Rik_J
Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!
Ik sluit me bij surge_me aan. Daarnaast wil ik nog toevoegen dat ik het had over 8051 CORE uP zoals bijv een atmel 89c2051. Deze heeft nou niet echt veel nodig om te laten werken of te proggen.
Verder is het zo'n beetje de standaard binnen de industrie en de kans is groot dat je er mee te maken gaat krijgen.
Gtz,
Rik
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Futurlec heeft een leuk bordje met de 8051:
US$ 34,90 http://www.futurlec.com/8051_Educational_Board.shtml
Learn 8051 Programming and Code Development the quick and easy way, with this easy to use Educational/Training Board. The 8051 Educational board incorporates an AT89S8252 Atmel Microcontroller with 8k of In-System Flash Memory, which can be programmed and re-programmed easily with our simple to use download software. Eight test LED's are prewired for indication together with a number of pushbuttons and dip switches, allowing code to be developed and tested immediately. A LCD port connection is also included together with an RS232 Communication port for connection to a computer or remote board.
All port I/O's are available at easy to connect male headers, standard IDCC plugs can be used. A large breadboard prototyping are is also included to allow the addition of a number of IC's and other devices. Program Run switch is also included together with LED indication. A reset pushbutton is pre-wired to the IC.
Op 7 april 2005 09:05:19 schreef Rik_J:
Ik sluit me bij surge_me aan. Daarnaast wil ik nog toevoegen dat ik het had over 8051 CORE uP zoals bijv een atmel 89c2051. Deze heeft nou niet echt veel nodig om te laten werken of te proggen.
Verder is het zo'n beetje de standaard binnen de industrie en de kans is groot dat je er mee te maken gaat krijgen.Gtz,
Rik
Haha dit was de standaard in de jaren 90 van de vorige eeuw en het wordt nu nog veel door hobbyisten gebruikt.
Bij de "serieuze" ontwerpen waar eerst een 8051 gebruikt werd wordt nu veelal een ARM processor gebruikt (zie mijn vorige posts)
Rik_J
Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!
De 8051 core wordt ook nu nog in 'serieuze' nieuwe chips gebruikt. Voor nieuwe designs wordt inderdaad naar nieuwere chips met andere structuren gegrepen, dat wil echter niet zeggen dat 30 jaar 8051 zomaar weggewist wordt en dat je er dus nooit meer mee te maken gaat krijgen!
De selectie van een processor hangt af van waar je hem voor wilt gebruiken. Ook professionele designers zullen een 8051 core uP overwegen als die voor hun applicatie geschikt is. Er wordt niet per defenitie een arm uP gepakt omdat dat moderner is.
Dat hobbyisten hem gebruiken ligt in het feit dat er veel tools voor beschikbaar zijn en dat er veel code voor te vinden is, en dat is ook waar het in het begin van de discussie om ging!
Gtz,
Rik
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Op 7 april 2005 09:34:42 schreef Roland van Leusden:
Futurlec
Heb je aandelen?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Heb je aandelen?
Nee, aangezien ze dit bordje nog maar net verkopen leek het me wel aardig om even een link te plaatsen. Uit eigen ervaring weet ik dat dit soort bordjes handig zijn voor beginners, je hoeft je niet druk te maken om de hardware en kunt gelijk beginnen. Met de gemiddelde prijzen voor losse electronica onderdelen in Nederland kun je dit soort bordjes ook niet zelf maken voor minder geld.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik wil het wel simpel houden, en jullie gaan eerst allerlij moeilijkere maar mooie alternatieven opsomen, en vervolgens weer over op beginnersspullen.
ik vind t leuk om te lezen, maar ben al enigzins begonnen met gewoon even die 35 instructies te proberen te vatten, datasheets te leen ed. ik wil nu eigenlijk niet dat ik dat voor niets heb gedaan, ik stap net binnen in de wereld van uC's gooi me ajb niet gelijk in het midden van het labirint, met als excuus dat de uitgang dan makkelijker te vinden is. ten eerste leer ik dan niets en ten tweede, wat ik leer snap ik dan ook geen hout van, ik snap ook geen hout van waar jullie het over hebben, ik moet nog veel leren.
daarom roep ik dus jullie hulp in, mischien klink ik hierboven wat boos, maar dat ben ik niet.
* Lucky Luke is zo min mogelijk boos, en nu dus ook niet*
heb alleen nog wat vragen:
om te beginnen: is die set van 35 instructie gelijk voor die bijde pic's? (16f628 en 16f84a dacht ik)
verschilt de pinout?
waar?
kan ik bieden op dezelfde wijze "burnen" met die programmer van hier?
geld de microcontroller toturital voor allebij?
als ik de datasheet ergens niet snap dat gebeurt nogal eens, kan ik dan bij posten van de link en vermelden blz nr+quote van wat ik niet snap hulp krijgen?
* Lucky Luke heet zichzelf hartelijk welkom in de wereld van uC's, moeilijke kost, maar wel leuk. gelukkig zijn er velen die me helpen
Op 7 april 2005 17:30:38 schreef Lucky luke:
ik wil het wel simpel houden, en jullie gaan eerst allerlij moeilijkere maar mooie alternatieven opsomen, en vervolgens weer over op beginnersspullen.ik vind t leuk om te lezen, maar ben al enigzins begonnen met gewoon even die 35 instructies te proberen te vatten, datasheets te leen ed. ik wil nu eigenlijk niet dat ik dat voor niets heb gedaan, ik stap net binnen in de wereld van uC's gooi me ajb niet gelijk in het midden van het labirint, met als excuus dat de uitgang dan makkelijker te vinden is. ten eerste leer ik dan niets en ten tweede, wat ik leer snap ik dan ook geen hout van, ik snap ook geen hout van waar jullie het over hebben, ik moet nog veel leren.
daarom roep ik dus jullie hulp in, mischien klink ik hierboven wat boos, maar dat ben ik niet.
* Lucky luke is zo min mogelijk boos, en nu dus ook niet*
ai,ai begrepen baas 
heb alleen nog wat vragen:
om te beginnen: is die set van 35 instructie gelijk voor die bijde pic's? (16f628 en 16f84a dacht ik)
Ja die zijn precies gelijk
verschilt de pinout?
waar?
Nee,er is geen verschil in die zin dat de pinnetjes die op de 16f84a een bepaalde naam hebben dezelfde naam hebben in de 16f628. Alleen zitten er extra functies op de 16f628 die aan de verschillende pootjes zijn toegevoegd. Al deze functies staan standaard uit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
kan ik bieden op dezelfde wijze "burnen" met die programmer van hier?
Ik zie niet in waarom niet, gewoon proberen
geld de microcontroller toturital voor allebij?
Ja, alleen wat ik zo zie beschrijft de tutorial niet de extra funncties die de 16f628 meer heeft dan de 16f84a
Houd ook in je achterhoofd dat de 16f628 de opvolger is van de 16f84 en (dus) pen compatible is.
als ik de datasheet ergens niet snap dat gebeurt nogal eens, kan ik dan bij posten van de link en vermelden blz nr+quote van wat ik niet snap hulp krijgen?
Wat mij betreft wel maar geef dan wel duidelijk aan wat en waarom je het niet snapt, dan is het wat makkelijker uitleggen.
* Lucky luke heet zichzelf hartelijk welkom in de wereld van uC's, moeilijke kost, maar wel leuk. gelukkig zijn er velen die me helpen
Dan hoef ik het niet meer te doen 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ok ik zal duidelijk uitlegeen wat ik niet snap, maar op voorwaarde dat ik niet de extra harddisk voor de CO server hoef te betalen 
als ze glijk zijn, is de 16f628dan ook gelijk aan de 16f628A? want de laatste kun je wel samplen bij microchip en de eerste niet.
(samplen mocht toch gewoon?)
edit en offtopic: wou ff maxim bekijken, kom ik hier
http://www.maxim.nl/
er was al n maxim farmaceutics, nu deze nog.
sportfood, chips???? van aardappel dan, niet van silicium hoop ik...
[/offtopic]
ajh, het is dus maxim-ic.com
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Op 7 april 2005 18:19:21 schreef Lucky luke:
ok ik zal duidelijk uitlegeen wat ik niet snap, maar op voorwaarde dat ik niet de extra harddisk voor de CO server hoef te betalen
Duidelijk is niet altijd gelijk aan veel, je kunt ook kort en duidelijk zijn
als ze glijk zijn, is de 16f628dan ook gelijk aan de 16f628A? want de laatste kun je wel samplen bij microchip en de eerste niet.
Ze zijn gelijk aleen poort A is wat uitgebreider dan op de 16f84a
(samplen mocht toch gewoon?)
tuurlijk als het je lukt, de laatste tijd is het mij niet meer gelukt om bij microchip te sampelen.
edit en offtopic: wou ff maxim bekijken, kom ik hier
http://www.maxim.nl/home.html.
er was al n maxim farmaceutics, nu deze nog.
sportfood, chips???? van aardappel dan, niet van silicium hoop ik...
[/offtopic]
haha kijk op http://www.maxim-ic.com (mocht je in het vervolg een site niet kunnen vinden tik het dan in op google.
Lucky Luke
deed ik, toen vond ik maxim farmaceutics, een soortement tijdschrift dat ik niet lees, en maxim nutricion.
alleens zochrt ik met msn, dat zal t zijn...
en samplen bij microchip lukt niet echt, moet registreren en zie dat plaatje niet, en als ik doorwinkel zie ik geen spullen meer in mn kar 
zo, is dat hun nieuwe anti-sample campanje?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
nee hoor ligt waarschijnlijk gewoon aan je computer 
=> daarom 8051 gratis bij maxim
[Bericht gewijzigd door surge_me op ]
Lucky Luke
Lucky Luke
wat betraft programma maken:
teller equ ??h
porta equ ??h
org 00h
set porta,?
dan hier een loop met die teller
clr porta,?
end
zou dit, mist ? ingevuld en loop toegevoegd, 1 led kunnen doen knipperen?
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
off(?)topic:
Moet je bij zo'n 8051 niet losse RAM en ROM IC's hebben? En dat programmen, heb ik daar echt alleen een max232 voor nodig? Het lijkt me wel leuk om naast mn PICjes wat te stoeien met zo'n 8051 
@ Luke: PORTA zn adress kan je in de datasheet opzoeken. ORG 00h is niet oke, ik weet zo niet wat het moet zijn, ik werk met C, maar op ORG 00h zit de interrupt vector (dacht ik?).
SET en CLR, zijn dat wel ASM commando's? (shame). In ieder geval is dit niet goed zo, dat is alles wat ik weet... mijn C compiler doet alles voor mij (A) (C maakt LUI)
Op 7 april 2005 19:00:30 schreef Lucky luke:
wat betreft programma maken:teller equ ??h porta equ ??h org 00h set porta,? dan hier een loop met die teller clr porta,? endzou dit, mist ? ingevuld en loop toegevoegd, 1 led kunnen doen knipperen?
Kijk goed op pagina 36 van de datasheet daar staat heel wat anders voor set en clr en je moet ook nog iets doen met trisA en de status bits doen kijk voor dit laatste op pagina 31 van de datasheet ga dr ns op zitten voor een half uurtje en als je er dan echt niet uitkomt post dan weer hier of kijk anders op http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=2002&month=2… . Daar vind je in het februari nummer van 2002 een artikel over het programeren van de pic16f84a. Bij dit bouwproject kun je ook gratis programma voorbeelden downloaden en daar zit vaast ook wat van je gading bij
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 7 april 2005 19:36:19 schreef surge_me:
probeer de ds89c420 maar eens daar heb je geen extern geheugen voor nodig het zit er allemaal in.
Ok. Ik zat eens tussen de 8051's van snuffelen, en ik kwam een heel leuk dingetje tegen: Een 8051 met ingebouwde MP3 codec en AD converter én(!) interface voor allerlij geheugenopslagmedia (CF, SD, IDE). Leek me leuk om ook eens mee te prutsen
Tot ik in de datasheet keek: Hij was alleen in TQFP81 of CBGA80 te krijgen... KLEIN SMD werk dus... CBGA is onbegonnen werk, TQFP lijkt me ook niet te doen, tenzij er TQFP naar DIP adapters zijn voor dat formaat (?). Lijkt me wel leuk om eens wat mee te proberen 
Op 7 april 2005 19:33:45 schreef Berry:
@ Luke: PORTA zn adress kan je in de datasheet opzoeken. ORG 00h is niet oke, ik weet zo niet wat het moet zijn, ik werk met C, maar op ORG 00h zit de interrupt vector (dacht ik?).
Bij de compiler zijn ook een aantal header-bestanden meegeleverd (voor ieder processortype eentje). Als je die include, dan is PORTA (en alle andere symbolen) al voor je gedefinieerd.
Wat betreft ORG 0x00: zolang je geen interrupts hebt ingeschakeld, mag je gewone programma zonder problemen vanaf locatie 0 beginnen. De resetvector is ook 0, dus je begint gewoon aan het begin.
Op 7 april 2005 20:19:29 schreef Berry:
[...]
Ok. Ik zat eens tussen de 8051's van snuffelen, en ik kwam een heel leuk dingetje tegen: Een 8051 met ingebouwde MP3 codec en AD converter én(!) interface voor allerlij geheugenopslagmedia (CF, SD, IDE). Leek me leuk om ook eens mee te prutsenTot ik in de datasheet keek: Hij was alleen in TQFP81 of CBGA80 te krijgen... KLEIN SMD werk dus... CBGA is onbegonnen werk, TQFP lijkt me ook niet te doen, tenzij er TQFP naar DIP adapters zijn voor dat formaat (?). Lijkt me wel leuk om eens wat mee te proberen
grappig wat was dat er voor een?
Berry
http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id=636
kijk maar
Zag er leuk uit. Ik ben niet zo super ervaren met uC's, maarja, als je toch gratis kan samplen, waarom zou je het dan niet proberen
Maarja, ik denk niet dat ik wat kan met dat package. Ik heb hier wel een 84 pins voetje voor een LCC package liggen, maar ook daarbij zijn de pinnetjes nogal op elkaar gemaakt, dus dan is het nog wet prutsen, als ik daar al een printje voor kan maken... (daar is de evil techniek van point to point wiring toch weer handig
)
Op 7 april 2005 20:47:43 schreef Berry:
http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id=636
kijk maarZag er leuk uit. Ik ben niet zo super ervaren met uC's, maarja, als je toch gratis kan samplen, waarom zou je het dan niet proberen
Maarja, ik denk niet dat ik wat kan met dat package. Ik heb hier wel een 84 pins voetje voor een LCC package liggen, maar ook daarbij zijn de pinnetjes nogal op elkaar gemaakt, dus dan is het nog wet prutsen, als ik daar al een printje voor kan maken... (daar is de evil techniek van point to point wiring toch weer handig
)
Voor een ethernet project zocht ik ook een snelle (rond de 50 MIPS misschien zelfs) 8051. Kwam zo bij silicon labs uit, daar hebben ze 8051's die tot zelfs 100 MIPS gaan! Alleen helaas dus ook weer de package die niet te solderen valt, en waar bij geen enkele webshop adapter voetjes voor bestaan (denk dat ze sowieso al niet bestaan... 100 pin TQFP naar wat voor soort van through hole dan ook...).
Roland van Leusden
Op 7 april 2005 21:34:23 schreef Wouter Sijm:
[...]Voor een ethernet project zocht ik ook een snelle (rond de 50 MIPS misschien zelfs) 8051. Kwam zo bij silicon labs uit, daar hebben ze 8051's die tot zelfs 100 MIPS gaan! Alleen helaas dus ook weer de package die niet te solderen valt, en waar bij geen enkele webshop adapter voetjes voor bestaan (denk dat ze sowieso al niet bestaan... 100 pin TQFP naar wat voor soort van through hole dan ook...).
Wat wil je ermee doen trouwns want je hebt ook 8051's die gewoon voor ethernet toepassingen worden ingezet en die draaien maar een paar mips.
Zie http://web51.hw-server.com/ daar staan ook schema's e.d.
Lucky Luke
Op 7 april 2005 20:02:27 schreef surge_me:
[...]Kijk goed op pagina 36 van de datasheet daar staat heel wat anders voor set en clr en je moet ook nog iets doen met trisA en de status bits doen kijk voor dit laatste op pagina 31 van de datasheet ga dr ns op zitten voor een half uurtje en als je er dan echt niet uitkomt post dan weer hier of kijk anders op http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=2002&month=2… . Daar vind je in het februari nummer van 2002 een artikel over het programeren van de pic16f84a. Bij dit bouwproject kun je ook gratis programma voorbeelden downloaden en daar zit vaast ook wat van je gading bij
thanks!
ik ga die datasheet eens doorlezen (160 pagina's ofzo...)