Aan een goed netfilter heb je waarschijnlijk meer ja, en maak er dan meteen een gekocht netfilter van, want sommige onderdelen zijn nogal kritisch ( denk aan de ctjes tussen spannings voerende draden en aarde. )

En over audio is al veel (on)zin verteld, ik heb zelfs al horen beweren dat je een zekering in de netleiding kunt horen ( yeah right ! die 0,1 ohm zul je horen ..) ook over afgeschermde en getwiste netsnoeren heb ik nogal mijn twijfels.

Ook schijnt het gebruiken van een led als een power indicator in een versterker een heel kwalijke zaak te zijn.

met dat soor dingen kan ik alleen maar lachen ( speaker kabel op plastic bekertjes is nog zo iets, )

Maar ik dwaal af, als je een eigen groep VOOR je aardlek wilt hebben dan zit je met een 30mA/16A aardlek automaat altijd goed.
Hoewel, was er niet ook een geintje dat je met 1 schakelaar je hele installatie zonder spanning moet kunnen zetten ( en je dus een hoofdschakelaar moet hebben ? )

Op 6 april 2005 18:43:42 schreef Sine:

Ook schijnt het gebruiken van een led als een power indicator in een versterker een heel kwalijke zaak te zijn.

Laat ik daar nu net ervaring mee hebben. Een led als powerindicator bij een gainclone-achtige amp veroorzaakte bij mij ooit een duidelijk hoorbare ruis. Niet echt iets audiofiels, maar waarschijnlijk eerder een kwestie van slechte layout die door de led net wel/niet niet voro oscillatie zorgde.

met dat soor dingen kan ik alleen maar lachen ( speaker kabel op plastic bekertjes is nog zo iets, )

Ik ken iemand de afzonderlijke speakerdraden gebruikt met een spacing van 4 inch tussen de aders om de capaciteit tussen de aders onderling zo klein mogelijk te krijgen. ( gebruikt 600 ohm antenne spacers)
De kabels zelf zijn ook weer 4 inch van de wanden, plafond en vloer geplaatst.

Net een hoogspanningsnet in zijn woonkamer.

ach, dat soort dingen hoor ik vaak. maar vergeet niet dat het menselijk oor de grootste factor in het horen van geluid, die dingen zijn zo onbetrouwbaar. zet maar eens je treble van je versterker op max (jaja, ik weet het. die mensen hebben dat er niet opzitten ;)

en na een minuut weer in de 0 stand, wat eerst zo mooi klonk is nu rette dof.

maargoed,

het leuke is dat de meterkast NIET de spanningsbron is, helaas. daar zit nog kilometers kabel tussen die allehande stroringen in het net oppikken. straks gaan ze nog beweren dat het overstappen van energie bedrijf een beter resultaad geeft. dus die luttele metertjes kabel die je in je huis hebt zitten zullen dat echt niet verbeteren.

Op 6 april 2005 16:58:36 schreef The Headhunter:
is dat niet dubbel
een muziek liefhebber die over CD begint.
CD´s hebben bij voorbaat verminkt geluid
Vinyl dat zijn echte geluids dragers!

Nonsens.
Elk medium heeft zijn eigen karakteristieke eigenschappen.
Je luistert naat *muziek*, en een liefhebber doet dat met de best mogelijke en nog betaalbare apparatuur.
Mij persoonlijk is het worst of een goed stuk muziek nu van CD of van LP komt.
Wat me wel stoort bij LP is het elke 15...20 minuten die plaat omdraaien.....

Op 6 april 2005 20:51:34 schreef KT88:
Wat me wel stoort bij LP is het elke 15...20 minuten die plaat omdraaien.....

Hahaha,

Daar stond voeger een artikeltje over in de radio electronica ( we hebben het over eind 50 begin 60 er jaren ), dat ging over hoe je als audiofiel altijd de installatie van een collega audiofiel kon afkraken

Een van de puntjes was de pickup, als je mede fiel een standaard pickup had was je antwoord dat je met al dat geplaten draai toch niet aan het luisteren toekwam,
Had de colega een platen wisslaar dan was je opmerking dat al die extra mechaniek toch alleen maar voor extra zweving zorgde,

ERG leuk artikeltje ... kijken of ik dat nog ergens kan vinden.

Ik vind dat juist wel de charme, luister er veel bewuster door. Ook is het een aardig idee te luisteren naar het medium waar de muziek indertijd op uitgebracht is, zelfs met al zijn beperkingen.

/Offtopic: Aart zet kant twee van "Animals" van Pink Floyd weer eens op :)

Op 6 april 2005 20:59:04 schreef Sine:
Hahaha,

Daar stond voeger een artikeltje over in de radio electronica ( we hebben het over eind 50 begin 60 er jaren ), dat ging over hoe je als audiofiel altijd de installatie van een collega audiofiel kon afkraken

Een van de puntjes was de pickup, als je mede fiel een standaard pickup had was je antwoord dat je met al dat geplaten draai toch niet aan het luisteren toekwam,
Had de colega een platen wisslaar dan was je opmerking dat al die extra mechaniek toch alleen maar voor extra zweving zorgde,

ERG leuk artikeltje ... kijken of ik dat nog ergens kan vinden.

"HiFi en specmanship", vertaling Jac. Wigman.
RE 1956 of daaromtrent.

"Daar heb je Alter Hans weer...." hilarisch! ;-)

Op 6 april 2005 21:02:03 schreef Aart:
Ik vind dat juist wel de charme, luister er veel bewuster door. Ook is het een aardig idee te luisteren naar het medium waar de muziek indertijd op uitgebracht is, zelfs met al zijn beperkingen.

Op mijn leeftijd ben je wat meer gesteld op comfort, Aart ;-)

Op 6 april 2005 20:39:36 schreef Hugo Welther:
Ik ken iemand de afzonderlijke speakerdraden gebruikt met een spacing van 4 inch tussen de aders om de capaciteit tussen de aders onderling zo klein mogelijk te krijgen. ( gebruikt 600 ohm antenne spacers)
De kabels zelf zijn ook weer 4 inch van de wanden, plafond en vloer geplaatst.

Net een hoogspanningsnet in zijn woonkamer.

Grappig, ik hebhet omgekeerd gedaan: mijn twee aders in elkaar gevlochten om een lage zelfinductie te krijgen.
E.e.a. op aanraden van ome John van der Sluis ;-)

Op 6 april 2005 15:28:42 schreef Fuzzbass:
Allemaal onzin. Jij laat je zeker ook wijsmaken dat als je netsnoeren koopt van Eur 500, dat je dan een transparantere weergave krijgt, en dat er zelfs netsnoeren zijn die geoptimaliseerd zijn voor digitale en analoge apparaten.

Ik heb echt het verkeerde beroep gekozen.

Een groep zonder aardlek aansluiten lijkt me overigens verboden.

Die netkabel is nog te begrijpen vergeleken met dit: http://www.dhcones.com/otheracc.html

dure kabeltjes: http://www.dhcones.com/videocables.html

Henk hifi , ik kan je maar 1 ding zeggen, vergeet netgevoede apparatuur, gebruik accu's !
100% schone stroom.

En dan geen autoaccu's , maar het soort accu's wat ze ook bij zonnecel installaties gebruiken. Uiteraard kun je ze wel opladen via het net, op de momenten dat je je apparatuur niet gebruikt.

bekleed al je wanden en plafond met alu-traanplaat en leg dit dan aan aarde heb je ook geen instraling meer

Hoi jongens ik heb heel wat moeten lezen ,die traan plaat zullen we maar vergeten,ik heb ook nog een vrouw,die me al gek verklaard,van die accu's lijkt me interesant maar heb hier geen ervaring mee,hoe gaat dat in zijn werk,en kanik hier heel mij apparatuur op aansluiten,overings terug te komen op we moeten meer naar de muziek luisteren,kan dat uit die ptt luidsprekers,dat moet toch wel heel blekkerig klinken,het is het zelfde als een motor van een lelijk eendje in een mercedes gooien het zit er wel in maar komt er niet uit.een net filter kan ik ook begrijpen mar dit moet dan toch wel een hele goede zijn waar je ook je versterker op kunt aansluiten,en deze zijn duur of niet,iemand ervaring met die accu's dan hoor ik het graag.

Bertrix,mooi site trouwens.de magic ring doet de deur dicht,dit is gewoon een goedkope ferriet ring,ze kunnen me wel iets wijs maken maar niet alles,trouwens feriet ringen schijnen wel eens te helpen,er zijn ook netfiters waar ze inzitten.

Op 7 april 2005 19:55:56 schreef henk hifi:
Bertrix,mooi site trouwens.de magic ring doet de deur dicht,dit is gewoon een goedkope ferriet ring,ze kunnen me wel iets wijs maken maar niet alles,trouwens feriet ringen schijnen wel eens te helpen,er zijn ook netfiters waar ze inzitten.

tsja, een hifi winkel in de buurt verkoopt die ook(de ring en de intelligent chip, ultra tweeter neit denk ik), heb jij 1250 euro over voor een netkabel(tripple shielded, 3.5mm2), de kabels in de muur zijn ook neit shielded...

Nee ik heb echt geen 1250 euro voor een netkabel over,en dat de kabels in de muur niet afgeschermd zijn weet ik,daarom wil ik ook een aparte audiogroep aansluiten met een afgeschermde kabel,en die kost heel wat minder.

Wellicht een overbodige opmerking, maar als je echt verschillen ondergaat bij het gebruik van afgeschermde netkabels, dan zou je eens kunnen overwegen om de voedingen en aardlayouts van (eind) versterker, CD speler, evt. losse DAC, en wat er nog maar meer in de keten zit, grondig te modificeren.
Vooral in het digitale domein kan het strikt naleven van EMC richtlijnen veel zin hebben.

hmm heb hier ook nog wel een leuk artikeltje over kabels
http://sound.westhost.com/madashell10.htm#pwr-leads
groeten, marc

waarom gebruik je gewoon geen scheidingstrafo. dan is alles mooi galvanisch gescheiden en heb je nergerns last van. je moet er wel voor zorgen dat de trafo 1:1 is want anders heb je weer een hoop andere problemen

Vergeet niet het energiebedrijf te bellen om te vragen of ze drievoudig afgeschermde generators, lijntrafo's met constantaandraadwikkelingen en minerale oliekoeling gebruiken, en dan ook even alle grootverbruikers in de omgeving afbellen om te vragen of ze niet teveel blindstroom en dips en zo willen veroorzaken, want anders kun je natuurlijk niet fatsoenlijk naar muziek luisteren.

Een soortgelijke discussie over netsnoeren en signaalkabels woedde een jaar geleden op een bassistenforum waar ik veel gepost heb: http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?s=&threadid=107386

Van mij staan er ook posts tussen, onder de naam "Joris".

Hoi v d Kruze,wat moet k verstaan onder die scheidings trafo en wat is die op 1:1,en waar kan ik zo iets kopen,en voor hoeveel geld.sorry ik beb wel eens van galvanisch aggescheiden gehoord maar ben hierin niet thuis.

Vergeet niet het energiebedrijf te bellen om te vragen of ze drievoudig afgeschermde generators, lijntrafo's met constantaandraadwikkelingen en minerale oliekoeling gebruiken, en dan ook even alle grootverbruikers in de omgeving afbellen om te vragen of ze niet teveel blindstroom en dips en zo willen veroorzaken, want anders kun je natuurlijk niet fatsoenlijk naar muziek luisteren.

Dat zeg ik toch, accu's !!! Dan ben je in een klap van al die ellende af !

http://www.stereophile.com/amplificationreviews/830/index7.html

En natuurlijk je net gekochte nieuwe kabels eerst een paar weken "in laten spelen". Het schijnt dat nieuwe kabels de eerste tijd een scherp geluid geven ......

Wat is Internet en met name Google toch mooi, je lacht je rot bij al de ongein die er te vinden is.

"Zet je CD-speler of draaitafel boven de versterker zodat de interlink omlaag loopt, dan stromen de electronen beter door. Electronen stromen niet graag omhoog."

opgevangen uit een gesprek in een hifi-zaak tussen een verkoper en een klant.