Op 2 april 2005 19:00:06 schreef Rd12tf:
[...]
Hallo Ace,
Beschadegingen aan een optisch instrument zijn natuurlijk nooit goed, zijn er nog wel restjes van die onderdelen aanwezig? Is de voorkant niet gewoon vuil?Ik woon zelf in 't Gooi maar misschien dat Electrogek of Technokiddy bij je in de buurt woont. Die hebben ook een werkende nachtkijker.
@H-V: Plakband! Bah!!
Cultuurbarbaar!
Ducttape Rules!!
Gaat prima die IR dioden hè!MvgEat
Het zijn echt beschadigingen ja. Het zijn kleine krasjes in dat glazen(??) laagje. Zouden deze er niet uit te polijsten zijn?
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
eruit polijsten denk ik niet want het glas heeft niet echt een grote dikte en volgens mij zit eronder al een optische laag dus dat zou ik niet proberen en ik woon denk ik ook niet bij je in de buurt ( ik woon omstreeks leiden ik zuid-holland)
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
op welke 'kleur' IRlicht werken ze het beste? als event. bijverlichting dus.. op IA loopt nu een actie voor leds(ook IR)
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 4 april 2005 09:18:58 schreef MAH:
op welke 'kleur' IRlicht werken ze het beste? als event. bijverlichting dus.. op IA loopt nu een actie voor leds(ook IR)
* High-Voltage vraagt zich af sinds wnr IR licht kleuren heeft ....
Op 2 april 2005 15:13:29 schreef ace:
Ok bij mij zin ze net binnen gekomen, alleen zijn het niet 2 dezelfde.
Bij 1 loopt er een draad (met een rood rechthoekig plaatje eraan) van de zijkant aan de voorkant de buis in, en de andere zit helemaal niks van draden aan.
Bij deze is de voorkant ook heel erg beschadigd, maakt dat iets uit? Hier staat niks op van type nummer.De andere staat xx1228 op. Deze zit dat zwarte spul heel slordig op. Maar de rest ziet er wel netjes uit.
Van de week anders effe kijken of ik ze kan testen. Heb namelijk nog geen spullen om een cascade mee te maken. De rest heb ik wel al...
Zeker niemand in de buurt van Berkel en Rodenrijs die de zijne al wel werkend heeft?
mijnes hebben ook beschadigingen
de ene een witte rand (lucht oid) de andere krassen --> maar ze doen t allebij
MAH
Op 4 april 2005 09:20:36 schreef High-Voltage:
* High-Voltage vraagt zich af sinds wnr IR licht kleuren heeft ....
met 'kleur' word de lichtfrekwentie bedoeld......
beetje logisch, want als jij de kleur niet kan zien hoeft nog niet te zeggen dat het geen kleur heeft.....
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 4 april 2005 14:35:04 schreef MAH:
[...]
met 'kleur' word de lichtfrekwentie bedoeld......
beetje logisch, want als jij de kleur niet kan zien hoeft nog niet te zeggen dat het geen kleur heeft.....
Door mn nachtkijker zie ik alles groen 
Daarvoor zou je een echte datasheet moeten zoeken waarin een 'kleur'curve ofzoiets staat, waar je af kan lezen welke golflengte de hoogste waarde heeft.
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
waar kun je die restlicht versterkerbuizen en de lezen zoal kopen? ja bij baco maar waar nog meer?
en bij wie hebben jullie de buis gekocht en wat raad je aan?
Arnold
[Bericht gewijzigd door arno op ]
MAH
Op 4 april 2005 14:48:43 schreef High-Voltage:
Door mn nachtkijker zie ik alles groen
dat komt doordat het op een fosforschermpje geprojecteerd word.
@ Mr Gamba: ik heb nog nooit zoiets gezien over de xx1227. jij of iemand anders wel misschien?
@arno : www.vandijkenelektronica.nl (E10 voor xx1080) bij toch even kijken.... pagina 5
maar als je even gebladerd had was je dat ook wel tegen gekomen.
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
High-Voltage
Op 4 april 2005 19:27:52 schreef MAH:
[...]
dat komt doordat het op een fosforschermpje geprojecteerd word.
Goh, dat wist ik nog niet 
Wel dus
MAH
@ H-V: hou dan die "slimme"opmerkingen even bij je....
maar er is dus nog niemand die een gevoeligheidscurve heeft gevonden van de xx1227?
Op 5 april 2005 16:09:56 schreef MAH:
@ H-V: hou dan die "slimme"opmerkingen even bij je....
maar er is dus nog niemand die een gevoeligheidscurve heeft gevonden van de xx1227?
Ik heb het idee dat het kathode materiaal het zelfde is als van de XX1080 dus S25.
De gevoeligheid is bij 850nm nog 2/3 van de gevoeligheid bij 800nm (net zichtbaar).
Zie hier: http://www.tubecollector.org/xx1080.htm
Of hier: http://www.abex.co.uk/sales/optical/night_vision/intensifiers/xx1080/i…
MvgEat
arno
hallo ik zou ook graag een restlichtversterker willen bouwen en dat met deze buis: http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php4 de xx1080
ik heb dit hele topic al doorgelezen maar ik had toch nog wat vragen over de voeding van de buis.
1. een ccfl inverter en een cascade, je stop een gelijkspanning in de ccfl inverter en er komt wissel uit bij een 1.5kv die gaat in de cascade,komt er nouw wissel of gelijkspanning uit de cascade?
2. hoe kan ik uitrekenen hoeveel trapjes ik nodig heb voor de cascade, en hoe meet ik of ik ook de juiste spanning heb?
3. ik heb hier ook ergens gelezen dat je buis het beste doet op een bepaalde frequentie, welke en hoe doe je dat? (als het echt nodig is)
4. de focus spanning van de buis wat houdt dat presies in? en met wat voor spanningsdeler kun je die spanning uit de 14kv krijgen?
ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden alvast bedankt
Arnold
Hallo Arno,
Lees eerst dit draadje eens:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/17892/1/
Daar staat een 14kV cascade + spanningsdeler.
Op dit moment heb ik niet veel tijd voor een uitgebreid antwoord maar dat komt wel weer.
MvgEat
arno
bedankt Rd12tf ik zal het doorlezen, ik wouw bij de bieb boek lenen waar duidelijk wat instond over een cascade maar is uit geleend tot 25 april 
Arnold
Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
Sorry dat ik jullie stoor.
Ik lees dit en het bevalt me heeeeeeel erg.
ik heb tuis een webcam en als het donker wordt dan doet hij het al gouw niet meer.
hoe kan ik er een nacht kijker van maken?
Die kan ik dus niet meenemen naar buiten als ik een lens heb kan ik daar dan ook een nacht kijker van maken?
Zoja hoe?
Alvast bedankt.
Captnoord
mov eax, 0x666
Op 6 april 2005 16:29:58 schreef ejpi15:
Sorry dat ik jullie stoor.Ik lees dit en het bevalt me heeeeeeel erg.
ik heb tuis een webcam en als het donker wordt dan doet hij het al gouw niet meer.hoe kan ik er een nacht kijker van maken?
Die kan ik dus niet meenemen naar buiten als ik een lens heb kan ik daar dan ook een nacht kijker van maken?
Zoja hoe?Alvast bedankt.
[bijdehand mode]
als het donker word richt je een lamp op je, deze zorgt voor genoeg reflexie licht om je webcam te laten werken.
ff leuk idee de 5V van je USB naar cascade 5KV van maken, zorgen voor een buisje een hoop tape en je bent er.
[/bijdehand mode]
ff serieus deze hoge voltages zijn leuk maar als je wilt beginnen met elelctronika is het denk ik niet de richting waarop je moet experimenteren(met alle respect natuurlijk).
Groeten Captnoord
Lithium
Ja oke is snap het dat ik niet zo hoog moet beginnen.
Maar over die tape enz. snap ik niet dat zijn nog woorden zoals cascade 5KV??
ik snap deze zin nog niet hellemaa.
orgen voor een buisje een hoop tape en je bent er?
Ik ben al een paar jaar bezig met elektronica en ik wil wel eens weer een stapje verder.
kan ik er infrarood ledjes bij maken doet ie het dan wel in het donker?
met een kapote camera waar een rolletje in moet kan ik daar ook een nacht kijker van maken?
[Bericht gewijzigd door Lithium op ]
Captnoord
mov eax, 0x666
Heb je de gehele post gelezen daar wordt besproken waar je een restlicht versterker kan kopen, hoe je die moet aansturen. Een cascade is een spannings verdubbelaar, als je meerdere cascades achterelkaar zet kan je spanningen halen van 5KV en nog wel meer als je dat wilt. Met het buisje bedoelde ik de restlicht versterker dat is een buis de uitleg van die buis staat ook in deze post. Als je al een paar jaar met elektronica bezig bent en je wilt een stap verder zou ik graag willen weten wat je allemaal al gemaakt heb (niet lullig bedoeld). Heb je al eens aan een FM Bug gedacht en of AM verzie en of een versterkertje. Als het goed is kan je webcam ook infra rood zien maar dat maakt hem nog geen nahtkijker.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 6 april 2005 16:48:35 schreef ejpi15:
Ja oke is snap het dat ik niet zo hoog moet beginnen.
Maar over die tape enz. snap ik niet dat zijn nog woorden zoals cascade 5KV??ik snap deze zin nog niet hellemaa.
orgen voor een buisje een hoop tape en je bent er?
Ik ben al een paar jaar bezig met elektronica en ik wil wel eens weer een stapje verder.
kan ik er infrarood ledjes bij maken doet ie het dan wel in het donker?
met een kapote camera waar een rolletje in moet kan ik daar ook een nacht kijker van maken?
die webcam moet t wel doen met veeeeel ir led's ernaast.
in dat ding zit wel een filter dat ir tegenhoud, als je dat eens weghaalde werkt t beter, alleen word een hete radiator (van de cv) dan wel wit... de kleuren worden dus heel anders.
High-Voltage
[snif snif]"De Buis" heeft vandaag een slechte dag gehad.
Hij is een beetje aan het uiteen vallen... Ik denk best dat ik hem terug aan elkaar ga lijmen. Hij werkt toch nog. De behuizing is los van weet ik veel wat. Dat zit nu maar losjes in elkaar...[/snif snif]
Dat van die webcam is niet zo een pracht id. De kleuren veranderen serieus, ook als je de IR filter laat zitten...
En jezelf verlichten met IR licht is ook niet echt gezond. Ik krijg van 9ledjes koppijn. Mn ogen "zien" dat licht niet, dus de pupilen blijven open. Maar er komt toch enorm veel licht binnen... Afrader dus 
[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]
Lithium
Oke nu weet ik dat dat ook niet oged voor je is.
iemand wou weten wat ik allemaal al gedaan heb.
Nou eigenlijk nieyt echt wat jullie doen dus solderen dat doe ik wel maar niet zo veel met de componenten.
Ik haal ze wel eens als ik iets wil maken.
Wat ik bijv. wel gemaakt heb is een mac.
Dta is een lamp die je in alle richtingen kan bewegen.
die hangt aan mijn plafond.
die wordt met 2 pot mertertjes bestuurd.
Ik sloop best wel veel.
Wat iik ook gedaan heb is een kastje daar heb ik dan 2 zware relais ingezet en er een slueten schakelaar opgezet zodat ik de ensigste ben die stroom heeft op mijn kamer.
Ik doe in mijn vrije tijd elekrtonica bij de boeren aaleggen zoals camera's lampen waterkleppen, tl's, lichtslang, schakelingen.
ik heb laats nog een schoop gekregen waar in de handleiding naar zocht op deze site en iemand heeft er een site neergezet waar ik die kan downloaden.
ik heb ook wel eens iets geprobeerd te maken dat net een voiltmeter is alleen dan in aanduideling van lampjes.
Kan ik niet iets met een camera maken zodat ik makelijker in het donker kan kijken dat in met die camera meer zie dan met het bloke oog?
hoe kan ik dat doen?
als er een schema van is vind ik het wel handig om die dan te zien.
[Bericht gewijzigd door Lithium op ]
High-Voltage
Je kan een video-camera nemen. 50 afstandsbedieningen slopen en al die ledjes rond die camera plaatsen dat zo VOORUIT schijnen. Daar zie je wel wat mee 
Maar ik zou er neit jezelf mee belichten...