Ik heb hier een paar krachtige gasbranders staan. Als je die wil ontsteken met een aansteker is al het haar van uw handen. Nu heb ik hier ook een hv trafo die 8 kv levert. Kan ik hiermee eventueel vonken maken die die gasbrander kunnen ontsteken (vanop een veilige afstand dus). Eventueel met een autobougie? Waarop moet ik letten want ik ben een leek op dit vlak.

Een trafo die 8 kv kan leveren wordt in mijn ogen al snel weer erg link, in verband met overslag naar mensen e.d.

Met een bobine ben je veiliger bezig, 555 timer schakelingetje, hoogspanningstor en daarmee dan de bobine aansturen, en de HV uitgang en ground (of in ieder geval iets waarnaar de vonk wil overspringen NIET de aarddraad van het stopcontact) vlak bij de vlamuitgang.

Schakelaar met maakcontact (moet een zware worden) aan de 555 schakeling, knopje ff indrukken paar vonkjes en gas ontsteekt.

eehm een bobine levert een hoger voltage hoor als 8 kv dus daarmee zou het risico juist groter zijn. bobines leveren wel veel minder ampere daardoor zijn ze wel minder gevaarlijk als bijvoorbeeld een nst ofzo. maar met een hoogspannings trafo moet het wel kunnen je moet dan alleen de draden zeer goed isoleren en een klein vonkbrugje maken waar het gas aangestoken moet worden (maximaal 8 mm ofzo)

Kan je niet een 'elektrische aansteker' slopen? Of koop zo'n gasfornuis-aansteker bij de blokker en bouw deze om. Ik weet niet op hoeveel meter afstand je die dingen wilt aansteken? Paar meter moet lukken op deze manier.

PaWoN

[Bericht gewijzigd door PaWoN op ]

Je hebt hand-aanstekers in soorten en maten.

Een met een handig lang handvat lijkt me persoonlijk de simpelste en veiligste oplossing. :)

Er zijn natuurlijk massa's mogelijkheden om iets elektrisch te verzinnen, maar gezien de veiligheid lijken me die voor een leek geen aanrader.