Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb een zendertje gemaakt voor fm, deze is heel erg gevoelig, maar heeft een zeer kleine rijkwijdte, namelijk na een meter of 7 tot 10 valt ie vrij plots weg en komt er (meestal) een andere zender voor in de plaats.
kan iemand mij een schema of bouwontwerp van een handzame antenne geven, die ik dan als antenne neem voor mijn transistorradio? mischien een richtantenne achtig iets? zodat ik de zender beter kan ontvangen?
ook andere ideeen zijn welkom, maar ik wil wel graag dit zendertje blijven gebruiken.
mvg,
Martijn
Een richtantenne voor FM is twee meter breed en +/- 4m lang, maar kijk eens op de site van ripkip naar dipoolantenne.
Martijn Berntsen
pe4mb
hoe bevestig ik deze dipool aan mijn transistorradio, hij heeft twee aansluitingen? en als ik hem met de hand vasthoud, beinvloed dat de ontvangst heel erg?
en ik heb berekend dat de twee helften per helft voor 88 MHz 0,85 meter moeten zijn, en voor 108 MHz 0,69 meter, kan ik nu ook een maat hiertussenin nemen, aangezien ik de zender nog wel eens van frequentie laat veranderen, of is dan het hele effect weg?
mvg,
Martijn
voor de ontvanger kun je een gemiddelde lengte nemen maar een zendantenne moet de juiste lengte hebben anders krijg je een deel energie teruggestraald naar de eindtrap (staande golven) te meten met een SWR-meter. Een dipool heeft twee aansluitingen, om daar één van te maken heb je nog een impedantieaanpasser nodig van 300 naar 75 Ohm, dat is zo'n peervormig doosje dat vroeger achter elke TV hing om van platte draad naar coax te gaan, dit vind je wel op rommelmarkten.
Op za 05-10-2002 18:16:49 schreef nachtuil:
Een dipool heeft twee aansluitingen, om daar één van te maken heb je nog een impedantieaanpasser nodig van 300 naar 75 Ohm, dat is zo'n peervormig doosje dat vroeger achter elke TV hing om van platte draad naar coax te gaan, dit vind je wel op rommelmarkten.
Ook een 75 ohm dipool heeft twee aansluitingen.
Als je een open dipool gebruikt heb je geen trafo nodig. de impedantie van een open dipool is ca 72 ohm.
De lengte van een open dipool bereken je als volgt:
L (in meters) = 141/f (in MHz)
Deze lengte deel je in twee, waar tussen je coax komt.
Een zendertje voor "fm" = Frequentie Modulatie. Dit zecht nog niets over de frequentie waarop je uitzend.
Wat bedoel je met "die is heel erg gevoelig" ?
en een rijkwijdte van 7 meter??
Zelfs een "draadloze"microfoon komt al verder.
Je moet ook op een "vrije" freq. uitzenden.
En wat is een "handzame" antenne? voor welkje freq. dan?
Als je wat duidelijker bent, wil ik jre wel helpen met een mogelijke oplossing.
groetjes