Mijn vraag
Kan een pomp het soms wel en soms niet doen?

Probleem: Onze 8 jaar oude LG wasmachine wil het water niet meer afpompen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De filter is schoon, de afvoerslang is niet verstopt en zit op de juiste hoogte, er zit geen sok in de afvoer slang die aan de trommel zit. Het doormeten van de pomp geeft 158Ohm aan wat goed zou moeten zijn. Maar nadat er een was bijna klaar is, vlak voor de start van centrifugeren, zou de machine zelf eerst wat water moeten afvoeren. Dat gebeurt niet. Vervolgens via het slangetje rechtsonder zelf water aftappen. Als er dan flink wat is afgetapt zet ik het afpompen weer handmatig aan en dan gaat deze alsnog afpompen… je hoort dat er dan ook water door de afvoer gaat. Maar is dat logisch? De pomp is dan niet kapot toch? Wat kan hier het probleem zijn?

Ben benieuwd of iemand kan helpen.

Groet, Leander

Yep. Typisch voor deze magneet/vijver pompjes. Als de speling op de as te groot is of intern het anker te veel blubber dan gaat deze soms niet starten.

Het kan ook zijn dat er een intermitterende verstopping is (cent die zich soms op zijn kant zet in de pijp of schuimvorming in de pomp.

Testen doe je best zo:
Op het moment dat hij hapert luister je of de pomp zoemt. Dan krijgt ze 230v maar draait niet. Of ze pompt net wel bij aankomst. Dan ga je de machine veelvuldig op pompen zetten met volle kuip. Als je op start druk en de pomp beweegt dan stop je onmiddelijk. Dan gaat hij niet haperen. Zet dus op pauze en start terug. Doe dit tot je de pomp hoort zoemen ipv pompen/draaien. Klop dan eens tegen de filter. Start de pomp dan voorals nog dan is de pomp de oorzaak.

Zit er werkelijk niets van speling op de as dan kun je hrt anker uit de zitting trekken en alles opkuisen intern.

LG is gewoon pomp vervangen, deze gaan met bosjes stuk, is ook enigste zwakke punt aan machine. Asje wiebelt zijdelinks, is ingesleten. (afgezien soms lagers en/ of trommelkruis, maar alles betaalbaar te vervangen!)