Schakelende vermogenversterker

Hellowkes
Ik was ff aan't denken en heb besloten om mij eens bezig te houden met de meest renderende versterker - de schakelende versterker. Het draait hierbij om PWM (pulsbreedte-modulatie), waardoor bijna geen vermogen verloren gaat aan vermogen-naar-warmte-omzetting e.d.m. Het enige "echte" vermogen dat door de voeding moet geleverd worden is de voeding voor de uiteindelijke eindtrap, en als men daarvoor een (of meerdere) koppel(s) lekker snelle FET's neemt i.p.v. trage eindtransistoren is dat ook al een interessante zet.
Nu weet ik wel zo min of meer hoe het theoretisch allemaal 'n beetje in zijn werk gaat (blokschematisch, zoals we zeggen), maar wil er meer over weten. Misschien weet één der CO-audiofielen waar ik wat degelijk materiaal daarover kan vinden...? Misschien eindwerken,...? Zou uiteindelijk zelf ééntje willen knutselen ook, kwestie van bezig te blijven.
Alvast merci
Koert

pff.....

Ik zou zeggen: hou de topic "220/50Hz->110/400Hz" in de gaten. Komt op hetzelfde neer. Voor een klasse-D versterker geldt dat f-schakel minimaal 10 maal de hoogst voorkomende frequentie moet zijn. Ik kan je wel vertellen dat je met zo'n versterker voor audio toepassingen flink druk wordt met de filters en stabiliteit.

High met Henk

Special Member

tja, ik weet niet precies hoe zo'n schakelende voeding werkt, met thyristoren en faseaansnijding ofzow d8 ik altijd,
maare in de praktijk storen die dingen als een idioot op audio apparatuur. Een PC is al in staat om voor wat extra ruis door je installatie te staan. Dan heb ik het dus nog niet over die leuke (halogeen) lichtdimmers.

Dus ik zou eerst eens kijken of dit op zich wel zo'n strk plan is. Maar ben benieuwd naar je resultaat. Want idd schakelende vodingen zijn een heel mooi alternatief voor die zware trafo's.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???