Beste allen,

Zijn er nog CO'ers die zich ergeren aan Logosoft? Ik heb een heel aantal logo's lopen, sedert de LOGO8 ben ik toch minder overtuigd. Problemen met paswoorden waar er geen zijn ingesteld, heel trage verbinding via ethernet (1 op 1). Programma laden gaat soms vlot, maar als je bv de clock met je PC wil syncen - melding: unable to acces the remote device.

Waarom moet er iedere keer connectie gezocht worden met de logo? En zo traag...
Logo volledig gereset, paswoord gereset... na wat zoeken op het net gevonden dat je als paswoord LOGO moet invoeren.

Logo zelf is 8.2 (en correct ingesteld in de HW), logosoft is 8.4
Heb een nieuwe account aangemaakt om de nieuwe software te downloaden, (mijn oude account was niet meer gekend?) maar overweeg toch ernstig om een logo alternatief te beginnen gebruiken. Nooit geen Siemens (software) fan geweest, hardware is goed, maar oa tia portal, opvolgers edm, voor mij een ramp, logosoft gaat precies dezelfde toer op...

Deze tread heeft ook zoiets: https://www.circuitsonline.net/forum/view/171017

Met de oude (seriële) verbindingen ging dit veeel vlotter en sneller, nooit geen ruzie mee gehad.

Zijn er nog collega's met deze frustraties? Eventuele oplossingen/alternatieven ?
dank

Welkom EU cybersecurity wetgeving

Wachtwoorden, accounts, vinkjes, ssl certificaten, wekelijkse firmwareupdates

Binnenkort zit elk plc merk er vol mee

Kabel eraan en downloaden is verleden tijd

Nog nooit problemen mee gehad, vele LOGO’s gebruikt (vele honderden).
Net zo als bij bijna elk merk, voor de nieuwste uitvoering ook de nieuwste software.
Een LOGO 8.2 hoef je niet met LogoSoft Comfort V9 te programmeren, dan gaat met de versie 8.2 nog steeds.
Traag? Alleen als je via WIFI de logo programmeert dan gaat het meestal traag.
Kijk dus bij het overdragen van het programma of je de juiste adapter geselecteerd hebt!
Bij een verkeerde adapterkeuze gaat het overdragen (vreemd genoeg) wel, maar wordt het inderdaad vreeeselijk traag.

Bedraad via Ethernet programmeren, via Wifi wil nog wel een langzaam zijn.
Hangen ze in een netwerk of benader je ze stand-alone?

Je problemen lijken inderdaad eerder netwerkgerelateerd dan een probleem met logosoft.

Ik gebruik ze ook regelmatig, maar ook hier geen last.

Dank voor de antwoorden alvast - ik werk inderdaad bedraad maar met een USB naar ethernet adapter. (geen eth poort meer op laptop).
Logo hangt niet op een netwerk, dus van PC USB -> ETN -> LOGO
Zal daar eens rond kijken en evt met een andere (oudere pc nog eens testen)

Op vrijdag 18 september 2026 08:09:45 schreef Freaky:
ik werk inderdaad bedraad maar met een USB naar ethernet adapter.

Dan kan dat het probleem wel eens zijn, usb naar RS232 geeft ook nogal eens problemen als je de goede adapter niet hebt.

Voor ethernet zijn die anders redelijk betrouwbaar.

RS232 is timing kritisch, zeker voor dingen waar fabrikanten in het verleden 'vreemde' timing dingen mee gedaan hebben.

Kijk dan ook even kritisch naar de gebruikte IP adressen (reeks)
Als je op wifi aan een netwerk hangt en daar dezelfde reeks gebruikt als aan de 'vaste' kant met de Logo kun je gekke problemen krijgen.

Op vrijdag 18 september 2026 13:01:54 schreef Sine:
Voor ethernet zijn die anders redelijk betrouwbaar.

Je zegt het zelf al, redelijk betrouwbaar. Ethernet to Ethernet is gewoon het beste.

Ok, ERG betrouwbaar dan ;)

Laptops hebben amper nog ethernet aansluitingen (want dan worden ze 2mm dikker) Ik heb verschillende usb interfaces gebruikt, van 100mbit tot 2,5G. Geen centje pijn.

Is een "echte" ethernet interface beter? Waarschijnlijk wel, voor een logo moet het allemaal geen probleem zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]

Als je een laptop wil met een ethernet poort kun je die gewoon nog kopen zeker.

Ik heb onboard meer problemen gehad met drivers dan dongels

Als je 1x wegloopt met je laptop is je onboard kapot

Je dongel onthoudt zijn ip instellingen, dus niet elke keer naar adapterinstellingen om je ip van dhcp af te halen

In welke wereld is onboard beter

Op zaterdag 19 september 2026 09:37:16 schreef Lambiek:
Als je een laptop wil met een ethernet poort kun je die gewoon nog kopen zeker.

Het kan nog, maar ze worden toch langzaam zeldzamer.

Op zaterdag 19 september 2026 09:54:21 schreef DK:
Ik heb onboard meer problemen gehad met drivers dan dongels

Als je 1x wegloopt met je laptop is je onboard kapot

Zeker als je zo'n "uitklap" RJ45 hebt, die zijn gruwelijk fragiel.

Goedemorgen Allen,

Het was inderdaad de ethernet adapter die verkeerd aangevinkt stond. Nu werkt de download snel en correct. Vreemd dat met de PC adapter het werkt maar traag en onstabiel.
Met een USB naar ethernet gigabit adapter werkt het perfect.

Heb een nieuwe laptop zonder ETN poort - vandaar de vergetelheid.
Dank allen.