asymmetrische voeding

Wat voor voeding ben je nodig voor ic tda7294?

gewoon 1 met + en - (asymmetrisch)? of +, 0 en -(symmetrisch). moet ik dan een 2x30v adapter nemen (voor 4 ohm) en hoeveel stroom gebruikt deze schakeling dan?

Als de gnd niet als 0 is bedoelt moet je deze dan aarden?
wouter

[Bericht gewijzigd door wouter van der vinne op zondag 8 september 2002 14:08:06

Hangt ervan af wat er wordt opgegeven in de datasheet, als je ff naar de pi-outs kijkt dan moet kunnen zien of pinnentjes zijn voor V+ en V- dan gaat het om een dubbele voeding (+ en - spanning) en als er aan een pin Vcc en een andere Gnd ofiets dergelijk wordt toegekent dan heb je te maken met een enkele voeding.
Je hebt het over een schakeling maar dit ik kan uit jou verhaal geen schakeling opmaken, hoeveel stroom de ic gebruikt staat wederom in de datasheet.

Je hebt het ook nog over gnd als 0 of je die moet aarde???
Gnd staat voor ground wat engels is voor aarde dus wat denk je zelf.

Hugo Welther

Moderator

Volgens de datasheet een + en - voeding van max 40V bij 10A. Dus symmetrisch + 0 -

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op dinsdag 10 september 2002 19:56:44

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je hebt inderdaad een symmetrische voedingsspanning + 0 - nodig. Wanneer de versterker 4 Ohm luidsprekers aan moet kunnen, dan mag de voedingsspanning maximaal +/-30V zijn, maar voor de veiligheid kun je daar beter wat onder blijven. Bij + en - 28V voeding is het maximale uitgangsvermogen ca 46 Watt in 8 Ohm en ca. 74W in 4 Ohm.

Als vermogen van de voedingstrafo zou ik minimaal 1.5x het uitgangsvermogen in 4 Ohm aanhouden, beter is 2x. Voor + en - 28V DC voeding heb je een trafo nodig van ca 2x20V AC.
Voor een mono versie zou dan een trafo van 2x20V/120VA ideaal zijn, voor stereo 2x20V/225VA.

Kies je voor een Amplimo ringkerntrafo, dan zul je zien dat deze alleen in 2x18V of 2x22V verkrijgbaar zijn. Persoonlijk zou ik dan 2x18V/120VA kiezen voor mono, en 2x18V/225VA voor stereo. De voedingsspanning onder belasting wordt bij een 2x18V trafo circa + en - 25V. Het uitgangsvermogen wordt dan ca 36W in 8 Ohm en ruim 60W in 4 Ohm.

Naast de trafo heb je nog een robuuste gelijkrichter en bufferelco's nodig. Voor een mono versie zou ik kiezen voor 2 elco's van minimaal 4700uF, voor stereo 4 elco's.

Nog even een aanvulling. Een voeding voor een audio eindversterker staat beschreven in dit artikel op de door mij zeer gewaardeerde website Elliott Sound Products. Een voorbeeld schema vind je hieronder. Dit is een voeding voor een stereo versterker. Voor een mono versterker kun je bruggelijkrichter BR2 en de elco's C3 en C4 weglaten.

http://sound.westhost.com/p04_fig1.gif