De hulpvoeding of referentie inderdaad, alles wat daar minimaal rimpelt versterk je enorm naar de uitgang.
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Bedankt voor je verheldering, Kruimel!
Ik heb het al een heel stuk beter, de 50Hz is vrijwel weg en heb alleen nog een iets dansende ruis op de uitgang.
Ik heb de spanning potmeter zijn eigen TL431 gegeven en heb de boel wat compacter opgebouwd, het was een beetje te verspreid, want met mijn handen in de buurt werd de 50Hz rimpel groter, het kon ook niet uit de hulpvoeding komen, want de regeling wordt nu nog gevoed uit een HP voeding, dit meet wat makkelijker zonder hoogspanning.
Ik moet zo ff weg maar zal vanavond wat plaatjes van scoop enzo posten.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 17 oktober 2025 17:46:35 schreef Sine:
De hulpvoeding of referentie inderdaad, alles wat daar minimaal rimpelt versterk je enorm naar de uitgang.
Ik had inderdaad al wat twijfels bij de opzet van de hulpvoeding.
Een truck die ik bij Backdog gezien heb is om na de gelijkrichter + elco er nog en weerstand + elco achter te zetten. De waarde weet ik niet zal je zelf moeten bepalen. Weerstand zou bv 10 ohm kunnen zijn, te laag heeft niet zo veel zin.
Een LM317 heeft meer onderdrukking van die rimpel en ruis maar heeft ook meer spanningsverlies nodig.
Hi,
Ik had al aangegeven dat een hogere en schone referentie spanningnoodzakelijk, dit als je b.v. minder dan 1mV PARD wilt hebben op de uitgang.
Nog even een ander dingetje, de stroommeetweerstand is erg hoog 47Ω samen met de uitgang elco geeft dit een erg laag kantelpunt,
waardoor ondanks de versterking van de schakeling, je nog steeds te weinig fase marge over houd.
Als je zo bang bent voor de piek stroom bij kortsluiting en de Q21 doet zijn werk niet goed genoeg...
Neem een BD139 en selecteer op hoge hFE, BC337 met een schrapnummer is ook goed en verlaag de basis weerstand naar iets van 220Ω
Dan is de piekstroom goed geregeld en kan de 47Ω weerstand daar weg.
Wil je toch nog wat extra bescherming hebben, dan kan de 47Ω weerstand uit de loop worden gehaald en in de Drains worden geplaatst.
Nog een tip, ik zie dat je de schakeling test op een stukje karton...
Je gebruikt hoge impedanties in je schakeling voor de "U" sensing, dat geeft altijd brom!
Het maakt niet uit hoe schoon je referentiespanning is, de 680K weerstand pikt allerlij rommel op van het EM veld rond je tafel.
Groet,
Bram
joopv
Golden Member
Zo'n circuit letterlijk van het principeschema op papier nabouwen is toch vragen om problemen? Waar is je steraarde? Lopen er belastingsstromen door massacircuits die signaalstromen vervoeren?
Dit vraagt om oscillatie.. Een principeschema is precies dat: zodat je de werking kunt zien. NIET zoals je het in de praktijk moet opbouwen...
Richard2000
Hi Bram en Benleentje,
De regeling wordt op dit moment nog gevoed uit een HP labvoeding, zie bovenste post.
Op vrijdag 17 oktober 2025 20:12:34 schreef blackdog:
Ik had al aangegeven dat een hogere en schone referentie spanningnoodzakelijk, dit als je b.v. minder dan 1mV PARD wilt hebben op de uitgang.
Ik heb idd de referentie "schoongemaakt" en dat heeft idd geholpen, zie mijn vorige post.
Nog even een ander dingetje, de stroommeetweerstand is erg hoog 47Ω samen met de uitgang elco geeft dit een erg laag kantelpunt,
waardoor ondanks de versterking van de schakeling, je nog steeds te weinig fase marge over houd.Als je zo bang bent voor de piek stroom bij kortsluiting en de Q21 doet zijn werk niet goed genoeg...
Neem een BD139 en selecteer op hoge hFE, BC337 met een schrapnummer is ook goed en verlaag de basis weerstand naar iets van 220Ω
Dan is de piekstroom goed geregeld en kan de 47Ω weerstand daar weg.
Wil je toch nog wat extra bescherming hebben, dan kan de 47Ω weerstand uit de loop worden gehaald en in de Drains worden geplaatst.
Ik heb alleen de 139 met lage versterking hier liggen dus heb de 547 nog even laten zitten, dus die 139 16 staat op de bestellijst, dus die komt er wel in.
Ja ik weet gewoon niet zeker of dat inderdaad goed gaat, vandaar die 47Ω, en ik weet ook niet of ik die durf weg te halen met de IXTH22N100 Fet, en dan bedoel ik voor mijn portemonnee.. 
Moet dat kunnen dan als ik er daarvan 2 parallel gebruik?
Update, maar je heb gelijk, ik ga de weerstand in de drain zetten, dan kan ook die eerste opamp weg en doe de stroomregeling gewoon uit de source weerstanden.
Eigenlijk is die weerstand nog een overblijfsel uit het eerste ontwerp, toen was dat nog de enigste stroom begrenzende weerstand.
Nog een tip, ik zie dat je de schakeling test op een stukje karton...
Je gebruikt hoge impedanties in je schakeling voor de "U" sensing, dat geeft altijd brom!
Het maakt niet uit hoe schoon je referentiespanning is, de 680K weerstand pikt allerlij rommel op van het EM veld rond je tafel.
Ik weet dat het niet ideaal is, ik zou er bv nooit een zender op bouwen, maar het is zo lekker makkelijk..
Ik ga wel proberen er een stuk ongebruikte printplaat onder liggen en aarden met de regeling, is iig iets.
De 680K is inmiddels terug gebracht tot 120K, zie vorige posts, en dat scheelt een hoop.
Hier nog wat scoop (5ms bij 20mV)en sfeer plaatjes, hoe het nu opgebouwd is en het scoop plaatje met die grote sinus is wel grappig, dat is als de voeding is uit gezet, dus spanningsloos..
Ook nieuw schema met de nieuwe referentie, ik heb wat Ctjes toegevoegd in de ref, op de loper als anti dender maar ook om de regelruis uit de TL431 te filteren, ook bij de meting van de 1e opamp heb ik daarvoor een Ctje toegevoegd voor de 2,5v, na de potmeter omdat ik meen begrepen te hebben dat het niet goed is een C parr. aan een TL431 te hangen.., maar is dat zo en is het noodzakelijk een TL431 nog extra uit te filteren?
Richard2000
Hi Joopv,
Op vrijdag 17 oktober 2025 23:57:04 schreef joopv:
Zo'n circuit letterlijk van het principeschema op papier nabouwen is toch vragen om problemen? Waar is je steraarde? Lopen er belastingsstromen door massacircuits die signaalstromen vervoeren?Dit vraagt om oscillatie.. Een principeschema is precies dat: zodat je de werking kunt zien. NIET zoals je het in de praktijk moet opbouwen...
Ik weet wat dat betreft wel ongeveer wat wel en niet kan, en oscillatie heb ik niet, zie bovenste 1e scoop plaatje.
En bij mij werkt het vaak juist andersom, ik maak iets en daarna komt pas het schema, zo ook hier..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
noodzakelijk een TL431 nog extra uit te filteren?
Ik kreeg de beste resultaten door de TL431 te voeden uit stroombronnen.
Richard2000
Weer iets verder, ik heb de 47Ω serieweerstand verplaats naar de drain zodat ook de eerste spanningsmeet opamp eruit kon, zie schema.
Uitgang is er helaas niet veel schoner van geworden, heb toch nog wel een hoop rotzooi, zie scoop plaatje, en die is bij 300v 100mA load, bij 5mS en 20mV, maar het maakt weinig uit hoe hoog de uitgangspanning of stroom is, het ziet er altijd zo uit.
Ik heb de uitgang elco's naar 2x 10u verhoogt dat hielp iets, groter maken dan 10u maakt weinig uit, C29 over de opamp naar 22p, groter maakt ook weinig uit en heb een C over de 120K R47 geprobeerd, 500p doet wel wat, hoger gaat de regeling oscilleren maar deze C maakt de regeling te traag, vooral bij afschakelen belasting geeft het een overshoot, bij bij schakelen gek genoeg een heel stuk minder, dus ik heb hier geen C geplaatst.
Voor de rest is de spanningsregeling best ok, zonder belasting(enkel dan wat de regeling trekt) naar 100mA zakt de spanning onder de 10mV in, van 100mA naar net onder overbelast zakt de spanning, voor zover ik het kan meten, niets in, er zijn ook geen dips of overshoots, duidelijk te zien op de scoop, de lijn blijft keurig op zijn plek.
Alleen dan nog die rommel op de uitgang, zou dit puur komen door instraling of is er toch nog iets wat ik zou kunnen proberen?
RAAF12
Silver Raven by Gene Clark https://www.youtube.com/watch?v=IydKgkrGc6Q
Alleen dan nog die rommel op de uitgang, zou dit puur komen door instraling of is er toch nog iets wat ik zou kunnen proberen?
Een spoel opnemen in de + leiding? Veel zendamateurs deden dat. Ik kan me vaag herinneren een schema van J.Bron in een boek dat was een Muiderkring uitgave, hij bouwde een regelbare, experimenteer voeding met een uA723. Zal rond 1970 geweest zijn toen het IC populair werd bij de goegemeente.
En als alles in een geaarde metalen kast zit zal dat ook wat schelen in man made noise onderdrukking. Ik zeg niet dat je daarmee de prutsels wegkrijgt op de scope beelden. Wellicht heb je nog iets liggen aan kernmateriaal en wat koper er omheen.
Richard2000
Ja dat kan ik idd proberen, heb spoelen zat, misschien kan het ampère metertje wel als spoel dienen, die zit er toch al in..
Ja dat hoop ik inderdaad maar heel erg op, dat een goede behuizing, en alles compact op de print wat zal helpen, alhoewel ik wel weer bang ben voor het strooiveld van die enorme trafo..
[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (43%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Common mode spoel uit een oude PC voeding gebruiken. Heb ik destijds bij mijn voeding ook gedaan + ratel condensatoren over de diodes.
RAAF12
Silver Raven by Gene Clark https://www.youtube.com/watch?v=IydKgkrGc6Q
Op zondag 19 oktober 2025 14:14:43 schreef Richard2000:
ik wel weer bang ben voor het strooiveld van die enorme trafo..
Heb je mu metaal of dik ijzer bouw dan een kastje om de trafo heen, ventilatie gaatjes erin boren en het strooiveld wordt flink minder of zelfs nul. Bij dik (week)ijzer ga je het wel voelen, dat is zwaar.
Evt. doe je een oppikspoeltje aan de scope probe en snif je het 50Hz veld van de trafo. Maakt ook nog uit of de trafo liggend of staand gemonteerd. In de buizentijd zetten we de UGT en de voedingstrafo ook haaks t.o.v. elkaar. (opa vertelt)
Richard2000
Bedankt weer voor de input!
@ Roland van Leusden, De spoelen zijn geprobeerd, ik heb hier geen C van boven de 500v liggen dus die ratelcaps staan idd al op de bestellijst,
zie beneden.
@ Sine, nee dat is idd ook wel zo, dus ik maak me er ook niet zo heel druk meer om, ik denk dat een redelijke behuizing ook wel wat oplost.
@ RAAF12, nee ik heb helemaal niets van dat spul, wat blik, alu en wat print..
En die truuk met dat sniffertje ken ik maar vrees dat ik daar ook niet echt onderuit kom, ik heb al een kast, waar die trafo zijn hele leven al in woont en heb hem al wat naar achter verplaatst maar kwart slag draaien of iets dergelijks gaat eigenlijk niet, trafo is daar te lomp voor..
Dus ben ff door de rommelbak heen gegaan en kwam een oude voedingsprint van een LCD tegen en daar zaten 3 common mode spoelen in serie, of die TV kon niet tegen de net rommel of dat ding maakte er zelf een zooitje van ,een print met 4 dezelfde MKT 100n 1000v, dus heb de ratel en de common mode na de gelijkrichters geprobeerd en een stuk print, geaard aan de hulpvoeding, onder het kartonprutsel gelegd en dat scheelde wel iets, zie scoop.
Ik vind het wel aardig zo, dus ga verder met de stroom regeling.
Wordt vervolgt..
Richard2000
Stroomregeling werkt ook weer, met dezelfde instraling oid als de spanningsregeling, alleen hier is de rimpel een sinus gemoduleerd met ruis, als ik dan de 230v van de HS trafo eraf haal, de regeling zelf wordt gevoed uit een labvoeding en laat ik aan, dan verdwijnt de sinus en hou ik een beetje gras over..
Ik zal vanavond een scoopplaatje posten.
Ik zit er aan te denken om alles op een stukje gaatjes te print te zetten om te zien of de instraling door de kortere verbindingen wat beter wordt maar dan heb Ik nog een vraagje of jullie kunnen meekijken naar het bedradingsschema, en dan hoe je de onderlinge verbindingen tussen de gelijkrichter, regeling en uitgang legt, ik heb een schema toegevoegd met hoe het naar mijn idee zou moeten, dus klopt dit een beetje?
benleentje
Golden Member
Richard2000
Printplaatje is klaar en heb het in de kast gezet en ik ben aardig tevreden met hoe het nu werkt, instraling/rimpel/ruis vanuit de spanningsregeling zit nou rond de 10mV en de stroomregeling laat een met rommel gemoduleerde sinus achtige vorm zien die iets groter is, ca 15mV, zie de scoopplaatjes.
Ik heb de uitgang met twee 2 Ctjes aan de kast, aardscherm trafo en aarde gehangen, zie schema, en vooral het aardscherm van de trafo heeft enorm geholpen om de sinus achtige rimpel in de stroomregeling omlaag te brengen.
Misschien dat een common mode spoel die nu in het schema voor de HS staat nog wat gaat helpen, die zit er nu nog niet in, enkel bij de hulpvoeding.
Ik moet ook nog naar C29, de C over de spanning opamp kijken, die heb ik verkleint naar 4p7, bij 22p gaat de regeling oscilleren, maar zonder gaat de regeling zonder belasting ook weer oscilleren en zag net dat met 4p7 de regeling bij kleine belastingen toch weer oscilleert, dat kan ook aan de kleine uitgangscapaciteit liggen, die is maar 5uf, dus dat ga ik nog uitzoeken.
Mocht er iemand nog tips hebben om het beter te krijgen dan hoor ik die graag..
Volgende stap is het in elkaar knutselen van de tap schakeling, en daarvoor ga ik de display driver 40110 misbruiken, want dat schijnt de enigste Johnson counter te zijn die kan terug tellen..
Dus wordt weer vervolgt..
Hi Richard, 
Nog wat opmenkingen van mij over je opbouw van deze voeding volgens je laatste foto's.
Daar is zichtbaar dat je nog nooit metingen hebt gedaan aan het magneetveld van b.v. een EI kern transformator.
Maak je niet druk, vele hebben dat nog nooit gedaan. 
Je electronica printje is voor een lager stoorniveau beter gemonteerd aan de rechte zijde, hij is nu gemonteerd aan de linker zijde tegen de trafo aan.
Dat is meestal een van de slechtste montage punten...
Maak een BNC kabeltje van zeg 1Meter, de BNC komt aan je scoop ingang en aan de andere zijde monteer je een oppikspoeltje,
In de foto hieronder laat ik je even een andere kabel zien, mijn meetkabeltje met spoeltjeer aan, kan ik even niet vinden namelijk.
Het voordeel van deze foto is, dat omdat er geen statische afscherming hier aanwezig is, je goed kan zien wat voor spoeltjes soort ik gebruikt heb.
Hoe hoger de inductie van de spoel, hoe meer signaal je naar de scoop krijgt.
De spoel bestaat uit een ferriet klosje met een paar lagen windingen en mijn spoeltje wat ik als eerste nu vond is 3,9mH.
Meestal neem ik een spoel met een hogere inductie.
Meer mogelijkheden voor oppikspoeltjes? dat kan, een opname en/of weergave kopje uit band apparatuur of een ouderwets oppikspoeltje voor aan de T65 telefoon. 
En als laatste een kleine trafo zoals in transistor radio's zat waar je het "i" deel van de kern verwijderd.
Voor vlakbij de trafo werkt bijna alles wel, je krijgt daarmee een aardig beeld als je het spoeltje rond de trafo beweegt waar de pieken en dalen rondom de trafo zich bevinden van het magnetische veld.
Omdat het signaal niveau op een wat grotere afstand van de stoorbron snel kleiner wordt(kwadratisch met de afstand),
maar omdat ik af en toe zeer gevoelige metingen doe, had ik wat afscherming toegepast, maar voor jou wat deze voeding betreft nu niet zo van belang.
Het zelfde kabeltje kan je gebruiken voor de bedrading waar relatief grote stromen lopen, dus vanaf de trafo naar de brugcel en vanaf de brugcel naar de buffer elco.
Dat veld van die bedrading is vrij simpel te minimaliseren door ze voldoende te twisten.

.
Zou je toch te veel last hebben van stoorsignalen, maak dan zoiets als dit hieronder.
Ik heb een paar van dit soort filters in kleine kastjes gebouwd.
Het is bedoeld om aangestuurd te worden door een relatieve lage impedantie en dan afgesloten te worden door de 1M scoop ingang.
Twee weerstanden en twee condensatoren en je hebt een 12dB/Oct filter dat goed is voor dit soort metingen,
deze kan je ook kort achter op het spoeltje monteren als je wilt.(korte bedrading!)

.
Wil meer over deze passieve filtertjes weten, kijk dan in het onderstaande topic van mij.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134554#highlight=lowpass+pas…
Groet,
Bram
Richard2000
Hi Bram, bedankt voor je waardevolle input,
Inderdaad, ik heb nog nooit metingen aan het veld van een trafo gedaan maar weet wel ongeveer hoe het zit en ik zou bv nooit een MD preamp direct naast de trafo zetten.
Wat je opmerkt over de indeling van de print had ik pas in de gaten toen ik het in de kast naast de trafo had, van f*, ik had het andersom moeten maken, dus inderdaad de sturing niet direct naast de trafo..
Ik ga hiervoor toch een printje laten maken dus dat ga ik wel verbeteren maar ondanks dat valt het mij behoorlijk mee met instraling, het is iig een heeel stuk beter dan wat het was.
Ik wil nog een test gaan doen met een fet op blokgolf die een belasting in en uit schakelt om de respons te zien en daaruit zou je ook de phase margin kunnen afleiden, dus daar ga ik me nog in verdiepen.
En wat zou volgens jou een aanvaardbare capaciteit aan de uitgang mogen zijn, deze is nou 5uf maar ik denk dat de PARD wel beter wordt met een wat grotere..
Dat oppikspoeltje heb ik inderdaad al eens eerder gezien, ik moet er toch maar eens 1 gaan maken, dus ik ga er mee aan de slag!
Edit;
Nou ff snel een kabeltje gemaakt van een scheidingsfilter spoel en standaard kabeltje en als een print dan toch naast de trafo zit heb ik, per toeval natuurlijk, toch de meest gunstigste plek schijnbaar want voor de spoel en de zijkant, dus tegen de E lamellen is het veld het laagst maar boven en onder, dus tegen de I lamellen is het hoogst, maar wel leuk om te zien en ga er zeker rekening mee houden.
[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had 7segmenten displays waar vroeger de segementen op "max 12V bij 20mA" gespecificeerd waren. Dus labvoeding op 10mA en kijken of de segmenten het deden... Allemaal goed, behalve de punt. Nieuwe gepakt. Zelfde!
Tja, de Vf van de punt was veel lager dan die van de normale segmenten en uitgangscondensator van de labvoeding kreeg dat ledje dus met ontladen tussen 12V en de doorlaat spanning (3V?) stuk.
(De iets nieuwere variant heeft niet 4 maar 3 leds in serie voor de normale segmenten en dus ook een lagere Vf in de specs staan).
De les moet zijn: Hoe kleiner hoe beter.
Richard2000
Daarom heb ik de cap. aan de uitgang zo laag mogelijk gehouden, ik weet waarom dat moet, maarja dit is nou niet echt een voeding om ledjes op te testen, gaat sowieso niet want het bereik wil ik op ca 150 tot 600V houden.
Ik doe die led test ook met de stroomregeling, maar zet de spanning wel eerst op nul en draai deze pas omhoog als de led aangesloten is, want naar mijn idee hebben de meeste labvoedingen een uitgangs C die groot genoeg is om leds te slopen, iig de meeste van mij wel en dat zijn geen zelfbouwsels... 
Dus vandaar ook mijn vraag, wat is acceptabel?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 3 november 2025 19:02:56 schreef Richard2000:
Ik doe die led test ook met de stroomregeling, maar zet de spanning wel eerst op nul en draai deze pas omhoog als de led aangesloten is,
Ik nu ook. 
Richard2000
Op maandag 3 november 2025 19:43:47 schreef rew:
[...]Ik nu ook.
Scheelt een hoop ledjes, werkt ook goed met zenerdiodes.. 
Ik ben weer wat verder, de rimpel/PARD is nu best ok en ook onbelast, ik kreeg dat goed door de rust stroom te verhogen naar ca 7mA, ik heb het afgerond op 10mA, of eigenlijk 9 dmv een stroombron.
Ik had ook nog last van oscillatie bij een grote capaciteit aan de uitgang en dat kon ik oplossen met een 10n par. aan de 120K spanningsmeet R, R47, ik heb getest tot 680u aan de uitgang en dit geeft geen problemen.
Door die 10n moest ik wel C29, die C over de regel opamp aanpassen naar 22p en is R37 naar 6K8 gegaan, lagere imp. leek me hier wel gunstig.
De 10n had ook een gunstige invloed op het laatste beetje gras/ruis op de uitgang, die is nu vrijwel verdwenen, er is nog wel wat 50Hz rommel op de DC maar het gras is weg.
Ook kon de uitgangscapaciteit omlaag van 5u naar 1u, voor de spanningsregeling maakt het weinig uit, het heeft wel wat invloed op de stroomregeling, die wordt iets slechter maar ik vind dat geen probleem, de voeding werkt normaal gesproken toch niet in stroombegrenzing en vind een lage uitgangscap. wat veiliger gezien de hoge uitgangsspanning.
Ik ben er wel tevreden mee dus laat het zo, er is ook nog wat winst te halen met de print verder van de trafo te plaatsen maar ik vind (volgens mijn AC meter) de 3mV rimpel/PARD wel goed genoeg voor mijn projectjes..
Dus nu verder met een temperatuur regeling want die mag niet ontbreken natuurlijk, ik heb daar al een ideetje voor en als het werkt zien jullie het vanzelf
.
De plaatjes, belast of onbelast maakt weinig uit, dit is met 100mA belasting,
Aangepast schema,
Spanningsregeling met 1u op uitgang,
Stroomregeling met 1u,
Spanning met 10u
Stroom met 10u
Richard2000
Last van een hittegolf zal de voeding ook niet meer hebben want er is nu een temperatuur beveiliging die de stroom, niet de spanning naar beneden regelt, en het noodrem circuit heeft daarvoor plaats gemaakt..
Ik had het gevoel dat die grote source R's van Kruimel en de Q21 noodrem een beetje dubbelop waren, waarom niet de max. gatesturing begrenzen zodat de fets nooit verder kunnen worden uitgestuurd en ze zelf als stroombron werken?
Dus ik heb de spanning op de stuurtorren Q18 en 21 verlaagt naar 9,5V met een serietor, dan is de max stroom ca 225mA per fet en het voordeel van de serietor is dat ik dan een PTC in de spanningsdeler van de serietor kan zetten, die de temp. binnen de perken houd.
Ik kan niet precies meten wanneer het terug regelt, ik dacht een redelijke temp. meter te hebben maar die wijst elke keer wat anders aan maar zo ongeveer zal het tussen de 70 en 80gr ingrijpen en is de sturing helemaal nul tussen de 90 en 100 graden.
Schema toegevoegd en ben benieuwd naar jullie mening..