mister autopilot
beginner in opleiding
ik zoek een schema en software voor een tijd schakeling om een kap voledig automatiche(of hoe je het ook schrijft:p) te laaten zakken.
ik kan (nog) geen software schrijfen(dat wil zeggen ik heb het nog nooit gedaan).
kan iemand mij helpen of ben ik een onmogelijke vraag aan het stellen.
alvast bedankt
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Eigenlijk vrij simpel....
Een schakelingetje dat je motor aanstuurd van je systeem van zakken dat stuur je aan met een poort. Dan een eindekoersschakelaar en vanaf dat deze contact maakt moet de de motor uitvallen. Dit doe je ook softwarematig. Maar veilliger is dan om je eindekoers je stroom te laten onderbreken + signaal te geven naar je computer. Alleen zit je dan weer met het probleem dat je hem niet omhoog kan laten gaan... Dus moet je het toch softwarematig doen.
Ben je daar iets mee?
mister autopilot
beginner in opleiding
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Dat is heel hoe je het zelf progt...
Als je een schakelingetje maakt waar een schakelaar (eindekoers) en een motor in worden opgenomen kan je softwarematig de rest bijwerken. Dus als je schakelaar sluit moet hij stoppen... Op dat uur moet hij omlaag enz....
Wat je ook kan is gewoon timen hoelang het duurd eer hij onder is en dan laat je hem zolang draaien. En bij omhoog hetzelfde...
Hoe wordt de kap eigenlijk aangestuurd? En wat voor een kap is het?
Ik denk dat het makkelijker is om de parallelle poort te gebruiken
klik hier voor uitleg
High-Voltage
Op 19 februari 2005 22:13:51 schreef help:
Ik denk dat het makkelijker is om de parallelle poort te gebruiken
klik hier voor uitleg
Daar zit wat in jah... Je COM geeft nl -12V bij een logische 0. En +12V bij een logiche 1... Dat is dus iets moeilijker.
Maar als het echt moet met de COM dan gaat het ook hoor...
mister autopilot
beginner in opleiding
Het is een kap boven mijn ,"andere hobby", koikarpers. Nu heb ik vakantie maar maandag niet meer. En dan moet s`ochtens de kap open en s`avonds dicht. Deze kap is geisoleerd met nopenvolie zodat s`nachts de tempratuur van het water zo min mogelijk zakt. Het mooiste was als ik er ook nog een tepratuur sensor op kon aansluiten(bij 15 graden omhoog en bij minder als 15 graden dicht). Ik heb ook wel gedacht aan een systeem wat op zoneschermen zit alleen is dat vrij duur tenopzichte van mijn budet en ik heb nog pc`s genoeg om wat op te bouwen. Mijn voorkeur gaat naar de seriele poort omdat ik er ook een printer op wou. Maar anders stuur ik die via netwerk:p.
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 19 februari 2005 22:21:27 schreef High-Voltage:
[...]Daar zit wat in jah... Je COM geeft nl -12V bij een logische 0. En +12V bij een logiche 1... Dat is dus iets moeilijker.
Maar als het echt moet met de COM dan gaat het ook hoor...
Kan ik een diode tussen plaatsen.
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 19 februari 2005 23:18:13 schreef Berend:
of een 4v7 zener... heb je gelijk een logisch signaal:)
Maar hij moet toch een relais schakele(of mis iknu iets in mijn eigen schakeling):+.
mister autopilot
beginner in opleiding
High-Voltage
Op 19 februari 2005 23:18:13 schreef Berend:
of een 4v7 zener... heb je gelijk een logisch signaal:)
En daarmee een transistor sturen en stuurt dan een triac aan??
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 19 februari 2005 23:28:42 schreef High-Voltage:
[...]En daarmee een transistor sturen en stuurt dan een triac aan??
sorry, ik ben een beginner:). Wat is een trac?(of stel ik nu een foute vraag. Ik wil niet net zo als gerhard eindigen)
High-Voltage
Op 19 februari 2005 23:32:01 schreef mister autopilot:
[...]sorry, ik ben een beginner:). Wat is een trac?(of stel ik nu een foute vraag. Ik wil niet net zo als gerhard eindigen)
Triac... Een soort transistor. Maar als hij een keer getrokken is blijft hij en heeft de gate geen controle meer over de toestand. Hij laat weer los bij een nuldoorgang...
Weet je wat een transistor is?
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 19 februari 2005 23:33:10 schreef High-Voltage:
[...]Triac... Een soort transistor. Maar als hij een keer getrokken is blijft hij en heeft de gate geen controle meer over de toestand. Hij laat weer los bij een nuldoorgang...
Weet je wat een transistor is?
ckkr volgens mij hoort dat bij de basis kennis(wil niemand nu kwetsen of zo (voor het geval iemand het niet weet))
Ik zou voor zo'n eenvoudige sturing geen beslag leggen op een powerslikkende PC. Zou je niets met een schakelklok en een 555 kunnen doen?
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 19 februari 2005 23:40:48 schreef evarist:
Ik zou voor zo'n eenvoudige sturing geen beslag leggen op een powerslikkende PC. Zou je niets met een schakelklok en een 555 kunnen doen?
Ik vind alles goed. maar heb je hievoor een schema of een link naar een(bijpassend) schema? ik ben, zo als ik al eerder in deze topic gemeld heb, een beginner. maar een printje maken is voor mij geen probleem (mijn buurjongen en ik hebben een, meest simpele, erts metode. gewoon een 100 watt uv lamp, met een E27 vitting, op een plankje aan een ,ex, krukje en al we belichten kijke we eff de andere kant op. En ontwikkelaar en ertsmiddel is voor hooguit 5 euro gekocht bij Baas, in assen(drenthe), klaar is kees).
PS. ertsen duurt nu wel langer als in een ertsmachine. maar in een afsluitbaar bakje(voor de veiligheid je wilt natuurlijk geen ertsmiddel in je ogen), vlakboven de kachel, schudden versneld al veel.
mister autopilot
beginner in opleiding
hopenlijk hoor..ehh lees ik morgen..ehh vandag(krijg je midden in de nacht)nog van jullie(al is het maar een iemand) ben morg..ehh vandaag wel weer eens online
High-Voltage
Op 19 februari 2005 23:51:15 schreef mister autopilot:
[...]Ik vind alles goed. maar heb je hievoor een schema of een link naar een(bijpassend) schema? ik ben, zo als ik al eerder in deze topic gemeld heb, een beginner. maar een printje maken is voor mij geen probleem (mijn buurjongen en ik hebben een, meest simpele, erts metode. gewoon een 100 watt uv lamp, met een E27 vitting, op een plankje aan een ,ex, krukje en al we belichten kijke we eff de andere kant op. En ontwikkelaar en ertsmiddel is voor hooguit 5 euro gekocht bij Baas, in assen(drenthe), klaar is kees).
PS. ertsen duurt nu wel langer als in een ertsmachine. maar in een afsluitbaar bakje(voor de veiligheid je wilt natuurlijk geen ertsmiddel in je ogen), vlakboven de kachel, schudden versneld al veel.
Het is etsen en niet ertsen 
Vitting --> Fitting
mister autopilot
beginner in opleiding
srry maar eff to the topic. Wat voor schema moet ik hiervoor gebruike? en voor mij veel belangrijker welke software of hoe maak ik die
High-Voltage
Software maak je zelf...
Dit kan je doen in veel verschillende progtalen. Gaande van Java tot C tot VB ....
Tis gewoon wat je zelf kan en je eigen smaak in het proggie...
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 20 februari 2005 12:18:44 schreef High-Voltage:
Software maak je zelf...
Dit kan je doen in veel verschillende progtalen. Gaande van Java tot C tot VB ....
Tis gewoon wat je zelf kan en je eigen smaak in het proggie...
Maar hoe kom ik aan die taal? En hoe weet ik wat wat is? En waar in moet ik dat doen, Dos?!
mister autopilot
beginner in opleiding
High-Voltage
Op 20 februari 2005 12:21:59 schreef mister autopilot:
[...]Maar hoe kom ik aan die taal? En hoe weet ik wat wat is? En waar in moet ik dat doen, Dos?!
Die taal moet je leren. En afhankelijk van de taal wordt je prog omgeving bepaald. Dit wil zeggen dat je voor C++ gewoon in kladblok progt en er een EXE van maakt met een compiler. In VB prog je in een codeomgeving met bijhorende compiler... En zo bepaald de taal dus je prog omgeving....
Als je een progtaaltje wil leren moet je maar eens een bezoekje aan de bib brengen, daar zijn vast en zeker boeken over te vinden... Zo heb ik het overigs ook geleerd.
Wil je in het vervolg de edit knop gebruiken ipv dubbel te posten?
Speedy
Zal ik het pakje hier maar laten staan zolang het tikt?
Waarom maak je niet gewoon een Schmitt-trigger schakelingetje die je op een temperatuur sensor aansluit? Eventueel kun je de thermostaatschakeling van CO een beetje aanpassen aan jouw wensen.