Not/invertor type nr.

Weet iemand welk nr. een invertor/not-poort heeft ik wil hem gebruiken voor onderstaande schakeling http://home.wanadoo.nl/edo.vanbruggen/fan2.JPG

Het eenvoudigste lijkt mij om een eenvoudig opamp (555)
te gebruiken. Leg de positieve ingang (not invert=pin3) aan de massa en gebruik de negatieve als input (invert=pin2).
Leg een assymetrische voeding aan de opamp + aan pin 7
een massa aan pin4.
op de output verschijnt nu de inverse waarde. Doordat de opamp op deze manier is geschakeld word de opamp maximaal
versterkt. Dit wil zeggen dat de output (pen6)steeds volledig wordt uitgstuurd.

De stroom is beperkt tot +- 20ma. hier kan dus rechtstreeks een led op aangesloten worden. (die weerstand is dus niet nodig).

Ga je dit voor educationele doeleinden gebruiken??
waarom gebruik je al pushbutton niet gewoon een wisselcontcact. veel eenvoudiger als je het mij vraagt

Ik heb al aan/uit/aan schakelaars gekocht maar die kon ik niet gebruiken ik crocclips. Ik wil hiermee mn fanbus maken. en 20Ma is toch beetje veel voor led?? Heb je een plaatje ik ben nl. niet een elektronicus ofzo, snap hetr grootste gedeelte wel maar plaatje is zoveel duidelijker. En weet je ongeveer wat dit kost?? BvD

ik denk tussen de 1 en de 3 euro.
Het mag een goedkoop type, onnauwkeurig type zijn.
De voeding wordt toch maximaal uitgestuurd.

Nog even over die 20mA. Een rode led heeft een doorlaatstroom van +-20ma en een groene led +-10 a 15ma.
Ik hoop dat je geholpen bent

Ja je hebt me zeker geholpen waarvoor dank :) maar heb je geen plaatje (tekening oid) dat zou nl. ietsje veel simpeler zijn voor mij. bvd

nog iets:
volgens jouw schema gaat door de led een stroom van
+- 25ma
ik zou de weerstand +- 250ohm nemen

nog iets:
volgens jouw schema gaat door de led een stroom van
+- 25ma
ik zou de weerstand +- 250ohm nemen

ja doe ik ook was alleen ff om schakeling te testen sterker nog ik heb die weerstandjes al liggen @ 250 ohm. iig hartelijk dank voor je hulp ik zal met kerstvakantie kijken of het gaat werken. oh en als laatste ik kan er gewoon 5 volt in de pin7 stouwen??

wel even controleren als je die opamp besteld, dat je er eentje neemt dat met 5 volt werkt. Meestal werk ik met +-15 volt maar ik geloof dat type 555 werkt tussen 2 en 18 volt. even in de datasheets nakijken welk type je best neemt. ik hoop dat je hieraan genoeg hebt

nog 1 ding
tussen pin2 en de massa een weerstand van bijvoorbeeld 100Kohm zetten. dit om te voorkomen dat de ingang gaat zweven. = miséry<.

Kan zijn dat ik het mis heb maar waarom geen HEF4069 gebruiken ? Tussen 3 en 15 volt te gebruiken.