Beste mensen,
Als je de labvoeding van deze site bouwt, kun je een trafo van 2x15V of 2x12V gebruiken. Bij 2x15 is de maximale uitgangsspanning 30V en 1,5A. Bij 2x12 kun je door de LM317 te vervangen door de LM350 een stroom van 3A krijgen bij maximaal 25V. Nu is mijn vraag: is het niet mogelijk om een maximale uitgangsspanning van 30V te krijgen, met een stroom van 3A?
Ik kan aan de volgende trafo komen van BLOCK:
Prim: 2x115V.
Sec: 2x15V 1,73A.
Kan ik deze gebruiken voor de labvoeding voor deze site? In het schema staat er namelijk eentje van 2x12V met 2A. Graag een reactie.
Dat kan wel, je spanning na gelijkrichten wordt dan iets in de richting van 42 V bij een max stroom van 1.2 A.
Als je de dissipatie bij lage uitgangsspanningen en hoge stromen wilt beperken zou je kunnen kiezen voor twee of meer spanningsbereiken waarbij je de secundaire van de trafo omschakelt. Max dissipatie van zo een regelaar schat ik overigens op ongeveer 20 W als je goed koelt.
Ook kun je torren parralel aan je regelaar zetten (zie de 5 en 10 A voedingen) maar ik heb zo het idee dat het qua eigenschappen vs gedoe dan al snel aardiger wordt om een "discreet" opgebouwde labvoeding te zoeken.
CMIIW, dit is maar een mening.