Ik heb een trafo gekocht om een voeding te maken, maar ik begon te twijfelen hoe ik hem aan moet sluiten. Het is een dubbelle (2x15V 0.8A) want mijn electronicaboer had geen enkele die genoeg ampere kon leveren. Ik check het hier dus even want ik heb geen zin om dat ding op te blazen. Hij heeft 6 pinnen:

1.......2
.........
3.4...5.6

Zo staan ze ongeveer.
Moet ik op pin 1 en 2 230V zetten,
3 en 5 verbinden,
en 4 en 6 verbinden?

Zo krijg ik toch 1x15V1.6A?

De draadjes van de wikkeling 230 Volt zijn normaal dunner.
Als je deze met een Ohm meter meet zal de DC-weerstand ook groter zijn, dan wat je meet op de andere wikkelingen.
Meet ook de ander wikkelingen zodat je zeker dhet begin en eind punt van de wikkelingen kent.

Sluit de 230 Volt aan ( eventueel met kleine zekering in serie). Meet nu de 15 volt wikkelingen en plaats ze in serie. Je kan zo niets kapot maken alleen heb je 0 Volt als de wikkelingen in tegenfase zijn aangesloten.
15 + (-15)= 0 Volt !
Is dit het geval dan draai je gewoon één wikkeling om.
Ik denk dat je 4 en 5 moet samen nemen. Maar je zou ook 3 en 6 kunnen samen nemen. Er zijn 2 goede en 2 slechte kombinaties. Als je het merk en type Transo kent kan je evnetueel op internet de gegevens zoeken;

Ik heb een trafo van het merk Baacke.

Dit staat er op:

o........................o
|_______________|
|230V 50/60HZ.....|
|_______________|

Baacke BV 663C-2
----------------
VDE 0551 t 40/E
_______......_______
|0.80A|.......|0.80A|
|_____|......|______|
|15V...|24VA|15V....|
o.......o.......o.........o

(ongeveer dan. Ik kan niet zo goed tekenen met leestekens)
P.S.: Puntjes zijn spaties

Als dit er opstaat kan het toch echt niet fout gaan !
Bovenaan 230 V Onderaan de middenste ( 4 5 ) overbruggen.

Aan het verhaal te zien moeten ze dus paralel komen. Je moet dan eerste de fase vastellen (zie reactie elektron_), en vervolgens die secundaire wikkelingen niet parralel maar serie schakelen. Daarbij krijg je dus 15V/1.6A

Op za 26-10-2002 23:46:56 schreef Benm:
Aan het verhaal te zien moeten ze dus paralel komen. Je moet dan eerst de fase vastellen (zie reactie elektron_), en vervolgens die secundaire wikkelingen niet parralel maar serie schakelen. Daarbij krijg je dus 15V/1.6A

Wat Benm eigenlijk bedoelt:
"Je moet dan eerst de fase vastellen, en vervolgens die secundaire wikkelingen niet in serie maar parallel schakelen. Dan krijg je dus 15V/1.6A".

Ik heb het geprobeert en ik moest pin 3 en 5, en pin 4 en 6 verbinden. Ik haal nu de stroom van pin 3(3+5) en 6(4+6). Dit heb ik dus gedaan:
Pin 1: 230V
Pin 2: 230V
Pin 3: Verbonden met pin 5, en 15V er vanaf gehaald.
Pin 4: Verbonden met pin 6
Pin 5: Verbonden met pin 3
Pin 6: Verbonden met pin 4, en 15V er vanaf gehaald.

Ik heb nu dus 1 x 15V 1,6A

Op zo 27-10-2002 10:18:46 schreef CornelisJ:

[...]

niet in serie maar parallel dus

Inderdaad, ik heb niet goed opgelet, ik veronderstelde
dat de Electronica-Boer niet de juiste spanning kon leveren. Mijn excuses.