jah want er staat maar 2kv op ten opzichte van de ground en 4 ten opzichte van de andere pool. alleen omdat de voeding zoveel vermogen heeft kan ik de vonk zo lang uitrekken.
Bobbyb
hallo
WOW! die is groot!
Ik heb hem zelf nog nooit zo groot gekregen.
Ik vind het ook niet heel fijn om zo met een schroevendraaier of zo te werken maar ja bij mij was ook de spanning 2 x zo hoog.
Hee smelten er geen dingen ? aangezien zo’n vlamboog behoorlijk wat hitte produceert?
Maar stoer man !!!
jah de schroevendraaier enzo worden wel warm. en je moet ze erna ook niet aanraken dan krijg je behoorlijke blaren. dit is trouwens maar met 2 mots wie begrenst zijn tot 6A ongeveer 1400 watt dus. ik ga hem morgenavond aan mijn tesla hangen eens zien wat er gebeurd.
Als ik mijn 4 mots heb dan gebruik ik wel geen schroevendraaier meer hoor 
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 16 februari 2005 20:45:13 schreef Jorrit:
nee spontaan haal ik iets van 0.5 cm dus maar met uittrekken haal ik nu iets van 15 cm en de 6 A zekering blijft erin
heb er foto's en filmpjes van dus[afbeelding]
dit gebruik ik als begrenzing. 4 spoelen in serie.en hier een vonk
[afbeelding]en hier een filmpje
http://home.hccnet.nl/g.heus/vonk.avibinnenkort hem maar is aan mijn tesla hangen dan
Welk draadje hangt er aan je schroevendraaier???
@high-voltage.
dat is het draadje van de andere pool van de voeding.
oke vandaag weer druk geweest. mijn arsg verbouwd naar 600 bps (nu nog mee bezig) en 2 mangetrons gesloopt voor een 2 extra mots ik heb er nu 4 
het enigste probleem is dat er 3 800 watt zijn en 1 is er 1400 watt. (die mot is ook een stuk groter)
maar ik moet ze nog steeds wel in serie kunnen zetten ofniet want het voltage is wel gewoon hetzelfde. en de buitenste 2 mots moeten van hun kern gescheiden worden ofniet ?
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 18 februari 2005 17:16:02 schreef Jorrit:
@high-voltage.
dat is het draadje van de andere pool van de voeding.
Hmmm... Als dat dat andere draadje is van die pool, dan hoeft de doorslagspanning van je handvat toch niet zo groot te zijn. Omdat je stroom toch via dat draadje afgevoerd wordt naar de andere pool...
Fry hier, geen DIY dus.
Jorrit, zeker van de buitenste twee MOT's de kern loshalen van aarde anders gaat het goed fout.
oke bedankt diy of fry
ik dacht het al maar ik denk vraag het voor de zekerheid na. ik heb alleen nog geen olie is denk ik wel beter om ze eerst in olie te gooien voor ik ga testen of niet ? zou morgen dan wel ff wat goedkope olie hier in de buurt halen dan bouw ik ze vannavond ff in een bak 
hmm jah mijn ouders laatst:P hadden geen tv meer en een storende stereo toren.
@fry wat gebeurt er als de secondaire niet goed genoeg van de kern is geisoleerd ?
ik heb de draad wie naar de kern ging nu bij 2 mots losgehaald en geisoleerd met lijm van een lijmpistool. de mots komen nog wel in olie dit moet denk ik toch wel genoeg zijn voor 4 kv max ?
High-Voltage
Ik, Fry weer dus, heb nooit 4 mot's in serie gezet, maar ik heb vaak gelezen dat het vaak mis gaat. Ik zou ze eerst in de olie zetten. Maar dat is dus geen persoonlijke ervaring.
Highvoltage, zowel koeling als isolatie, vooral dat laatste. olie isoleerd vele malen beter als lucht..
Bertix, natuurlijk stoort het her en der op tv's en radio's !!
Bobbyb
hallo
ik ben iemand met 4 mot in serie ervaring 
ik heb zelf geen draden van de kern af gehaald maar bij mij waren de kernen van de verschillende mots ook niet met elkaar verbonden ook niet door een aarde draad.
Verder heb ik ook geen olie gebruikt toch wil ik het uiteindelijk wel gaan gebruiken het kan natuurlijk nooit kwaad. o ja een tip als je frituur of zonebloem olie gaat gebruiken (dat was mijn plan) bedenk dan wel dat zodra je mots de olie verwarmen het naar een frituur festijn gaat ruiken 
http://www.euronet.nl/users/sonja/fotohoogspanning/mot's%20klein.…
een foto
@Zaq
ziet er netjes uit die primaire wel een stuk mooier als die van mij maarjah ik had ook niet zo veel geld voor een buis. en deze was gratis en werkt perfect 
weetje al wat je voor toroid gaat maken ? ik heb op internet nog een perfecte manier gevonden om een zeer gladde toroid te maken. (misschien ook wel wat voor fry)
linkje
http://www.hot-streamer.com/greg/torus.htm
@bobbyb
had jij dus 2 hoogspannings polen op je mots zitten ? zat er niet 1 aan de kern ?
hmm ff verder gekeken op de site van greg. hij heeft bij zijn mots ook niet de secondaire los van de kern gehaald. agjah ik doe het gewoon wel kan geen kwaad. behuizing schiet al op morgen alleen ff olie erin doen en dan met stofzuiger alle lucht bellen eruit zuigen (plastic zak eromheen en daar de stofzuiger op)
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ziet er mooi uit Zaq !
Jorrit, heb je nog gekeken waar je grote diameter flexi pijp kan krijgen, boven de 20 cm ? Ik kan nog steeds niks vinden.
Die manier van de link is wel mooi, maar vindt ik wat arbeids intensief
Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor een 25*110 toroid 
ArjanEmm
Maf dat greg de buitenste mot ook aard. De spanning over secondaire wikkelingen is altijd gelijk, welke mot dan ook, maakt niet uit hoevel je in serie zet. Die buitenste mot heeft isolatie tussen primaire en secondaire, primaire en kern, kern en secondaire. Hang je de kern aan aarde heb je 4kv tussen primaire en kern. Hou je hem los heb je 4kv tussen secondaire en primaire via kern. meer isolatie dus.
Bobbyb
hallo
@jorrit ik heb op 3 van de 4 mots een kern als pool en dan van de kern met een draadje naar de volgende mot
@fry ik ga er vandaag nog weer langs ik zou wel ff kijken wat ze hebben maar volgens mij was het maxium 15 cm ofzo wat dus te weinig is. De lengte is wel genoeg (5 meter ofzo)
@Fry
Ik ga zo kijken bij Wildkamp voor flexpijp 150mm, weet nog niet of het wat is, maar zal laten weten (als het wat is) of ze ook 250 mm hebben.
@fry sorry maxium is 15 cm wat ze hier hebben.
heb mijn arsg af
600 bps 12 rotating electroden 
voeding is 90 % af alles zit in de bak olie zit erin lucht is eruit gezogen en getest hij werkt goed
moet nu alleen de kap er nog op maken en de aansluitpunten in de kap maken.
en dan hopen dat het ding nog te tillen is 
edit: ik ga er denk ik ook nog een aantal relais opbouwen waarmee ik een aantal spoelen kan kortsluiten om meer vermogen te krijgen.
@Fry
Flexipijp Aluminium(ventilatie pijp)
Als dit wat is voor jou bij De Wildkamp hebben ze tot en met 315mm en ja 250mm hebben ze ook.
www.wildkamp.nl
Kun je een catalogus aan vragen en kun je zien of er een vestiging bij jou in de buurt is.
ps 250mm kost €15,92 per strekkende meter.
edit heb nog ff naar de foto van jouw grote tes gekeken denk niet dat dit is wat je wilt hebben.
[Bericht gewijzigd door ZAQ op ]
helaas geen groot succes mijn nieuwe voeding. als ik mijn normale sparkgap gebruik gaat hij powerarcen en krijg ik de vonk niet meer geblust. een multigap krijgt hem al helemaal niet meer geblust. en mijn arsg maak een pokke herrie op 600 bps en haalt maar 20 cm ofzo alleen warmen de electroden zo op dat ze elkaar raken als ik hem langer dan 15 seconden aanheb. oftewel ik moet op zoek naar een andere sparkgap wie dit vermogen wel aankan. iemand nog suggesties ?
ArjanEmm
Bij mijn grote tes wordt de output ook lager als ik boven een bepaald vermogen kom, powerarcing etc. Ook met de srsg. Maar met 600 bps moet je toch voldoende kwijt kunnen lijkt me. Hoe groot is de diameter van de disc en elektroden, en de rpm van de motor ?
Bij mijn srsg is de elektrode mechanical dwell time ongeveer gelijk aan de total energy transfer time. Met andere worden de tijd dat de elektroden voor elkaar staan is even lang als de tijd die het duurt om alle energie van primaire naar secondaire te krijgen (first notch). Dat lijkt redelijk goed te blussen. Maar ik heb het iedee dat het nog beter kan.
De vonk slaat al door voordat de elektroden precies voor elkaar staan, dus het is een beetje theoretisch getal, maar het geeft toch een redelijke indicatie.
Succes !
En bedankt voor de tip ZAQ, er is helaas geen wildkamp hier dichtbij, maar als het bestaat moet het ook wel ergens anders tevinden zijn.