Ik zou dus via de parallelle poort interface (http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34) gloeilampen van 220v (en van 60 to 100 watt) willen aansturen. Het programmeerwerk is geen probleem, maar omdat het om hoogspanning gaat en ik de pc ook niet wens te beschadigen wil ik toch even bij de experts checken of ik het wel goed doe.
I.p.v. d1 en r2 een gloeilamp en bij de + en - steek ik 220v (wisselspanning) i.p.v. de 12v is het zo simpel? enzo ja, dan moet ik dus ook nog de massa van de printerpoort op die - pool van 220v steken (kan dat geen kwaad? en wisselspanning heeft toch geen - pool?)
Ik zou ook met relais kunnen werken (wat misschien veiliger is???) maar dan zou ik misschien niet zo vlug de lampen aan en uit kunnen laten gaan.
Reacties zijn zeker welkom, alvast bedankt.
Als je vlug een nieuwe PC wilt moet je het doen zoals je beschrijft.
Ipv de led neem je een solid-state relais, een solid-state relais is een electronische relais (triac schakeling gestuurd door een opto-coupler).
Je kan het solid-state relais ook parallel aan je led zetten, heb je ook nog een visuele indicatie op de interface.
Op deze manier heb je een galvanische scheiding tussen de PC met interface en je lampen en dus het lichtnet.