een rsg (rotating spark gap) heeft als voordeel tenopzichte van een static sparkgap (stilstaande gewoon 2 of meer electroden tegen elkaar) dat je het aantal bps in kunt stellen (aantal keer dat de condensator ontladen word in de primaire spoel). Ook kan hij een hoger vermogen aan als een normale sparkgap zonder overhit te raken. ook word als het goed is de vonk sneller en beter geblust waardoor dus minder energie verloren gaat.
maarjah dan moet hij wel goed werken wat hij bij mij nog niet doet.
@zaq.
wow, dat is wel een behoorlijke toroid 
maar je had dus toch wel een stukje uit je strikerail gehaald dat was op de eerste fot's niet te zien dus ik denk ik zeg het maar even dan kunnen daar tenminste later geen problemen mee ontstaan.
@fry
weetjij hoe het zou kunnen komen dat ik maar een zeer laag voltage op de uitgang van mijn mot supply heb ? ik had zonet mijn 8 kkv nst aangesloten. die sloeg ongeveer vanaf 6 mm over. mijn mot stack slaat echter pas over bij iets van 3 mm ofzo het lijkt dus dat er maar 4 kv ofzo op de uitgang staat. zou dit kunnen komen doordat de fase fout is ofzo ?
of zou dit door de belasting kunnen komen. ik heb 3 of 4 spoelen in serie met de primaire windingen (kan ze schakelen met een relais)
edit:
hmm het leek aan de belasting te liggen. met 2 mots werkte het wel goed maar met 4 niet. aan het eind had ik er nog maar 1 spoel tussen zitten en de 6A zekering bleef er nog steeds in (bij 2 mots moest ik er minimaal 4 tussen hebben).
als ik er echter geen spoel tussen zet schiet meteen de zekering eruit.
aan het eind de belasting toch maar weggehaald. 4 mot caps in serie secondair. leek te werken vonk sloeg stuk verder over mots maakten ook geen herrie alleen totaal geen vermogen denk ongeveer hetzelfde vermogen als mijn nst naar de vonk te oordelen. toen 3 mot caps genomen. 6A zekering bleef erin vonk springt ongeveer even ver als mijn nst en hij is uit trekken tot een goeie 15 a 20 cm denk dat ik het zo maar laat. als hij tenminste zo goed blijft werken. ik kan alleen niet meten hoeveel ampere hij opneemt want mijn multimeter vind de piekbelasting niet leuk (zekering springt meteen). ook weet ik niet hoe warm de mot's nu worden aangezien ze in olie zitten. maar aangezien de 6A zekering erin blijft is het denk ik wel goed 
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 20 februari 2005 17:24:08 schreef Jorrit:
edit:
1)
weet iemand een manier hoe ik het uitgangs voltage zou kunnen meten ?edit2:
2)
hmm is het trouwens normaal dat kabels wie voor 20 A berekend zijn warm worden terwijl een 6A zekering er in blijft ? Ik vind het maar een raar ding die mot stack van mij
1) Met een voltmeter met de nodige voorschakelweerstanden... Of gewoon een voltmeter tot 10KV ofzo...
2)20A = 6mm² ?
Mss jaag je er meer dan 6A door en dat je zekering gewoon brak is...
@high-voltage.
je poste net toen ik mijn edit weer veranderde. de zekering is nog wel goed. hij springt namelijk wel als de belasting te hoog word en eerder als de 16 A zekering dus 
het is trouwens wel een dubbelpolige zekering. je schakelt er dus eigen 2 polen mee en ik heb 1 fase op elke pool. misschien dat het daar aan ligt.
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 20 februari 2005 18:58:35 schreef Jorrit:
@high-voltage.
je poste net toen ik mijn edit weer veranderde. de zekering is nog wel goed. hij springt namelijk wel als de belasting te hoog word en eerder als de 16 A zekering dus
het is trouwens wel een dubbelpolige zekering. je schakelt er dus eigen 2 polen mee en ik heb 1 fase op elke pool. misschien dat het daar aan ligt.
Ik heb je edit twee keer gelezen, maar ik begrijp niet wat je juist bedoelt... 
hmm okee ik zou het nog ewl een keer uitleggen dan.
ik had eerst 4 spoelen in serie met de primaire winding van de mots. dit was genoeg om de zekering niet te laten springen met 2 mot's.
later had ik ook 4 spoelen in serie met de mot's maar toen had ik een veel te laag vermogen. ik heb nu nog maar 1 spoel in serie en het vermogen licht nu ophetzelfde als met 2 mots en 4 spoelen. alleen het probleem is dat het voltage niet hoger lijkt.
Daarna had ik de spoelen helemaal weg gehaald en in serie met de secondaire winding mot caps geplaatst. met 4 mot caps lijkt het voltage te kloppen. (hij springt iets van 8 mm inplaats van 3 mm met de spoelen als begrenzing) maar het vermogen vond ik toen nog te laag dus nam ik 3 mot caps het vermogen was toen zeer hoog en de vonk werd denk ik wel 20 a 25 cm. maar het overslag voltage was weer laag.
ik ga hem zo nog is met 2 mot caps proberen eens zien of het dan beter word.
hoop dat je het nu snap high-voltage mijn verhalen zijn soms wazig jah
edit:
het resultaat. met 2 mot caps. nog steeds een te laag voltage maar een onmundig hoog vermogen ik snap niet dat de zekering erin blijft.
http://home.hccnet.nl/g.heus/vonk2.AVI
heb alleen een filmpje want foto maken en vonk trekken ging lastig en doe met zoveel vermogen wel wat voorzichtiger
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Heb je de MOT's precies zo aangesloten als dat schema van Greg ? Steeds 2 primaires in serie dus ? Dan is dat dus het probleem. Ze moeten allemaal parallel zoals onderaan de pagina van idreams (link op 4hv.org).
Greg is amerikaan en gebruikt dus 110 V MOT's. Op sommige plaatsen hebben ze een 240 V aansluiting voor grote verbruikers. Zo'n aansluiting gebruikt greg voor zijn mot pack. Zou 4kv ipv. 8kv perfect verklaren.
Bobbyb
hallo
@ jorrit ..... ben er stil van....(filmpje)
Is het mogelijk om een filmpje met geluid te maken? Ik ben erg benieuwd hoe het klinkt.
@bobbyB hmm dat gaat nu nog niet lukken onze digitale camere heeft geen geluid en we hebben nog geen dv kaart voor onze digitale videocamera dus.
@fry nee ik heb wel alle mots parralel primair. Ik heb het op 4hv.org ook even nagevraagd en het is waarschijnlijk wat ik al dacht 1 mot of meerdere staan in de verkeerde fase. ik ga ze nu testen met een laagespanning primair (iets van 12 volt ofzo) en dan meten wanneer ik secondair de hoogste spanning krijg.
High-Voltage
okee vandaag eens naar mij mot stack gekeken.
met 6 v in zou ik 220 volt moeten krijgen op de uitgang en ik meet zon 110 dus precies de helft.
de primaires heb ik wel allemaal parralel dus daar licht het niet aan. ik heb zonet geprobeerd van 1 mot de fase om te wisselen maar toen werd het uitgangs voltage ineens 0.35 volt wat al helemaal niet goed is
het probleem is dat de mots in olie zitten en het dus een behoorlijke zooi is om de fase te wisselen.
het is gelukt mot stack werkt
was wel een vet geknoei met de olie enzo en draden wie in olie ondergedompeld zijn solderen ook niet echt fijn meer dus het heeft me ff gekost voor ik het aan de gang kreeg maar het is gelukt
kan ik hem eindelijk op mijn tesla coil testen
als het weer het toelaat
edit:
in de schema's zie ik trouwens altijd de kern van de middenste 2 mot's aan de rf ground hangen. waar is dit voor ? en kan het kwaad als je het niet doet want ik ben vergeten er een draad aan te doen en ze zitten alweer in de olie...
oke
tesla getest met de nieuwe voeding. deze keer wel een groot succes. hij is niet helemaal meer gestemt maar het had toch geen nut want ik had hem in de fietsenschuur staan. waardoor de spark lengte beperkt werd tot een goede 2 meter. terwijl de coil nog wel verder moet kunnen komen. maar buiten regende het dus moest ik wel binnen testen.
de foto's zijn gemaakt door een vriend van mijn zus met een camera van 1800 eypo dus de kwaliteit is zeer hoog. maar deze foto's zet ik wel ff op mijn eigen webspace. hier op co komen lagere kwaliteit foto's
ik had de coil eerst trouwens draaien met een ontlaad punt maar nadat ik deze er af gehaald had groeide de sparks nog meer
. ik had alleen 1 probleem aan het begin kreeg ik een keer een vonk van me tap draad naar mijn primaire wat de lak en een paar windingen beschadigd heeft. dit ben ik nu aan het herstellen met een zeer dikke lak laag.
hier dan eindelijk de foto's
hier zonder spijker op de toroid. de vonk lengte word beperkt door het dak en de ladder.
hier een vonk van 1.80 meter
en hier nog een vonk
hier kwam hij niet zo ver maar was goed te zien dat de ruimte veel te klein was 
en hier dan de foto's in heel hoge kwaliteit.
spark1
edit:
de stop blijft er nog makkelijk in dus de volgende keer gaat er nog meer vermogen in een spoel van de begrenzing gaat er dan af 
edit2:
zouden deze mosfets geschikt zijn voor een sstc ?
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/TOSHIBA/2SK1531.html
@Jorrit
Dit is kwaliteit zeg.
Ik zou heel graag een filmpje (met geluid) van dit geweld willen zien (horen)
Zou je een keer kunnen posten hoe dat zit met die mots.
Ik ga denk ik maar vast aan oude mots zie te komen.
Zit nog steeds op me caps te wachten (zucht)
Edit: hoe zit dat met een ballast ed??
@zaq.
filmpje komt eraan moet hem alleen nog ff overzetten.
komen binnenkort nog wel een keer foto's als ik hem naar buiten zet want deze ruimte was eigelijk te klein alles wat er om heen stond werd zon beetje geraakt.
met de mots is het het handigst om gewoon eerst 2 mots te nemen waar je 6 volt primair op zet. dan moet je als je ze goed hebt aangesloten ongeveer 110 volt krijgen secondair dan sluit je de derde erbij aan dan moet er ongeveer 55 volt bij komen. zodat je rond de 170 volt komt. als het voltage omlaag gaat zit de primaire vekeerd. em dan sluit je de 4de aan en moet je op ongeveer 220 volt zitten secondair. als je dit allemaal goed hebt kun je ze onder dompelen in olie voor koeling en isolatie.
Als balast heb ik 4 spoelen in serie gezet en die in serie met de primaire winding. als het goed is staat er een paar blz terug een plaatje van. dit werkt goed ik moet er alleen nog een 16 A relais tussen zetten zodat ik 1 spoel uit kan schakelen voor meer vermogen 
hoop dat je de caps snel hebt ben wel benieuwd of jouw nieuwe tesla net zo goed doet als je vorige 
ArjanEmm
Wow, dat is zeker een succes !!
Helemooie foto's trouwens.
Ik ben benieuwd hoever je buiten gaat komen !
Je zal wel gek roden van de herrie in zo'n klein schuurtje met 600 bps 
Die 2SK1531 lijkt me en prima mosfet voor een sstc. Jammer dat hij niet avalanche rated is, maar als je er aan kan komen voor weinig zou ik dat zeker doen.
Bobbyb
hallo
mooi mooi mooi!!!!!:D:9~
hee wat zijn de spec's van die begrens spoelen??
Op 16 februari 2005 15:55:35 schreef Jorrit:
ik heb hier ook nog een 24 volt transformator wie behoorlijk groot is. 17 bij 14 bij 4.5 cm (afmetingen van de kern) deze heeft iets van 2.5 mm draad secondair als ik de secondaire spoel nou in serie zet met de primaire van de mots zou dat beter zijn ?
edit:
hmmm
met de transformator is serie worden ze net iets te begrenst ze nemen dan nog maar een paar 100 mA op. en de vonk stelt niks voor. misschien dan toch maar 2 spoelen proberen wie wat kleiner zijnedit2:
oke 2 spoelen in serie begrenst hem aardig ik kan nu een behoorlijke vonk trekken 10 cm ofzo en dat voor 30 seconden ofzo. de mots worden nu lauw maar de 16 A zekering houdt het (6A niet)
Ik lees dit dus als ik het goed begrijp hen je 2 x een 24v 2.5mm2 winding van een trafo in serie met je mot prim? en de prim van je 24 trafo's doe je niet mee?
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
@BobbyB
het zijn geen trafo's maar gewoon spoelen gewikkeld om een transformator kern. ik heb ze uit een aantal oude industriele voedingen gehaald. ze begrenzen de boel goed en worden ook verder niet warm. ( de transformatoren waar ze uit kwamen waren berekend op 24 A continu ) dus ze kunnen het makkelijk aan
de specs weet ik er verder niet van. ik ben gewoon maar gaan uitproberen hoeveel ik er nodig had totdat de zekering niet meer sprong als ik de mots kortsloot.
ArjanEmm
IK krijg dat filmpje maar niet geopend 
Helebak nieuwe codecs downgeload, maar niks wil helpen.
Verschillende spelers geprobeerd schijnt ook niet tehelpen..
Helaas.
Fry probeer een powerdvd of een ander dvd afspeel programma. filmpje komt rechtstreeks van de camera (dv camera.
Ik kan hem hier ook niet met alle programma's openen.
En kan hem ook niet in een ander formaat krijgen want dat wou het programma niet doen.
edit:
@bobbyb
las net je edit.
nee ik gebruik die transformator niet meer. met 2 mot's bleef er toen niets meer van over had zelfs een flyback nog meer vermogen maar met die losse spoelen werkt het wel goed
.
als ik hem buiten ga testen gaat er denk ik 1 spoel af voor nog meer vermogen en dan maar hopen dat de zekering het houdt 
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
we gaan hier verder