willyp
http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl
Zojuist heeft de koelkast het begeven, helaas heb ik hier niet veel verstand van dus misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Het lampje in de koelkast gaat gewoon aan, dus geen draadbreuk in de stroomvoorziening, de termostaat is in orde, die heb ik opgemeten.
Verder is de compressor meer dan handwarm, ik heb m enkele keren horen aangaan (hooguit voor 10 sec) en daarna hoor je m weer uitgaan, maar tóch wordt hij warm, zelfs als je hem niet hoort draaien.
Nu zag ik wel een condensator ergens geplaatst, maar ik heb de voeding nog niet opgemaakt om te kijken of hij paralel stond.
Dit heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat hij zeker parallel stond maar begon later weer te twijfelen omdat ik niet heb gekeken of het een 3 fase compressor is, dus dit vroeg ik me ook af of iemand dat weet?
Maar stel dat het een 3 fase compressor is, dan zou je zeggen dat het niet mogelijk is dat hij inene aansloeg en gelijk daarna weer uitviel, toch?
Maar wat ook kan is dat hij dus helemaal niet loopt (de inwendige motor) maar wel spanning/stroom krijgt op 2 fase aansluitingen en dat hij daarom nu telkens zo warm wordt. (Dus hij start niet op). Maarja allemaal speculatie, moet eerst weten of het een 3fase motor is. Kan het niet zelf uitzoeken omdat de koelkast niet bij mij staat.
Als het een gewone koelkast is van in een woning is het een monofazige motor die erin zit. Het warm krijen is normaal wanneer hij niet draait maar toch stroom krijgt. In de aansluiting van de motor zit er ook een startrelais of hoe je het ook mag noemen en dat zorgt ervoor dat de motor draait. Als dat kapot is doet hij dat wat je daar vertelt. Dus draai de aansluiting open van de motor en vervang maar dat blokje. Hij zal dan normaal weer draaien.
willyp
http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl
Op 17 januari 2005 06:10:49 schreef rikjurne:
Als het een gewone koelkast is van in een woning is het een monofazige motor die erin zit. Het warm krijen is normaal wanneer hij niet draait maar toch stroom krijgt. In de aansluiting van de motor zit er ook een startrelais of hoe je het ook mag noemen en dat zorgt ervoor dat de motor draait. Als dat kapot is doet hij dat wat je daar vertelt. Dus draai de aansluiting open van de motor en vervang maar dat blokje. Hij zal dan normaal weer draaien.
Wat moet ik in dat blokje verwachten? En is het dan mogelijk dat de koelkast wel heeft gestart en vervolgens weer uitviel? Want het lijkt me, dat als dat blokje enkel de startrichting bepaald de motor wél blijft draaien als ie al eenmaal gestart is... toch?
[Bericht gewijzigd door willyp op ]
In een koelkast zat als beveiliging ook altijd een Clixon. Dat ding onderbreekt de stroom bij te grote stroom en/of te hoge temperatuur en schakelt weer in als hij afgekoeld is. Dus waarschijnlijk toch je compressor defect=> nieuwe koelkast dus?
Info: Google Clixon
Die startrelais maakt inderdaad de draairichting maar moet blijven werken want een compressormotor is altijd belast. Wanneer je een koelkast of diepvriezer aanlegt en dan terug uitleg en weer aanlegt gaat hij ook niet starten omdat de druk te hoog is en zo ook niet kan starten dus kijk dat blokje maar eens na.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 17 januari 2005 20:25:45 schreef rikjurne:
Die startrelais maakt inderdaad de draairichting maar moet blijven werken want een compressormotor is altijd belast. Wanneer je een koelkast of diepvriezer aanlegt en dan terug uitleg en weer aanlegt gaat hij ook niet starten omdat de druk te hoog is en zo ook niet kan starten dus kijk dat blokje maar eens na.
Startrelais is enkel nodig tijdens het starten van de compressor (het relais wordt bekrachtigd door de compressor startstroom), daarna blijft de compressor gewoon draaien zonder startrelais.
Dat een compressor door te hoge druk niet meer start is normaal, ze zijn nou éénmaal niet gemaakt voor on/off cyclussen van een paar tiental seconden...
CD