar wel relatief gecompliceerde PLL's. PLL's gebruiken een Xtal, maar dan via een grote omweg, d.m.v. frequentiedelers, een stabiele referentiefrequentie, fasevergelijker, een loopfilter en een analoog outputsignaal dat weer een varicap aanstuurt die de frequentie van een LC-kring stabiliseert. Da's best een lange weg van Xtal naar outputsignaal.
Dus ondanks dat heel veel knappe koppen veel en lang over dit probleem hebben nagedacht zie je de 'oplossing' uit jouw schema nooit in de praktijk. Dit zou al een grote hint moeten zijn dat er iets in de gedachtegang niet klopt.
Trek je conclusie.
Elke keer als ik denk dat ik het buskruit heb uitgevonden dan blijkt er toch weer een addertje onder het gras te zitten.... 
In jouw geval zal het outputsignaal best wel kristalstabiel zijn, maar met een zwaai van, zeg, hooguit 200Hz zal het toch erg stil blijven op je radio
. Je hebt een factor 1000 meer nodig.
En het AM wat je evt. krijgt wordt door de limiter en frequentie-discriminator in je radio-ontvanger ook grondig weggefilterd.
Helaas. Back to the drawing board.....
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 10 september 2026 12:45:25 schreef nonius:
Tsja, Rob, bekijk het eens van de andere kant:Iedereen wil dat z'n zender kristalstabiel is. Toch zie je nooit een kristal (of keramische resonator) gebruikt worden in stabiele FM-zenders, maar wel relatief gecompliceerde PLL's. PLL's gebruiken een Xtal, maar dan via een grote omweg, d.m.v. frequentiedelers, een stabiele referentiefrequentie, fasevergelijker, een loopfilter en een analoog outputsignaal dat weer een varicap aanstuurt die de frequentie van een LC-kring stabiliseert. Da's best een lange weg van Xtal naar outputsignaal.
De reden daarvan is waarschijnlijk dat het niet mogelijk is een Xtal te maken met zulke hoge (fundamental mode) frequenties. Bij ca 40Mhz houd het wel zo'n beetje op.
Dus alles daarboven zul je met een PLL oid moeten maken.
Zo heb ik eens een CAI antenne modulator moeten reparen die op een 7-de orde overtoon XTAL moest draaien. Nou dat viel niet mee! De oscillator die daar origineel in zat was compleet ruk en heb ik moeten redesigen/reworken om daar iets fatsoenlijks uit te krijgen. Dan heb je het over net wat meer als 100 Mhz.
Hallo allemaal,
ja dat ik er steeds weer op terug komt is omdat heel vroeger in het begin toen ik met deze onzin begon een vriend met een zendertje thuis kwam en dat ie zij dit is een kristalgestuurd zendertje.
We hebben dat zendertje nooit echt bekeken.
( ik bedoel het zat in een printplaat huisje en dat huisje hebben we nooit open gemaakt )
het was een erg goed werkent zendertje kwam verschrikkelijk ver, en was echt rots stabiel!
( Het was gemaakt door iemand van de TH in Delft. )
afijn ik speel er hier zelf nog mee verder, blijf het altijd wel leuk vinden!
( sorry moet WEER weg dus stop WEER met tikken! ) moet ff naar Stella voor mijn fiets.
Gezonde en Vriendelijke Groetjes weer all!
Rob
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Zo'n keramische resonator is veel moeilijker op een overtone te gebruiken als een kristal die speciaal op een overtone is geslepen.
Dat is het grootste verschil daarom niet doen, iets anders is omdat je aangeeft (X) te vermenigvuldigen dat kan wel.
Omdat je het kristal met een reactance belast trek je hem nominaal iets om mijn kristallen die ik er voor gebruikte in 1983 zijn dan ook iets onder de gewenste grond frequentie geslepen.
Maar zolang je blijft moduleren dus een frequentie zwaai veroorzaakt merk je dat nauwelijks.
Een standaard kristal kan je zelfs na 4 of 6 keer vermenigvuldigen maar 8 a 10 kHz zwaai bereiken dat is voor communicatie meer dan voldoende.
Groet,
Henk.
Hi Rob,
Hierbij een 90 MHz (30 Mhz X-ta) AM zendertje.
https://www.facebook.com/61584228128708/posts/audio-transmitter-for-yo…
Op donderdag 10 september 2026 21:19:14 schreef redguuz:
Hi Rob,Hierbij een 90 MHz (30 Mhz X-ta) AM zendertje.
Het zal ongetwijfeld een AM-zender zijn, maar de kwaliteit van de zender is zo slecht dat deze ook prima te gebruiken is als een FM-zender
Op woensdag 9 september 2026 20:33:14 schreef Etherfreak:
Met een kristalosccilator krijg je geen breedband FM.
30Mhz ×3 = 90Mhz tevens 3 keer de frequentiezwaai bij FM.
Maar je weet toch inmiddels na al die jaren dat uit deze simpele schakeling een mix krijgt van AM en FM,
Dus wat ik hier opnoem heeft Etherfreak al eerder geschreven.
Op donderdag 10 september 2026 12:45:25 schreef nonius:
In jouw geval zal het outputsignaal best wel kristalstabiel zijn, maar met een zwaai van, zeg, hooguit 200Hz zal het toch erg stil blijven op je radio. Je hebt een factor 1000 meer nodig.
nonius heeft wel een punt met betrekking tot de frequentiezwaai. Dat wordt dus bouwen en testen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (22%)]
Zie eerdere discussies (2021 in COL):
https://www.circuitsonline.net/forum/view/154823
http://sm0vpo.altervista.org/tx/96mhzfmtx.htm
[Bericht gewijzigd door redguuz op (22%)]
Hallo allemaal weer,
Allemaal niet te druk maken hoor!? ( het licht ten allen tijden aan mij, ik blijf maar jammeren! )
.
ik heb er zo'n spijt van dat we het TOEN niet open gemaakt hebben en gekeken wat het was en hoe het in elkaar zat,
MAAR JAH dat doe je niet als het ZO GOED werkte! het was een HEEL KLEIN zendertje ik schat 7 misschien 8 CM X 5 X 6 CM en kwam ongeveer 10KM weg.
ik heb zelf ook wel van die zendertjes gemaakt die ( PER ONGELUK ) behoorlijk ver weg kwamen.
onder anderen een zendertje uit het RB ik geloof met een BF en een.... ik dacht 2N3866 -
het was een soort van JostyKit osc. ( Ja sorry weer HF65 ) met een trapje er achter en ik vond de LC kring toen raar? iets van 2wdg om 8MM en met 6/60pF trimmers.
.
ook die dubbele 2N3866 oscillator nu achter af zou je je er voor schamen maar die PP oscillator ( jullie weten het wel! )
ik kwam daar ook zo'n pest end mee weg, MAAR je moest wel met mij mee fietsen!
EN, ik mocht zelfs de microfoonkabel niet bewegen! LOL
Later kwam de 4trapper stabiel met 2,5W man ik heb daar veel plezier mee gehad allemaal!
Mensen... XXX Rob
Op zich kun je met een kristal best breed zwaaien, maar dat kristal is daar dan speciaal voor bedoeld.
In de Yaesu FT-225 all mode 2m-zendontvanger wordt de modulatie (AM, FM, SSB) op 10,7 MHz gedaan, waarna er met 133,3-135,3 MHz wordt gemengd naar de 2m-band. De zwaai kan op max. 12 kHz worden ingesteld (normaal was 5, tegenwoordig 3 à 4 kHz). Dat wil dus zeggen dat het 10,7MHz-FM-kristal tot wel 12 kHz boven en onder zijn frequentie kan komen.
Als je die oscillator met twee verdrievoudigers zou gebruiken voor 96,3 MHz, dan zou je daar ruim 100 kHz zwaai kunnen maken.
Ander voorbeeld: in de Icom IC-202 2m-SSB-portable wordt de mengfrequentie gemaakt door twee verdrievoudigers na een 14,8MHz-kristaloscillator (VCXO). Met één kristal kun je zo 200 kHz bestrijken op 2m. Voor de volgende 200 kHz band schakel je het volgende kristalletje in, etc.
Als je die oscillator met een verdubbelaar en verdrievoudiger voor FM op 88,8 MHz zou gebruiken, zou je daar dus ook alweer ruim 100 kHz zwaai kunnen maken.
Het kan dus wél, maar niet met 'gewone' kristallen of resonators.
nonius
set SCE to AUX.
Leerzaam. Na de uitleg de vorige keer over speciale kristallen voor in een kristaloven (met minimale temperatuurcoëfficient bij ca. 40C) bestaan er dus blijkbaar ook kristallen die geoptimaliseerd zijn voor een flinke frequentiezwaai.
Nadelen hiervan? Minder frequentiestabiliteit? Lagere Q? Meer faseruis?
( Niet kwalijk maar Er stond hier een stukje tekst wat voor hier niet van toepassing was, sorry )
Hee daar heb je ze hoor!
Hallo daar! Gaat het met jullie goed nog allemaal? FET???
( ik moet strakjes weer voor coloscopie allemaal leuke dingetjes weer!
)
MAAR!
Je kunt een combinatie van 10,7MHz resonator Oscillator wel WFM moduleren??? of... ?
( volgens zeggen niet! Helaas! )
( misschien krijg ik morgen de kans om dat eens te testen, kweet ut nie licht an de hoofd Heks! ) 
ff kijken maar… volgens mij heb ik wel eens een gewone osc. Op 10,7 WFM gehad (met spoel dan! )
.
Gemini is vervelend, die zegt gaat je niet lukken! 
.
Ik was per ongeluk laat wakker, denk ik kijk ff rond 84...87 en hoorde Den Haag,
Denk probeer het ff met 2,5Watt en ja hoor! En van het 1 kwam het ander dus 3 stationetjes.
LOL ik met mijn QRP… 
( doe dit eigenlijk vrijwel nooit meer, kan niet meer laat op blijven!
)
VrGr Rob
Op vrijdag 11 september 2026 19:03:15 schreef rob007:
Hallo allemaal weer,Allemaal niet te druk maken hoor!? ( het licht ten allen tijden aan mij, ik blijf maar jammeren! )
.
ik heb er zo'n spijt van dat we het TOEN niet open gemaakt hebben en gekeken wat het was en hoe het in elkaar zat,
MAAR JAH dat doe je niet als het ZO GOED werkte! het was een HEEL KLEIN zendertje ik schat 7 misschien 8 CM X 5 X 6 CM en kwam ongeveer 10KM weg.
ik heb zelf ook wel van die zendertjes gemaakt die ( PER ONGELUK ) behoorlijk ver weg kwamen.
onder anderen een zendertje uit het RB ik geloof met een BF en een.... ik dacht 2N3866 -
het was een soort van JostyKit osc. ( Ja sorry weer HF65 ) met een trapje er achter en ik vond de LC kring toen raar? iets van 2wdg om 8MM en met 6/60pF trimmers.
.
ook die dubbele 2N3866 oscillator nu achter af zou je je er voor schamen maar die PP oscillator ( jullie weten het wel! )
ik kwam daar ook zo'n pest end mee weg, MAAR je moest wel met mij mee fietsen!
EN, ik mocht zelfs de microfoonkabel niet bewegen! LOL
Later kwam de 4trapper stabiel met 2,5W man ik heb daar veel plezier mee gehad allemaal!Mensen... XXX Rob
Ik denk dat je de BF245a bedoeld..
Ik zal even reageren nu ik nog weer ff goed ben want moet voor Colonoscopy
( dus moet zorgen dat ik leeg ben voor ik naar het ziekenhuis ga
)
.
Daandc, ik weet het niet meer misschien dat ik dat schema nog eens terug vind, maar niks moet!
.
En voor de rest ik ben nog wel aan het prutsen geweest tussendoor maar niets veel bijzonders.
Wel heb ik in gevecht geweest met 2N2219s ( ik denk dat ze niet echt zijn! )
ik kom max aan de 100mW en ik dacht dat dat meer zou moeten kunnen zijn???
Maar och ik ben van de straat, en strakjes ben ik even uit beeld ( zie boven )
even tot zo ver maar weer!
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Rustig aan hou je haaks.... even over je oscillator met 2 keramische resonatoren of kristallen.
Kies een lage frequentie voor de grondtoon dan kan je een grote zwaai bereiken 10,7 MHz is al vrij hoog.
Ik denk.... neem twee stuks 2 MHz kristallen waarom twee
je verlaagd hier de Lm zodat het spoeltje wat je er bij schakelt een significante invloed heeft.
Als je direct FM is fasemodulatie wil toepassen altijd een spoel en een condensator gebruiken, een varicap alleen werkt niet goed.
Ik heb een klein ontwerp gemaakt als proef schakeling (voorzet)
J-FET J310 of BF245.....
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
ik zat met een NPN transistor Henk, EN!
Ik zat ook nog te denken 10,7 wat jij doet en dan een spoel in de Colector naar plus en dan naar 85.6 ?
is dat of zou dat te doen zijn? Kan nog wel eens kijken of ik ergens een FET heb
( Zal vast wel! )
.
Weet ff wanneer EN hoe OF wat ook omdat ik strakjes de Joker en voor dat darmonderzoek.
We gaan het zien, nu nog ff de boel spoelen!
VrGr Rob
Bedoel jij nu 42 X 2 of 43 X 2 Henk ? 84 of 86MHz ?
ik zelf zat met 10.7 X 8 = 85,6MHz
[Bericht gewijzigd door rob007 op (10%)]
electron920
Ha rob007,
Ik heb het begrepen is nooit een pretje niet alleen het onderzoek maar de onwetendheid klein beetje de zinnen verzetten in de hobby bijvoorbeeld 
Nee dat spoeltje is voor het neutraliseren van de Co de capaciteit van het huisje anders heeft je varicap veel minder invloed.
Ik zal er een bouwen met de transistor.... achter de oscillator komt een buffer die is in dit concept nog belangrijker als bij een stationaire kristal of keramische oscillator.
Je ben al bezig om het kristal om zeep te helpen als er dan nog eens vermogen gevraagd wordt gaat het zeker fout.
Dan achter de buffer komen je vermenigvuldigers.... daar moet je even kijken wat en welke combinatie het beste uit komt!
Bijvoorbeeld 2 MHz x 8 x 5 = 80 MHz of 2 MHz x 8 x 6 = 96 MHz daar achter komt je driver eindversterker.....
Groet,
Henk.
Ben net terug van die coloscopy nog een beetje dizy
( naald in je hand cameraploeg in je kont.... HOPAAaaaa )
Ik denk niet dat ik met je meegaat met bouwen van osc. 2MHz
MHz x 8 x 5 = 80 MHz of 2 MHz x 8 x 6 = 96 MHz daar achter komt je driver eindversterker..…
Word me te veel gedoe! Maar ga zelf nog wel even prutsen, wel met de gedachte dit word niks!
VrGr Rob
Volgens mij heb ik je gehoord via sonyleiden .nl het signaal was 100mw had je het over maar met een goede antenne kan je daar ook best nog redelijk ver mee komen.
electron920
Ha rob007,
En kom je nu de opnames gemaakt zijn op TV 
Nee ik begrijp dat 2 MHz veel al na verdubbeling niet op jou frequentie uitkom, die ik niet weet.
Het gebruik maken van een kristal betekend een vaste frequentie, als experiment leuk.
Hoe lager de grondtoon hoe groter de zwaai is die je uiteindelijk kan maken.
Waarom wil je een kristal gebruiken 
Een VCO en een stabiliteit lus geeft je veel meer armomslag een mooie zwaai en grote audio bandbreedte.
Groet,
Henk.
nonius
set SCE to AUX.
Een VCO en een stabiliteit lus geeft je veel meer armomslag een mooie zwaai en grote audio bandbreedte.
De 'Huff en Puff' stabilisator van Klaas Spaargaren (PA0KSB) bijv.: https://www.pa0fri.com/Diversen/VFOstab/vfostab.htm
Elektuur heeft ooit (zo rond '88-'89?) een ontwerp gepubliceerd dat tot 100MHz bruikbaar zou moeten zijn.
Maar Rob007 kennende, die wil met 'quick and dirty' schakelingen snel een signaal in de lucht zetten 
Ik moet tot m'n schande bekennen dat ik die schakeling van PA0KSB nog nooit gebouwd heb, ondanks dat het toch al ruim 30 jaar op m'n 'moet ik nog eens uitproberen'-lijstje staat....
Hallo allemaal!
Vraag 1 Dat meen je niet?! JA dat klopt! 100MW inderdaad!
Ik zie er 2 uit Leiden, 1 daar kan ik niet meer in en die andere wel nog!
( wist ik niet? Ja echt 100mW uit een 3 Elements richting Delft Leiden inderdaad! )
Bedankt voor het melden zeg, Dankjewel!
.
Henk ik wou geen Kristal gebruiken maar zo’n resonator 10,7MHz maal acht is 85,6 dacht ik,
MAAR niet er bij stil gestaan dat dat zo niet kan!
Volgens Gemini kon het misschien wel als je in de Basis die resonator doet en dan een kring in de Colector naar plus??? ik weet dat niet zeker.
.
ik dacht inderdaad kort door de bocht te kunnen Nonius! LOL
MAAR, kan dat inderdaad ook niet? In de Basis resonator en LC in Collector?
.
VrGr Rob
.
Toch leuk Vraag 1 EN, dit had ik niet verwacht! ik keek op die andere SDR!!! Hi Hi Hiiii ( erg blij mee! ) 
( ik zit me daar een partij ongunstig wat betreft locatie, wil je niet weten! )