Captnoord
mov eax, 0x666
Okey wat moet je met een 250W trafo, die 43V wissel en 18V wissen levert. Nou mijn gedachten waren om een leuke labvoeding te maken. Ook omdat Tom v.h. nog geen overzichtelijk schema heeft gepubliseert, kan ik ook zelf niet echt uit de voeten (met alle respect voor zijn moeite natuurlijk).
http://www.circuitsonline.nl/forum/view/21337
Dus als iemand een schema heeft liggen die aan de volgende eisen voldoet dan ben ik heel erg blij. Het scheeld mij dan een hoop gereken en mezelf kennende een project wat nooit af komt.
Labvoeding
0-50V
0-5A
Stroom regeling en natuurlijk spannings regeling.
Groeten Captnoord
[edit] Dit is natuurlijk na aanleiding van Tom v.h. en het gebrek aan Lineare regel IC's die die hoge voedingspanning aan kunnen
Captnoord
mov eax, 0x666
Thanks maar ik weet niet of ik dit IC kan ombouwen tot labvoeding. Die 5A aan kan. Staat wel een hoop in de datasheet thans a lot.
Groeten Captnoord
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 15 mei 2005 16:13:27 schreef Captnoord:
Thanks maar ik weet niet of ik dit IC kan ombouwen tot labvoeding. Die 5A aan kan. Staat wel een hoop in de datasheet thans a lot.
Groeten Captnoord
moet wel kunnen in combinatie met de 5 of 10A voeding hier op de site.
maar let op er moet dan veel vermogen gedissipeert worden
Captnoord
mov eax, 0x666
Het idee van een labvoeding in mijn ogen is dat ik de stroom ook kan regelen en dat lukt met het schema van deze site niet. Ik zou kunnen proberen de 5A labvoeding van de lm317 datasheet te gaan implementeren met dit IC natuurlijk.
50V * 5A = 250W
35C - 21C = 14C
14 / 250 = 0,056C/W
Zouden dat soort koelribben bestaan, ik denk dat ik dit niet passief mooi gekoeld krijg hmm ff over na denken. Of hij moet natuurlijk warmer kunnen worden enzo ja maar ja 20 graden denk ik max eigelijk.
Ik ben zelf ook bezig met een LAB voeding om versterkers mee te gaan testen. Dit omdat ik op het moment bezig ben met een 7.1 Power AMP, dit wil zeggen de vermogens zijn niet extreem iets van 60watt maar omdat deze 8x uiteindelijk in mijn amp komen is het wel totaal 480 watt. waarvan de .1 iets van 300watt zal worden voor de bassen.
Om dit zaakje te testen, niet tegelijk maar printplaat voor printplaat heb ik zelf een schema bedacht. Het is nu 3:30 ( kon niet slapen ) en ben net klaar. Tis maar even snel in Pant getekent dus het is niet netjes en weet dus ook nog niet of het presies werkt maar de doelstelling is regelbaar van +- 1 tot 60 volt bij 10A
Het schema heb ik even op mijn site gezet. zodra ik het getest heb zal ik het laten weten.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 18 mei 2005 03:29:21 schreef Professor-Botje:
Ik ben zelf ook bezig met een LAB voeding om versterkers mee te gaan testen. Dit omdat ik op het moment bezig ben met een 7.1 Power AMP, dit wil zeggen de vermogens zijn niet extreem iets van 60watt maar omdat deze 8x uiteindelijk in mijn amp komen is het wel totaal 480 watt. waarvan de .1 iets van 300watt zal worden voor de bassen.Om dit zaakje te testen, niet tegelijk maar printplaat voor printplaat heb ik zelf een schema bedacht. Het is nu 3:30 ( kon niet slapen ) en ben net klaar. Tis maar even snel in Pant getekent dus het is niet netjes en weet dus ook nog niet of het presies werkt maar de doelstelling is regelbaar van +- 1 tot 60 volt bij 10A
Het schema heb ik even op mijn site gezet. zodra ik het getest heb zal ik het laten weten.
dat onderste deel gaat volgens mij niet werken
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Ik ben toevalig ook bezig met een Labvoeding , ik wil het heel profesioneel doen , maar moet toch simpel blijven. en ook koud. Ik heb een schema , maar het is nog niet klaar. Ik werk maar rustig op de project. De voeding zal dubbel 0-50VDC worden en 10A. Ik gebruikt 2 NTE 68 transistor .( Ic max 16A en 250W ) ik gebruikt als regelaar de Tl 783. een advies dat ik je kan geven is , Doe het rustig aan er is geen haast . Meet alle waarde test alles zoveel mogelijk. Het eerste wat je moet testen is , de belasting van de trafo dus tot hoever je het kan belasten zodat je ook ongeveer weet tot welke stroom je de voeding kan maken. Maak in exel een belasting chart . Dus dan geef je telkens aan bij een bepaalde stroom de sec spanning . meet ook de prim stroom en zet die ook bij. Als je dit doet dan merkt je dat de spanning ook daalt. En misschien krijgt je bij de nodige stroom niet de nodige spanning om de Tl 783 te laten werken. Test de TL783 met rimpel onderdrukker.
Nog iets heel mooi. De rendement van deze voeding zal ook redelijk hoog zijn . Misschien is je opgevallen dat ik alleen twee transistor heeft gebruikt voor zoveel stroom , dit in tegenstelling met een andere schema in deze co. Ik heb namelijk twee trafo's gebruikt dat ik in serie heb aangesloten . En er is een stuk electronica die mijn uitgang meet ,en die schakeld ook meteen de nodige spanning bij de ingang van mijn Tl 783. Dus als mijn ingang 60V is ,voor 50VDC uitgang. Bij een uitgang van 5V is mijn ingang niet 60V. maar misschien 20V .Als je wilt kun je het ook doen. Hierdoor is mijn power dissipation op mijn transistoren heel laag.
Succes!!