Goede avond allen,

Weet iemand waar ik een USB hub zou kunnen kopen waarvan alle poorten galvanisch gescheiden zijn?
Dus ook de poorten onderling niet alleen naar de computer.
Dank alvast.

Groet,
Henk.

Hoi Henk,

Ik gebruik zelf de CESYS C028149 USB-isolator. Meestal voor m’n digilent nadat ik deze door een ground loop had gesloopt. Maar deze is enkel en geen hele usb hub.

Hallo Henk,
Voor zover ik weet bestaat zo'n hub niet. Een jaartje geleden ook eens naar gekeken.

Theoretisch zou je met een aantal losse isolators tussen PC en hub en tussen hub en devices iets kunnen maken, maar of dat stabiel gaat werken durf ik niet te zeggen.

Ik weet niet wat voor soort apparaten er aangesloten worden maar bijvoorbeeld in het geval van virtuele COM poorten of I2C enz. zou je kunnen overwegen om niet het USB deel maar het seriële deel te isoleren...
Elektor heeft er weleens over gepubliceerd (met Analog Devices isolator en met het TI equivalent).

Succes,
Maarten.

Ik WEET dat het niet je vraag beantwoord, maar waarom USB?

Wellicht is ethernet een betere optie: die is van zichzelf galvanisch gescheiden.

USB heeft bepaalde nadelen, waarvan scheiding er 1 is, maar timing zeker een goede 2e (serieel bitbangen via een USB uart is echt een slecht plan, met als gevolg dat flashen soms misgaat -> met een beetje pech een brick op je werktafel...)

@HmH.
Lang niet alles heeft ethernet.

Ik gebruik deze dingen al jaren:

https://nl.aliexpress.com/item/1005007620642535.html USB1 snelheden, maar dat is voor het meeste spul genoeg. Maakt gebruik van een ADUM3160, dus max 12 Mbps

Er bestaat ook een 480mbps variant, maar die is flink duurder:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009545804357.html

Zeker tussen ICSP programmers en dergelijke, dat is weer een extra barrière waarmee je voorkomt dat je vreemde spanningen je pc in jaagt.

Die hubs bestaan wel, maar kosten ook flink geld.
My Volts levert "the alchemist" usb hubs in vele uitvoeringen.
Ik heb met een orgel ( hauptwerk) ook veel problemen gehad met storingen van de pc naar de externe geluidskaart.
Daar is de snelheid ook wel van belang, ik gebruik nu deze, die heeft de ADUM3165-480Mbps Chip:
https://www.amazon.nl/dp/B0CBJYGBL3?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Werkt uitstekend zonder haperingen.

Deze is het broertje zonder 480Mbps Chip en die gaf haperingen bij hele zware belasting.
https://www.amazon.nl/dp/B093LKN3YH?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Die ADUM 3165 chip hadden veel anderen goede resultaten mee, dus daarom die gekozen.
Ik heb er 2 gelijktijdig 2 verschillende usb poorten en dat gaat goed.

Via Amazon gekocht omdat ik het snel wilde hebben.

Op zondag 20 september 2026 10:17:05 schreef Sine:
@HmH.
Lang niet alles heeft ethernet.

....

Dat snap ik natuurlijk, maar TS zegt niet wat voor devices hij heeft.
Dus is beetje gokken.

Ik ben zelf nog altijd fan van seriele uarts (rs232 en 485/422) echter die zijn niet meer vertegenwoordigd op de meeste notebooks. En zelfs een pc is al lastiger.

En een muis/keyboard hoeft niet galvanisch gescheiden te zijn..

Ha electron920,

Het lijkt er op dat je bezig bent met een zoektocht die ik een paar jaar geleden ook gedaan heb. :-)

Om met de deur in huis te vallen: een USB hub met apart van elkaar geïsoleerde uitgangen heb ik niet gevonden....

Vervolgens ben ik gaan zoeken naar serieuze, meer op de zakelijke markt gerichte USB 2.0 Isolator Hubs. Ik heb er twee gekocht: de Meilhaus ME-USB Iso Hub en de Delock 4 Port USB 2.0 Isolator Hub.

Meilhaus ME-USB Iso Hub

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/usb/IMG_2377__Meilhaus_USB-iso_hub_-_bovenkant-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/usb/IMG_2374__Meilhaus_USB-iso_hub_-_PCB_rear_view-600pix.jpg

Gebruikte USB-ISO chip: Analog Devices ADUM4160

De meeste USB isolators hebben een ingebouwde DC-DC converter. Aan dat schakelende voedinkje zit je dan dus vast.

De Meilhaus heeft dat niet, je moet altijd met een externe voeding voeden.
De meegeleverde adapter is een schakelvoeding, maar die kun je dus desgewenst vervangen voor een lineaire voeding.

- De PC kant (ingang) wordt gevoed uit de PC-USB bus.
- De USB-hub kant (uitgangen) worden gevoed uit de externe voeding.

.

Delock 4 Port USB 2.0 Isolator Hub

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/usb/IMG_2389__DeLock_USB-iso_hub_-_behuizing-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/usb/IMG_2387__DeLock_USB-iso_hub_-_PCB_top_view-600pix.jpg

Deze DeLock heeft een ingebouwde DC-DC converter om de geïsoleerde USB uitgangen te voeden. Dus kan werken zonder losse externe voeding (t/m 300mA). Alles wordt dan gevoed uit de USB van de moeder PC.

Heb je meer stroom nodig, dan kun je een externe adapter aansluiten.

In mijn geval bevalt deze Delock het beste. Ik merk geen common mode problemen met de ingebouwde DC-DC.
Er hangen 4 AR488 GPIB adapters aan, die weinig stroom trekken. Geen aparte netvoeding nodig hebben is dan een voordeel.
Wel helpt het hier dat 2 van die AR488's achterop DMM's hangen, waarbij de GPIB + CPU geïsoleerd is van het meetgedeelte, dus is daar ook een galvanische scheiding.

.
Delock is een serieuze fabrikant. Meer gericht op zakelijk/industrieel gebruik dan op prijs. Ik heb ook RS-232 en RS-485 oplossingen van ze die prima werken.

.

Een ander oplossing is om achter een gewone hub per USB uitgang een losse USB isolator te gebruiken.
Bij Delock zou je dan naar deze kunnen kijken: Delock Isolator USB 2.0 64225 of Delock Isolator USB 1.1 62588.

.

Zelf heb ik ook geëxperimenteerd met de goedkope Chinese USB isolators waar Sine al naar linkte.

Gaat over het algemeen prima. Van een paar heb ik het ingebouwde DC-DC convertertje (voor de geïsoleerde voeding van de uitgangskant) er af gesoldeerd, en vervangen door een kabeltje. Zodat ik onder kritische omstandigheden die secundaire kant met een labvoeding of zo kan voeden.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/usb/IMG_7952__Ali_USB_isolator_with_ext_Ub-600pix.jpg

Het verticale zwarte blokje is de DC-DC converter met geïsoleerde output. Bij de rechter USB isolator heb ik die er af gesoldeerd, en in plaats van z'n uitgang een kabeltje gesoldeerd.

In de praktijk is het maar zelden dat deze oplossing winst oplevert ten op zichte van de standaard USB isolator.
Soms is het wel fijn om even te checken. Dan zie je iets raars, en kun je testen of dat uit de DC-DC converter van de USB isolator komt of niet.

.

Als je dus per se van elkaar gescheiden USB uitgangen nodig hebt, dan zijn meerdere van die losse isolators een optie. Al dan niet in combinatie met een los voedinkje met meerdere gescheiden 5V uitgangen. (Ten slotte voedt je daarmee niet alleen de secundaire kant van de isolator, maar vaak ook het apparaat wat daar aan hangt...)

groet, Gertjan.

Op zondag 20 september 2026 07:54:50 schreef Jury:
Hoi Henk,

Ik gebruik zelf de CESYS C028149 USB-isolator. Meestal voor m’n digilent nadat ik deze door een ground loop had gesloopt. Maar deze is enkel en geen hele usb hub.

Hier ook te laat er achter gekomen hoe belangrijk dat is. Ik had een Hama hub welke door 5V gevoed moet worden omgebouwd met een (gekregen) Ali expres buck convertertje naar 12V uit het boardnet. Buckje faalde en zette 12V op de USB en dat resultreerde in eenm defecte laptop (USB IC gefrituurd, nog niet verder gekeken ivm tijdgebrek. ) Dus hier komt er ook een isolator tussen.

Hier 2x een pickit2 opgeblazen. (met de complete aangekoppelde PC's erbij uiteraard...)

Betrof een direct uit het net gevoede applicatie...
Je weet dat voor het programmeren de netspanning moet worden uitgeschakeld, maar Murphy heeft lak aan die wetenschap... :+

Ik heb eens een goedkope USB isolator gekocht bij Ali.

Er zit zo'n B0505 geisoleerd SMPS chipje op en (bijna zeker) zo'n ADUM ding, maar ik kan het type nummer net niet lezen door de transparante, (maar wazige) krimpkous heen. En "hij doet het".

Pasgeleden zat hij aan een hub, en dan met een 2m lange kabel naar m'n CNC machine (Candle / GRBL) en een klein testje gedraaid en dat werkte. Een paar dagen later stond m'n skoop aan, en toen zag ik wel dat er erg veel storing uit die USB kabel kwam. ( Er kwam elke ms een USB pakketje voorbij op m'n skoop)

Hallo profs en hobby enthousiasten,

Heel veel dank voor alle adviezen ik ga ze lezen (zit een beetje in de lappen mand) maar ik pak er alvast twee uit.
@heer miedema dat zijn mooie maar die hub is galvanisch gescheiden naar de host er zit maar 1 chip in als isolator dat geldt voor beide types.
Het idee om per poort zelf iets te bouwen is prima ook de voeding moet gescheiden zijn.
De werking even meten op de ground (huis) van de USB delen...
@fatbeard die heb ik al 4 jaar in huis maar steeds komt er iets tussen vandaar mijn noodoproep.
@Kortsluiting_Online dat is jammer ook voor @Arco toe ik hier kam wonen een van de eerste dingen overal aarde bij trekken en de wandcontactdozen vervangen.
@High met Henk het is een gecombineerde USB poort maar twee apparaten plus nog wat andere meting zelfde systeem temperatuur en schakelen kleine coax relais voor kalibratie.
Voor de veiligheid hoef ik het niet te doen dat is hier prima in orde maar....
Ik moet i.v.m. de ultra laag frequente loop (aard lus) gescheiden zijn 2 kanalen dus ook de voeding alles zeg maar hoogfrequent geen probleem die scheiders heb ik tot 4 GHz dus binnen en buiten geleider gescheiden.....

Groet,
Henk