Bewegingsmelder op 12V (camping)

Hallo Co'ers
Ik weet iet of dit topic hier 100% thuishoort ma ik heb het hier toch maar gezet.
het gaat nml over de bewegingsmelder op 12V.
De uitleg die erbij geschreven staat klopt toch totaal langs geen kanten??
Ikzelf heb al een ietswat betere uitleg (o.a. vanop school)
kan ik dez evt ergens posten, het zou maar dom zijn om de foutieve uitleg er te laten staan, zo leert niemand iets bij!
VG
TK

Sic vic passum, parra bellum
KT88

Overleden

Zolang iemand in de buurt van de bewegingsmelder loopt zal het kontakt regelmatig openen, waarbij T1 in geleiding komt en de condensator C1 ontladen wordt. De er achter volgende Schmidt-trigger, bestaande uit T2 en T3 zal dan het relais bekrachtigen. Als niemand meer in de buurt loopt kan de condensator opladen en gaat de lamp uit. De tijd is regelbaar met P1 van enkele seconden tot ca. 10 minuten. Aan de ingang heb ik nog een LDR (fotocel) geplaatst zodat de schakeling bij daglicht niet werkt. Deze heeft bij daglicht een lage weerstand en belet dat T1 gaat geleiden.

Wat is hier mis mee? Hooguit kan er nog een stukje uitleg bij over de werking van de Schmitt-trigger, maat het lijkt me verder wel duidelijk.

BTW even verplaatst naar site feedback, wat het eigenlijk ook is.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

mja, ok, ik zal het wel mis hebben, de tekst is niet zo duidelijk, laat het me daarop steken :+
Maare :'Als niemand meer in de buurt loopt kan de condensator opladen en gaat de lamp uit.'
dan gaat ze toch net aan??
Maar goed, is miss een kleinigheidje, ik wil niet aan het zagen gaan!
Sorry voor de (toch wel) stomme opmerking!
VG
T.K.

Sic vic passum, parra bellum
Henry S.

Moderator

Maare :'Als niemand meer in de buurt loopt kan de condensator opladen en gaat de lamp uit.'
dan gaat ze toch net aan??

Gaat bij jou de lamp ook aan als er niemand is?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sic vic passum, parra bellum

Op 4 juli 2005 20:59:16 schreef The kolonel:
niemand meer in de buurt loopt kan de condensator opladen en gaat de lamp uit.'
dan gaat ze toch net aan??

Waarom denk je dat ?
Wat gebeurt er als C oplaadt ?
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000107.gif

[Bericht gewijzigd door elektron_ op maandag 4 juli 2005 22:21:02

beetje gek