hallo

even een vraagje over diodes of je die in een lijnsignaal er tussen kan stoppen of niet??

stephan

lijnsignaal=wisselspanning; als je er een diode instopt heb je enkelzijdige gelijkrichting. Kan mij niet inbeelden wat het nut is om een audio-signaal gelijk te richten, maar het kan best zijn dat dit de bedoeling is om er een schakeling mee te besturen ofzo. WTF wil je eigenlijk proberen? Als je ff vermeldt wat de bedoeling is, of hoe en waarom die diode er tussen zou moeten, dat zou interessant wezen.

lijnsignaal is volgens mij tot 1V dacht ik.
en over een diode heb je dan ook al 0,6V spanningsval. dus er zou niet veel meer overschieten dan van je lijnsignaal..

Hmm ik denk dat ik het weet, heb me ook een keer in die theorie vergist als little boy. Resulteerde ook in een kraakpartij op de speakers

Hij wil 2 lijnsignalen samenvoegen en zorgen dat de signalen niet naar de bronnen kunnen GOK IK

Enige remedie is een (inverterende) somversterker + een inverterende (gewone) versterker. Die somversterkers inverteren volgens mij nl. altijd. Maar zijn 2 op amps voor nodig en een paar weerstandjes, voor de kwaliteitsverbetering maybe nog een paar C's

Groetjes

Sven

ik wil een schakeling maken dat je 2 lijnin het en een uit dus een soort mengpaneel alleen met 2 ingangen en een uit

Dan zou ik zeggen.

In - weerstandje - op-ampje inv. - weerstandeje - uit
Dat 2 keer bouwen en de uit op elkaar.
Zo zullen ze elkaar niet storen en je kan de uit weerstand ook een potmeter maken zodat je kan Pannen.(balans)

Hmm das dus idd wat ik al dacht, dat probeerde ik dus toen ook. Ach ja, je moet ergens beginnen :P

Maar afijn, wat maddie beschrijft KAN wel, maar is niet zo'n mooie oplossing. een somversterker is een hoogwaardigere oplossing dan 2 buffers en daarvan de outputs aan elkaar knopen. Kan nog steeds fout gaan en zeker bij een open klem (lees dus geen load).
Nadeel van die somversterker is zoals ook al boven genoemd. Hij inverteerd zodat de sinus precies horizontaal gespiegeld wordt. nog een inverterende versterker doet dan wonderen. Houd trouwens wel rekening met een bandbreedte die groot genoeg is voor je op amp. neem een 741 ofzow, erg simpel en toch doeltreffend.

Groetjes

Sven