16 ohms speakers gevraagd

High met Henk

Special Member

Ik wil mijn boxen aanpassen en voor de woofers een groter oppervlak monteren. Daar ik vast zit aan een zuil. (wil de hoge tonen erg hoog hebben en geen klerenkast in kamer) is de maximale breedte nogal beperkt nl 30 cm max. Dus moeten er 2 woofers in. Ik wil deze perse parallel zetten. daarom zoek ik speakers met ongeveer de volgende specs:

minimaal 50 W RMS
impedantie 16 ohm
rendement +/- 90 db/w
maximale totale diameter 30 cm
frequentie bereik: 30-500 Hz

Wie weet of er iemand is die zoiets nog kan leveren.
Oplossingen als: zet 2 4 ohms in serie is GEEN OPTIE.
Het probleem zit hem nl in de 16 ohm impedantie, dat is er volgens mij helemaal niet meer. Graag neiuw, maar als iemand toevallig 4 gebruike heeft, ook prima

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op di 01-10-2002 20:17:33 schreef High met henk:
Oplossingen als: zet 2 4 ohms in serie is GEEN OPTIE.

Mag ik vragen waarom serie-schakeling geen optie is?
Wanneer je twee luidsprekers in serie zet, dan heeft de combinatie de volgende eigenschappen vergeleken met de enkele unit:

Impedantie: wordt verdubbeld
Fres: blijft gelijk
Qts (Q factor): blijft gelijk
Vas (equivalente volume van de ophanging): wordt verdubbeld
Geluidsdruk: blijft gelijk

Voorbeelden van ontwerpen met twee woofers in serie:
Visaton CT Center 130
Speaker & Co PL105

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op 1 oktober 2002 23:29:00

High met Henk

Special Member

hmm dit geval is heel simpel te verklaren.

.1 je krijgt een fasedraaiing, waardoor 1 speaker dus altijd anders zal klinken dan de andere.

.2 je hebt kans op een low pass filter.

Ik ben het niet met je eens.

Wanneer de twee luidspreker units redelijk identiek zijn, hebben ze beide dezelfde impedantie-karakteristiek. Hierdoor zal bij elke frequentie over elk van de twee units altijd de halve spanning komen te staan, en zullen ze dus beide hetzelfde klinken. Van een low-pass filter is geen sprake.

PS: Ook in dit ontwerp van luidspreker autoriteit Joe D'Appolito worden twee woofers in serie gebruikt. Om kleine verschillen tussen de twee units op te vangen, heeft hij parallel aan elke woofer nog een vermogens-weerstand geplaatst, in zijn eigen woorden "to equalize power sharing between the two woofers".

Het staat je uiteraard vrij om er een eigen mening op na te houden, maar theoretisch is er geen bezwaar tegen het in serie schakelen van twee woofers.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op 2 oktober 2002 19:29:28

High met Henk

Special Member

tja, maar het doet er niet toe, geef maar toe dat ik een eigenwijze oude bok ben, maar die fasedraaiing is WEL waar, eens peol geeft fasedraaiing en daardoor klinkt de andere niet goed.
Daarbij wil ik een uiterst stabiele speaker hebben ik heb tot nu toe nog geen 4 ohmer gevonden die ik stabiel genoeg vindt, vandaar dat ik niet onder de 8 ohm wil duiken (en wat betreft visaton, daarvan heb ik een setje 4 ohmers in mijn auto, leuk, maar niet in de slaapkamer, 8 ohm klinkt gelukkig beter)

Als je twee identieke spoelen in serie zet, zal over elk van de twee spoelen de halve spanning komen te staan, en heeft het knooppunt tussen de twee spoelen dezelfde fase als de fase van de ingangsspanning.

In formule: jwL/(jwL+jwL)=1/2

High met Henk

Special Member

hmm, dan vraag ik me toch af waarom 2 spekaers parallel wel hetzelfde klinken en 2 in serie niet, na meteing uit 1 speaker bleek logischerwijs wel een fasedraaiing en door de spoelen in serie te zetten, werd deze fasedraaiing alleen maar groter. dus helemaal snappen doe ik deze redenering niet.
Maar feit blijft de stabiliteit in het circuit. een 4 ohm "stabiele"luidspreker is mij dus niet stabiel genoeg dat is de reden dat ik nu dus ook al 1 x 8 ohm heb gekozen met deze specs. Dus feit blijft dat ike en 16 ohms stabiele luidspreke zoek. Anders ken ik net zoe goed deze 8 ohmer blijven gebruiken, maar ik wil het oppervlak vergroten voor een ietsies rustigere uitslag en een ietsie hoger rendement. Want deze is maar 89 db/w en het is nog een kunstof membraam, heb liever papier en 16 ohm is denk ik zeker wel papier. want is oud.